تحولات افغانستان/ 

آغاز ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری/ کشمکشها بر سر زبان فارسی در مجلس

آغاز ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری/ کشمکشها بر سر زبان فارسی در مجلس

آغاز ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کشته شدن فرمانده یک گروه 250 نفری مخالفین دولت و ادامه کشمکشها بر سر زبان فارسی در مجلس از جمله رویدادهای اخیر این کشور به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ثبت نام از رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را از امروز یکشنبه آغاز کرد.

ثبت نام از رای دهنگان در دو مرحله در سطح استان ها ، شهرستان ها و نواحی اجرا می شود تا تمام واجدالشرایط بتوانند کارت های رای دهی را دریافت کنند. 

کسانی که تا زمان برگزاری انتخابات(16 فروردین سال 1393) هجده سال را تمام کنند، مهاجرین و افرادی که کارت رای دهی خود را گُم و یا حوزه انتخاباتی شان را عوض کرده باشند، می توانند کارت رای دهی دریافت کنند.

مرحله دوم روند ثبت نام درسطح شهرستان ها از ۵ ماه مرداد شروع می شود و تا ۵ ماه مهر ( دوماه) ادامه خواهد یافت تا کسانی که در مرحله اول به هر دلیلی ثبت نام نکرده اند، کارت رای ذعی را اخذ کنند . 

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تصمیم دارد از کارت های رای دهی گذشته در این انتخابات استفاده کند که باعث بروز نگرانی ها درباره امکان تقلب در انتخابات این کشور  شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان نیز در چهار مرحله 17 میلیون کارت رای دهی در سراسر این  کشور توزیع شد و امسال نیز کمیسیون مستقل انتخابات این کشور در نظر دارد که حدود چهار میلیون کارت رای دهی توزیع کند.

کشمکشها بر سر زبان فارسی در مجلس افغانستان 

براساس گزارش ها اختلاف نظرها در پارلمان افغانستان بر سر واژگان دانشگاهی بار دیگر داغ شده است.
 
شماری از نمایندگان مجلس افغانستان، امروز شنبه در جلسه ای که به بررسی قانون تحصیلات عالی این کشور اختصاص یافته بود، خواستار استفاده از کلماتی مانند دانشگاه و دانشکده در کنار کلمات پشتوی پوهنتون و پوهنزی شدند اما نمایندگان پشتو زبان بار دیگر و مثل همیشه با این امر مخالفت کردند؛ مخالفتی که به عقیده فارسی زبانان، هیچ مبنای منطقی، عقلانی و قانونی به جز تعصب منفی ندارد.
 
فارسی زبانان افغانستان معتقدند که پشتو و فارسی هر دو زبان های رسمی این کشور اند و براساس قانون اساسی افغانستان از اعتبار مساوی حقوقی برخوردارند؛ بنابراین چه استدلالی وجود دارد؛ تا بتواند گزینه دیگری که منحصرا به کاربرد زبان پشتو در ادبیات دانشگاهی این کشور می انجامد را جایگزین این استدلال کند؟
 
در نشست عمومی روز گذشته مجلس نمایندگان افغانستان و در جریان گفتگوهای فشرده و گاه تند نمایندگان، بحث روی اصطلاحات رایج و القاب علمی در تحصیلات عالی، عامل اختلاف نظر و دوگانگی این نمایندگان شد.
 
شماری از اعضای فارسی زبان مجلس این کشور خواستار آوردن کلمات و اصطلاحات فارسی مانند دانشگاه و دانشکده در کنار اصطلاحات رایج پشتو مانند پوهنتون و پوهنزی شدند اما این خواست با مخالفت شدید تعدادی از نمایندگان پشتو زبان مجلس نمایندگان افغانستان مواجه شد.
 
احمد بهزاد نماینده مردم هرات در مجلس افغانستان، خواستار معادل سازی فارسی کلمات رایج پشتو شد و گفت که زبان فارسی و پشتو هر دو زبان‌های ملی افغانستان هستند و باید در کنار کلمه های پشتو کلمه های معادل آن که در فارسی است نیز آورده شود و این به عقیده بهزاد به معنای حذف زبان پشتو نیست. 
 
این در حالی بود که نواب منگل یکی از نمایندگان پشتون در مجلس نمایندگان این کشور، این امر را مخالف قانون اساسی دانست و گفت: در ماده ۱۶ قانون اساسی آمده است که اصطلاحات رایج در کشور محفوظ است و آوردن تغییرات در کلمات و اصطلاحات تحصیلات عالی خلاف قانون اساسی است و این مطلب از نظر وی،‌ اساسا قابل بحث نیست!
 
در همین حال محمد یونس قانونی رییس پیشین مجلس افغانستان و نماینده کابل نیز در برابر این اظهارات منگل به قانون اساسی استناد کرد و گفت که اگر کسی بگوید کلمه "پوهنتون" حذف شود، مخالف قانون اساسی است اما اگر بگوید که من معادل پوهنتون(دانشگاه) را به زبان خود استفاده می کند، این خلاف قانون اساسی نیست بلکه حق مردم افغانستان است که به زبان خود حرف بزنند.
 
به عقیده قانونی، راه حل این است که در کنار اصطلاحات و کلمات پشتو، اصطلاحات فارسی نیز آورده شود. در غیر اینصورت، این مشکل بحران‌ زا خواهد شد و روزی خواهد رسید که به تعبیر وی، هیچکس قادر به جلوگیری از بحران ناشی از این معضل  نخواهد شد.
 
با وجود این اختلاف نظرها، طرح این قانون بازهم به دلیل عدم تکمیل نصاب مجلس و غیر حاضری تعداد قابل توجهی از نمایندگان، نشست امروز مجلس افغانستان نیز بی نتیجه پایان یابد.
 
این در حالی است که خانه ملت افغانستان، پیش از این نیز یکی از محمل های اصلی تنش و تضاد بر سر واژگان فارسی و پشتو بوده است. چند ماه قبل، مسعود ترشت وال مسئول مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی در وزارت تحصیلات عالی افغانستان، از سوی یکی از نمایندگان پشتوزبان این مجلس به دلیل استفاده از واژه فارسی دانشگاه، مورد حمله فیزیکی قرار گرفت.
 
نکته جالب در این تنش ها این است که دو طرف، استدلال خود را مستند به قانون اساسی افغانستان می کنند، بنابراین به عقیده تحلیلگران مسایل حقوقی، یکی از مراجع مهمی که می تواند به این تنش ها پایان دهد.
 
به جز این راهکار، استناد دو طرف به مواد مشخصی از قانون اساسی با مراجعه به این قانون نیز می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. پشتوزبانان معتقدند که براساس قانون اساسی "مصطلحات ملی" باید حفظ شود؛ اما فارسی زبانان استدلال شان این است که در کشوری که دو زبان دری/فارسی و پشتو، زبان های رسمی کشور اند و از سوی دیگر، هیچ زبانی ملی مشخص نشده است؛ پس از کدام مصطلحات ملی می توان سخن گفت؟
 
حتی اگر فرض را بر این بگیریم که به رغم نبود یک زبان ملی، مصطلحات ملی محلی از اعراب هم داشته باشد، از کجای این تعبیر استنباط می شود که دانشگاه و دانشکده مصطلحات ملی نیستند؛ اما پوهنتون و پوهنزی مصطلحات ملی اند؟ آیا فارسی زبانان بخش بزرگی از ملت افغانستان نیستند؟
 
از سوی دیگر به عقیده آنان، وقتی به فارسی هم به عنوان یکی از دو زبان رسمی افغانستان در متن قانون اساسی، این امتیاز در کنار و علی السویه با پشتو داده می شود؛‌ پس چه دلیلی بر حذف و ممنوعیت واژگان فارسی از کنار واژگان پشتو وجود دارد؟
 
نکته دیگر هم این است که تقویت زبان فارسی که حق هر فارسی زبانی محسوب می شود، چرا به معنای تضعیف زبان پشتو،‌ تعبیر می شود؟ آیا این نشان دهنده ضعف ذاتی پشتوست؛ یا عصبیت بی بنیاد پشتوزبانان در برابر فارسی؟
 
فرمانده یک گروه 250 نفری مخالفین دولت افغانستان کشته شد
 
مسئولین محلی در ولایت غور افغانستان می گویند که شب گذشته در نتیجه درگیری میان نیروهای پلیس و مخالفین مسلح دولت، تعدادی از مخالفین مسلح از جمله یک فرمانده سرشناس طالبان در این ولایت کشته شدند.
 
سخنگوی والی غور با تایید این خبر به خبرگزاری صدای افغان(آوا) گفت: در نتیجه درگیری مسلحانه بین نیروهای امنیتی افغانستان و مخالفین مسلح دولت، فرمانده سرشناس طالبان همراه با ۸ نفر از زیردستانش کشته شدند.
 
عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور گفت: این درگیری هنگام حمله مخالفین مسلح دولت به یک پاسگاه امنیتی در شهرستان "دولینه" ولایت غور رخ داده است که در نتیجه تلفات سنگینی به مخالفین مسلح دولت وارد شده است و امکان افزوده شدن به تلفات این رویداد نیز وجود دارد.
 
خطیبی گفت: "مولوی دستگیر" فرمانده یک گروه ۲۵۰ نفری مخالفین مسلح دولت در غور است که در جریان این درگیری کشته شده است.
 
سخنگوی والی غور گفت: در این درگیری ۲ تن از سربازان پلیس نیز زخمی شدند. این درحالیست که نیروهای امنیتی افغانستان از راه اندازی عملیاتهای گسترده جهت پاکسازی مخالفین مسلح این کشور در مناطق ناامن ولایت غور خبر میدهند.
 
گفته میشود که در ولایت غور بیش از ۷ هزار فرد مسلح غیر مسئول وجود دارد که سبب ایجاد اضطراب و نگرانی بین مردم و مسئولین این ولایت شده است. آگاهان امور، وجود سلاح نزد افراد غیر مسئول را عامل عمده و اصلی بروز جنگها و اختلافات و درگیری های قومی و قبیله ای عنوان میکنند.
 
کرزای: مردم افغانستان تسلیم ظلم و تعدی نمی شوند
 
حامد کرزای رئیس جمهورافغانستان حملات تروریستی دیروز در شهر کابل را که باعث کشته شدن ۳ تن و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر گردید، به شدت  محکوم کرد. 
 
رئیس جمهور افغانستان این عمل تروریستی ناکام دشمنان صلح، آرامش و ترقی افغانستان راشدیداً محکوم کرد.
 
وی خاطر نشان کرد که تروریستان و عناصر بیگانه که پشت پرده این اقدامات تروریستی قرار دارند باید بدانند که با انجام چنین اعمال ضد اسلامی و غیر انسانی نمی توانند مردم افغانستان را از عزم و اراده شان در راستای حفاظت از استقلال کشور، آبادی و پیشرفت و رسیدن به سعادت باز دارند. 
 
حامد کرزی از شجاعت، فداکاری و سرعت عمل نیروهای پلیس کشورش در این حادثه که در مدت زمان کوتاه توانستند تروریستان را از پا در آوردند و از تلفات مردم بی گناه جلوگیری کردند، تمجید به عمل آورد. 
 
بر اساس اعلامیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزی خاطرنشان کرد که مردم افغانستان از تمامیت و استقلال خاک خویش حفاظت می کنند و به دنبال زندگی آرام و صلح آمیزی هستند.
 
کرزی تاکید کرد که اگر این حق افغانها با اهداف بیگانه ها سازگار نیست و آنها می خواهند به وسیله تروریزم و وحشت، افغانها را خسته و تابع خویش گردانند، اشتباه می کنند زیرا تاریخ افغانها این را ثابت کرده است که آنان دوستان خوبی هستند اما تسلیم ظلم و تعدی نمی شوند. 
کد خبر 2063220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha