۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳

یادبود زنده‌یاد فردی؛

امیرحسین فردی حق پدری بر ادبیات انقلاب داشت

امیرحسین فردی حق پدری بر ادبیات انقلاب داشت

رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت: امیرحسین فردی بر ادبیات انقلاب اسلامی به ویژه حوزه داستانی حق پدری داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم یادبود زنده‌یاد امیرحسین فردی و آیین گشایش یادواره «کجایید ای سبکبالان عاشق» برای گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، عصر روز چهارشنبه اول خرداد با حضور لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و خانواده امیرحسین فردی در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

سرسنگی در ابتدای این برنامه گفت: امسال بنا بر این بود که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در خانه هنرمندان برنامه‌های فرهنگی و هنری داشته باشیم که فکر کردیم مناسب باشد، آغازگر این برنامه‌ها یادی از یکی از دوستان خوبمان باشد که سال‌ها در حوزه دفاع مقدس و ترویج هنرش زحمت کشید. بنابراین این مراسم از یک طرف یادبود امیرحسین فردی است و از طرف دیگر آغاز سلسله برنامه‌هایی است که در این سه روز تحت عنوان یادوآره «کجایید ای سبکبالان عاشق» برگزار خواهد شد.

وی افزود: برخی افرادی که از زاویه دیگری به جنگ نگاه می‌کنند، شاید متوجه نیستند که این بزرگداشت‌ها، بزرگداشت ارزش‌هایی است که در جنگ خرج شدند؛ ارزش‌هایی که به تنهایی می‌توانند یک ملت را به سمت روزهای بهتر سوق بدهند. این حرف‌ها و این برنامه‌ها به این معنی نیستند که ما جنگ طلبیم چون اصل و اساس دین اسلام بر صلح و پرهیز از نزاع و جنگ است. بلکه آن چیزی که ما را موظف می‌کند، آن دوران را یادآوری کنیم، ارزش‌هایی مترقی است که در دفاع مقدس زائیده شدند.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: امیدواریم بتوانیم در فضای کنونی از این ارزش‌ها استفاده کامل ببریم. یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کشور، اتکا به ارزش‌های معنوی است. این ارزش‌ها در دفاع مقدس وجود دارند و از دین و اعتقادات این مردم سرچشمه می‌گیرند.

در ادامه این مراسم حسین قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: بحث آزادسازی خرمشهر، یک برگ زرین در تاریخ دفاع مقدس است که اگر بخواهیم به ریشه‌های آن برگردیم و ببینیم که چه چیزی باعث شکل‌گیری این افتخار شد، به بحث ولایت و امامت می‌رسیم. این پیوند امام با امت بود که باعث شد این افتخار رقم بخورد.

وی گفت: خرمشهر از یک ویژگی خاص جغرافیایی برخوردار بود و صدام هم گفته بود اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند، من کلید طلایی بصره را تقدیم می‌کنم. بنابراین عملیات آزادسازی خرمشهر در سه مرحله شروع شد که مرحله اول آن عبور از کارون بود. مرحله دوم رسیدن به 13 کیلومتری خرمشهر بود که به نوعی ناکام ماند و مرحله سوم از همین جا پیگیری شد. در نهایت عملیات بین‌المقدس با گرفتن 18 هزار اسیر عراقی به پایان رسید. جالب است که این روزها در ایام 13 رجب و میلاد حضرت علی(ع) هستیم و رمز عملیات بیت‌المقدس هم یا علی‌ابن ابی‌طالب(ع) بود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور ادامه داد: امیرحسین فردی بر ادبیات انقلاب به ویژه در حوزه داستانی حق پدری داشت. 13 سال قبل وقتی می‌خواستیم بحث ادبیات را در هنر بسیج پایه‌گذاری کنیم، به موسسه کیهان و دفتر آقای فردی رفتم. ایشان با روی باز از موضوع استقبال کرد و یک سال و اندی دفترشان شده بود، دفتر ادبیات بسیج. در طول 13 سالی که فردی در خدمت بسیجیان بود، نیروهای خوبی تربیت شدند و امروز وقتی جشنواه ادبی دوسالانه بسیج برگزار می‌شود، میراث این عزیز است.

قنادیان در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ جای تاسف دارد که آدمی با یک مشکل مواجه است و آن مشکل هم همیشه باعث می‌شود که قدر نعمت‌ها را کم بداند. آن مشکل هم حجاب معاصر بودن است. یعنی کسانی را که بین ما زندگی می‌کنند، نمی‌شناسیم. این موضوع دو دلیل دارد. اول این که خود این افراد، ناشناخته می‌مانند و سعی می‌کنند فقط برای خدا کار کنند.

وی سپس یادآور شد: امیرحسین فردی هم معمولا از تریبون و مصاحبه‌ها پرهیز می‌کرد. یک وجه قضیه هم این است که ما قدرنشناسیم و نمی‌توانیم چهره‌های واقعی زمان خود را بشناسیم؛ چه در حوزه علم، چه فرهنگ، چه هنر و چه دیگر رشته‌ها. اتفاقا آنهایی که از مطرح شدن پرهیز دارند، همان گوهرهایی هستند که باید بگردیم و پیدایشان کنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در ادامه گفت: امیرحسین فردی قبل از اینکه یک هنرمند و نویسنده داستانی باشد، یک معلم اخلاق بود و بچه‌هایی که از او داستان‌نویسی یاد می‌گرفتند، پیش از هر چیزی اخلاق و کرامت انسانی را از او یاد می‌گرفتند.

قنادیان همچنین به نقل خاطره‌ای پرداخت و یادآو شد: یک بار به خاطر دارم که برای دیدار با رهبری آماده می‌شدیم. آقای فردی نمی‌خواست به دیدار بیاید. وقتی علتش را پرسیدم، گفت: «در دیدار قبلی، رهبری سراغ جلد دوم رمان «اسماعیل» را از من گرفتند و من برای این دیدار مهیا نیستم چون اگر دوباره از احوال رمانم بپرسند جواب مناسبی ندارم و رمانم پیشرفت چندانی نداشته است.» همین روحیه نسبت به ولایت بود که باعث فتح خرمشهر شد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت: فردی در کنار صبوری‌ و مهربانی‌اش،‌ یک روحیه سازش‌ناپذیری داشت. یعنی جایی که پای اعتقادات به میان می‌آمد، کوتاه نمی‌آمد. یک ویژگی‌ دیگر او این بود که مسجدی بود و اندیشه‌اش در مسجد شکل گرفت.

در پایان این برنامه لاله افتخاری نیز به بیان سخنانی پرداخت و لوح تقدیری به فرزند امیرحسین فردی تقدیم شد.

کد خبر 2061177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha