۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۰۹

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

گروهی در درون جوامع اسلامی دانسته یا ندانسته مجری توطئه‌های استکباری آمریکا شده‌اند

گروهی در درون جوامع اسلامی دانسته یا ندانسته مجری توطئه‌های استکباری آمریکا شده‌اند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: متاسفانه گروهی در درون جوامع اسلامی دانسته یا ندانسته مجری یا زمینه‌ساز توطئه‌های استکباری آمریکا برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا عصر امروز شنبه 4 خرداد با حضور سفرای کشورهای آفریقایی و نمایندگان فرهنگی آنها در ایران به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرای این سازمان برگزار شد.

محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این برنامه با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تشکیل سازمان وحدت آفریقا گفت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای قرن گذشته در درجه اول یک انقلاب فرهنگی بوده و خوشحالیم که بعد از انقلاب روابط ایران و آفریقا در تمام عرصه‌ها به ویژه عرصه‌های فرهنگی گسترش پیدا کرد.

خرمشاد با اشاره به حمایت ایران از مبارزه ضد آپارتاید و نژادپرستی در قاره آفریقا و در سال‌های نه چندان دور تاکید کرد: بعد از انقلاب، روابط ایران و آفریقا بر مبنای همکاری برای مبارزه با حکومت آپارتاید و همچنین تقویت همکاری‌های جنوب ـ جنوب استوار شد. احساس داشتن سرنوشتی مشترک و اتحاد و همبستگی در صحنه بین المللی با کشورهای آفریقایی، نتایج بسیار خوبی داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به فعالیت‌های جهاد سازندگی و هلال احمر در دهه‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قاره آفریقا گفت: ایران همواره در هنگام نیاز، در کنار مردم آفریقا بوده است. ایران همچنان به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا همواره در جهت توسعه روابط و تحکیم همه جانبه همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی اقدامات زیادی انجام داده است.

وی سپس افزود: الان بیش از همیشه زمینه همکاری فرهنگی میان ایران و  کشورهای آفریقایی فراهم شده است.

خرمشاد تلاش برای استقرار صلح و امنیتی مبتنی بر عدالت در همه جای جهان را از سیاست‌های تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران دانست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: متاسفانه جهان اسلام امروزه با یک واقعیت تلخ و جانکاه روبرو شده است و آن این است که استعمار به سرکردگی آمریکا تمام تلاش خود را برای گسترش فرقه‌گرایی در جهان اسلام به کار بسته است و تاسف انگیزتر این که در درون جامعه اسلامی گروهی دانسته یا ندانسته مجری یا زمینه‌ساز این توطئه استکباری شده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به عنوان میزبان مراسم روز بزرگداشت آفریقا سخن می‌گفت در پایان سخنانش برپایی این بزرگداشت را نشانگر اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط فرهنگی با کشورهای آفریقایی قائل است.

پیش از سخنان خرمشاد، محمدرضا دهشیری معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر همایش روز جهانی بزرگداشت آفریقا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در جهت گسترش همکاری‌های فرهنگی با کشورهای آفریقایی یادآور شد: ایران در  چند سال اخیر گام‌های زیادی برای گسترش همکاری با آفریقا برداشته و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور گام‌های ارزشمندی در مسیر افزایش همکاری با کشورهای آفریقایی برداشته است.

به گفته وی در سال‌های اخیر اساتید متعددی از ایران برای تدریس در دانشگاه‌های زیمبابوه، تانزانیا و دانشگاه تونسی الزیتونیه اعزام شده‌اند و همچنین در  سال گذشته 721  بورس تحصیلی به دانش‌پژوهان آفریقایی اعطا شده است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حمایت تاسیس و راه‌اندازی اتاق‌های ایران در برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در کشورهای غنا، سودان، اتیوپی، تانزانیا، نیجریه و سیرالئون را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت برشمرد و گفت: هدف از راه اندازی این اتاق‌ها تقویت ایران شناسی و نیز گسترش زبان ادبیات فارسی است.

وی همچنین وضعیت زبان فارسی در کشورهای آفریقایی را در قیاس با برخی دیگر از کشورها بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در دهه‌های اخیر در کشورهایی مثل مصر، سیرالئون، سودان و مراکش، زبان فارسی در کنار دیگر زبان‌ها در دانشگاه‌ها تدریس می‌شده است که این روند هنوز هم جاری است.

دهشیری درپایان سخنانش پیشنهاد کرد، کشورهای آفریقایی برای حمایت از درس زبان فارسی تلاش بیشتری بکنند که در این صورت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد روابط خود را با تمام کشورهای آفریقایی تقویت کند.

کد خبر 2062713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha