۴ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۰۸

گزارش خبری مهر/

ذوب‌آهن قربانی برنامه‌ریزی سازمان لیگ/ پاداش بالا آمدن افتادن است!

ذوب‌آهن قربانی برنامه‌ریزی سازمان لیگ/ پاداش بالا آمدن افتادن است!

اصفهان – خبرگزاری مهر: در شرایطی که تیم‌های مختلف بلافاصله بعد از پایان لیگ برتر برنامه‌ریزی خود را برای فصل آینده آغاز کرده‌اند، تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان به دلیل اتفاقات لیگ دسته اول و مسائل پیرامون تبانی، زمان بسیاری را برای فصل آینده خود از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال ذوب‌آهن که با پیروزی در بازی‌های پایانی دوازدهمین دوره لیگ برتر و کسب امتیازت لازم توانست در رتبه چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ برتر باقی بماند، طبق مصوبه سازمان لیگ باید برای ماندن در لیگ برتر، در پلی‌آف با تیم بالا آمده از رقابت‌های دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور بازی کند.

قانون 16 تیمی و مشکلات ذوب‌آهن

فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در حالی از 29 تیر 91 آغاز شد که بحث 16 تیمی شدن لیگ برتر از همان ابتدای فصل، باعث استرس بسیاری از تیم‌های لیگ برتری و در نهایت اتفاقات ناخوش‌آیندی شد که به بسیاری از تیم‌ها ضربه زد.

ذوب‌آهن که در فصل جاری به دلیل مشکلات مالی نتوانسته بود بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند، با رسول کربکندی، سرمربی بومی خود قدم به رقابت‌های لیگ برتر گذاشت اما در هفته‌های ابتدایی لیگ نتایج بسیار ضعیفی کسب کرد و در قعر جدول رده‌بندی لیگ برتر جای گرفت.

ذوبی‌ها در بازی‌های خود در لیگ برتر عملکرد ناامیدکننده‌ای از خود به نمایش گذاشتند و از همان آغاز لیگ برتر بسیاری این تیم را مدعی اصلی سقوط به دسته پایین‌تر می‌دانستند!

بحث 16 تیمی شدن لیگ در فصل آینده در کنار مشکلات مالی ذوب‌آهن که ناشی از قانون منع هزینه‌کرد در ورزش قهرمانی بود، باعث شد که ذوب‌آهن در نیم‌فصل نخست عملکرد نامناسبی از خود به نمایش بگذارد تا با آمدن هیئت مدیره جدید این باشگاه، در پایان هفته چهاردهم، رسول کربکندی از کار خود برکنار شود.

کاظمی هم خوب شروع نکرد

با آمدن فرهاد کاظمی به عنوان سرمربی اما ذوب‌آهن از نظر فوتبالی شرایط متفاوتی را تجربه کرد اما کاظمی نیز نتوانست در ابتدا خوب عمل کند و از سه بازی پایانی نیم‌فصل نخست مقابل پرسپولیس، ملوان و نفت آبادان تنها یک امتیاز به دست آورد.

هرچند که سبزپوشان در نیم‌فصل دوم و با اضافه کردن نزدیک به 8 بازیکن نظیر کاسپاروف، جراحکار، علیرضا محمد، محمد برجلو، احسان پهلوان، محسن بیاتی‌نیا و رد کردن بسیاری از بازیکنان خود، توانستند نتایج بهتری کسب کنند اما شرایط هفته‌های پایانی و امتیازات از دست رفته در نیم‌فصل دوم، تیم اصفهانی را همچنان در معرض خطر سقوط قرار داد.

ذوب‌آهن خوب تمام کرد

تیم اصفهانی اما در هفته‌های پایانی لیگ برتر توانست عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد و در 8 بازی پایانی لیگ، ذوب‌آهن با هدایت فرهاد کاظمی، هیچ باختی نداشت و دو پیروزی هفته‌های پایانی مقابل نفت آبادان و ملوان بندر انزلی، ذوبی‌ها را در جایگاه چهاردهم جدول قرار داد.

بر اساس مصوبه فدراسیون فوتبال، تیم چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ برتر برای ماندن در لیگ برتر باید با برنده دیدار تیم‌های دوم جداول گروه الف و ب لیگ دسته اول بازی می‌کرد و برنده مجموع این دو بازی، در لیگ برتر برای فصل آینده حضور پیدا می‌کرد.

بلاتکلیفی دو هفته‌ای سبزپوشان

اما ذوبی‌ها بعد از قطعی شدن چهاردهمی خود در جدول رده‌بندی بلاتکلیف ماندند. سبزپوشان اصفهانی بعد از پایان رقابت‌های لیگ برتر یعنی 20 اردیبهشت نزدیک به 13 روز در بلاتکلیفی به سر می‌بردند.

مشخص نبودن تیم صعود کننده از لیگ دسته اول به پلی‌آف و اتفاقات رخ داده در لیگ آزادگان و مسائل مربوط به تبانی باعث طولانی شدن پروسه برگزاری دیدار پلی‌آف شد و این مسئله ذوبی‌ها را به شدت مقابل سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال قرار داد.

انتقاد از بی‌قانونی مسئولان فدراسیون فوتبال

خسرو ابراهیمی، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن در شرایطی که هنوز زمان دیدار پلی‌آف لیگ برتر مشخص نشده بود، با تاکید بر اینکه این تصمیم فدراسیون بر اساس چه عدالت و قانونی گرفته شده، در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: در حالیکه تکلیف پلی‌آف مشخص نشده، آقایان اجازه آغاز نقل و انتقالات را با تصمیمی غیرقانونی دادند و حق باشگاه بزرگی مانند ذوب‌آهن در این بین تضییع شده است. آیا با تیمی که سال‌ها به فوتبال ایران خدمت کرده و حتی چند سال پیش با نتایج بسیار ارزشمند به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافت، باید اینگونه از آن  تشکر شود؟

به هر حال ذوب‌آهن که طبق قول مدیران این باشگاه قرار بود فصل آینده با تیم مقتدری راهی رقابت‌های لیگ برتر شود، با توجه به اتفاقات رخ داده و آغاز فصل نقل و انتقالات، عملا نمی‌توانست برنامه‌ریزی خاصی برای فصل آینده انجام دهد و این مسئله به شدت ذوبی‌ها را نگران ساخت.

زمان پلی‌آف لیگ دسته اول سرانجام اعلام شد

انتقادات ذوب‌آهن از یک سو و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها در مورد تیم‌های صعود کننده و سقوط کننده از لیگ دسته اول از سوی دیگر فشارهای قابل توجهی به مسئولان فدراسیون وارد کرد تا آنها در نهایت روز پنجشنبه سرانجام زمان پلی‌آف لیگ دسته اول را اعلام کنند.

 سازمان لیگ فوتبال پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای زمان و مکان بازی‌های پلی آف بین تیم های پاس همدان و مس سرچشمه را اعلام کرد که بر اساس آن دیدار رفت پلی آف بین دو تیم پاس همدان و مس سرچشمه ساعت ۱۷ پنجم خرداد در ورزشگاه قدس همدان برگزار خواهد شد و بازی برگشت نیز ساعت ۱۶:۳۰ روز نهم خرداد در ورزشگاه شهید زینلی سرچشمه انجام می شود.

طبق اعلام سازمان لیگ تیم پیروز در مجموع دو بازی به مصاف تیم چهاردم لیگ برتر، تیم ذوب آهن خواهد رفت و تکلیف تیم چهاردهم جدول بعد از مصاف ذوب‌آهن با برنده پاس و مس سرچشمه مشخص خواهد شد.

زمان از دست می‌رود

با توجه به زمان اعلام شده از سوی سازمان لیگ و با توجه به فاصله چهار روز برای برگزاری هر بازی، احتمالا پلی‌آف لیگ برتر نیز 4 و 8 روز بعد از بازی پلی‌آف دسته یک برگزار خواهد شد و در این حالت و در صورتی که تیم اصفهانی بتواند ماندن خود در لیگ برتر را قطعی کند، ذوب‌آهن نزدیک به یک ماه از زمان نقل و انتقالات لیگ برتر را از دست خواهد داد.

اگرچه هنوز تنور نقل و انتقالات لیگ برتر که از 21 اردیبهشت امسال آغاز شده، داغ نشده اما بدون شک بسیاری از باشگاه‌ها مذاکرات مختلفی با بازیکنان خود انجام داده‌اند و حتی با بازیکنان ذوب‌آهن نیز برای فصل آینده مذاکراتی صورت گرفته است اما تنها باشگاهی که به دلیل قانون فدراسیون نمی‌تواند در این زمان نسبت به جذب بازیکنان مورد نظر خود اقدام کند، ذوب‌آهن است.

بدون شک تیم اصفهانی که فصل گذشته از مشکلات بسیاری رنج می‌برد، در صورتیکه برای فصل آینده نیز بتواند در لیگ برتر بماند، از هم‌اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهد کرد.

کادر فنی ذوب‌آهن می‌ماند؟

ذوب‌آهن حتی اگر بخواهد با فرهاد کاظمی برای فصل آینده ادامه دهد، فعلا نمی‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای آن داشته باشد زیرا تیم اصفهانی عملا نمی‌داند که فصل آینده باید در لیگ برتر تیم‌داری کند یا لیگ دسته یک.

از سوی دیگر اگر سبزپوشان اصفهانی بخواهد برای فصل آینده با مربی دیگری به جز فرهاد کاظمی قرارداد امضا کنند، فعلا نمی‌توانند این کار را عملی کنند زیرا منتشر شدن خبر مذاکره با سرمربیان دیگر و تاثیر آن بر شرایط ذهنی بازیکنان و کادر فنی ذوب‌آهن و از سوی دیگر وضعیت مبهم ماندن یا نماندن ذو‌ب‌آهن در لیگ برتر، دست سبزپوشان اصفهانی را برای مذاکره با مربیان دیگر نیز بسته خواهد گذاشت.

قانونی که اجرا نمی‌شود

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اما چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار مهر انتقادات تندی نسبت به عملکرد مسئولان فدراسیون فوتبال در مورد زمان نقل و انتقالات لیگ برتر مطرح کرد و اعلام کرد با توجه به اینکه دیدارهای رسمی هنوز به پایان نرسیده، آغاز زمان نقل و انتقالات لیگ برتر عملا خلاف قانون‌های فیفاست.

خسرو ابراهیمی، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد شدید از مسئولان فدراسیون فوتبال سازمان لیگ گفت: آقایان که دم از قانون می‌زنند چرا خودشان قانون فیفا را نقض کردند و قبل از برگزاری آخرین بازی لیگ اجازه آغاز نقل و انتقالات را دادند. آنهایی که هر روز می‌گویند ما 16 تیمی شدن را قانونی و مصوب کرده‌ایم و آن را هر روز سر مردم می‌زنند چرا خودشان قانون فیفا را زیر پا گذاشتند.

وی افزود: در بند 6 از ماده 2 آیین نامه فیفا آمده است: "فصل نقل و انتقالات نباید پیش از از پایان رسمی مسابقات لیگ آغاز شود"  اما در ایران آقایانی که هر روز دم از قانون می‌زنند، کار غیرقانونی انجام دادند زیرا هنوز مسابقات لیگ تمام نشده ولی شاهد هستیم فصل نقل و انتقالات آغاز شده است.

نه می‌توانیم بازیکن بگیریم و نه می‌توانیم بازیکنان‌مان را حفظ کنیم

ابراهیمی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: تیم ما در این روزها فقط تمرین می‌کند، نه می‌توانیم بازیکن بگیریم و نه می‌توانیم بازیکنان‌مان را حفظ کنیم، در این شرایط من چگونه روحیه بازیکنان را که دوستان‌شان در تعطیلات لیگ به تفریح و مسافرت رفتند، بالا نگه دارم. متاسفانه آنها هر روز بدون اینکه برنامه مشخصی وجود داشته باشد، تمرین ‌می‌کنند؛ امروز در عالم برزخ هستیم. نه می‌دانیم لیگ برتری هستیم و نه می‌دانیم دسته اولی هستیم نه می‌توانیم بازیکن جذب کنیم و اگر در لیگ برتر هم بمانیم کدام بازیکن باقی مانده است که بخواهیم آن را برای فصل آینده جذب کنیم.

اظهارات تند مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن پاسخ روشنی از سوی مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دریافت نکرد و مسئولان در برخی مصاحبه‌های خود تنها "ناچار بودن" را دلیل این مسئله عنوان کردند و راهکاری نیز برای حل مشکل ذوب‌آهن ارائه نکردند.

پاداش بالا آمدن افتادن است!

ذوب‌آهن حالا در شرایطی نابرابر برای فصل آینده برنامه‌ریزی می‌کند و مدیران این باشگاه که قبل از پایان لیگ امسال قول بستن تیمی قدرتمند برای فصل آینده را به هواداران خود داده بودند، حالا نمی‌دانند چگونه می‌توانند این قول خود را عملی کنند.

ذوبی‌ها که در خوشبینانه‌ترین حالت تکلیف خود برای فصل آینده را تا 20 خرداد نامشخص می‌دانند، برای آغاز دوباره لیگ برتر، برنامه‌ریزی برای فصل آینده، استراحت بازیکنان فعلی و جذب یا حفظ سرمربی و کادر فنی و جذب بازیکنان مورد نظر خود تنها یک ماه فرصت دارند و در این زمان باقیمانده باید اردوهای بدن‌سازی، بازی‌های تدارکاتی و سایر برنامه‌های تمرینی خود را آغاز کنند.

این در شرایطی است که بسیاری از تیم‌های لیگ برتری از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های خود برای فصل آینده را آغاز کرده‌اند و تیم‌هایی مثل پرسپولیس و سپاهان، برنامه تمرینی و اردوهای بدنسازی خود را نیز از هم‌اکنون ریخته‌اند.

بسیاری بر این باورند که آسیب برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که در فصل جاری تاثیر قابل توجهی بر عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گذاشت، در فصل آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و تیم‌هایی نظیر ذوب‌آهن از این مسئله ضربه قابل توجهی خواهند خورد.

کد خبر 2061954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha