افغانستان/ 

دانشجویان هرات اعتصاب کردند/ گشایش دو مرکز ثبت نام رأی دهی انتخابات 

دانشجویان هرات اعتصاب کردند/ گشایش دو مرکز ثبت نام رأی دهی انتخابات 

اعتصاب دانشجویان شهر هرات، گشایش دو مرکز ثبت نام رأی دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این شهر، بازداشت 2 آدم ربا در پایتخت و محکومیت حمله تروریستی کابل از سوی دبیرکل سازمان ملل از جمله رویدادهای اخیر افغانستان به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهر هرات افغانستان به حمایت از سلسله اعتصابات غذایی و اعتراضات مدنی دانشجویان شهر کابل امروز شنبه (۴خرداد)  اعتصاب غذا کردند. 

کابل برای ششمین روز متوالی شاهد اعتصاب ده ها تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی است که تاکنون صدها تن از دانشجویان و مسئولین و رهبران سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان به جمع معترضین و اعتصاب کنندگان غذایی که در مقابل مجلس شورای ملی این کشور تجمع کرده اند، پیوسته اند. 

گفته می‎شود که در نتیجه این اعتصابات تا کنون نزدیک به ۲۰ تن از دانشجو به دلیل اعتصاب غذایی راهی بیمارستان شده‌ اند.  در همین حال تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهر هرات نیز به حمایت از این حرکتهای مدنی دانشگاه شهر کابل با تجمع مقابل ساختمان "شورای شهر " شهر هرات به اعتصاب غذا دست زدند. 

"محی الدین فرهمند" یک تن از دانشجویان دانشگاه شهر هرات به خبرگزاری صدای افغان(آوا)گفت: باید به تبعیضات موجود در دانشگاه شهر کابل پایان داده شود. وی با بیان اینکه استادان و مسئولان دانشگاه ها سرمشق و الگوی دانشجویان می باشند، گفت: باید از ریاست و سلطه طلبی افراد ضعیف و دارای ضعف اخلاقی در مراکز علمی، جلوگیری شود و دولتمردان ومسئولین ذیصلاح به خواسته قانونی و اصلاح طلبانه دانشجویان علوم اجتماعی شهر کابل رسیدگی کنند و نباید بیش از این به اختلافات و تعصبات قومی دامن زنند. 

دانشجویان معترض شهر هرات، این حرکات مدنی را مظهر آزادی بیان ودموکراسی در کشور شان دانسته و می‎گویند، باید اقدام و بازبینی جدی در نظام آموزشی- تحصیلی افغانستان  صورت گیرد و افراد متعصب وقوم گرا از راس امور ادارات و مراکز دولتی عزل شوند. 

گفتنی است، در پی این اعتراضات مدنی در شهر کابل، شماری از نهادها در پی سیاسی و قومی جلوه دادن این حرکت اعتراضی مدنی هستند و گروه هایی  نیز وجود دارد که با استفاده از فرصت ایجاد شده،‌ به دنبال مطرح شدن مجدد خود در برابر دیدگان جامعه به منظور احیای محبوبیت از دست رفته شان هستند. 

دانشجویان معترض شهر هرات براین عقیده اند که حرکت مدنی دانشجویان شهر کابل به هیچ عنوان جنبه قومی و نژادی نداشته، بلکه آنان به عنوان افراد تحصیل کرده جامعه، خواهان آوردن اصلاحات در مراکز علمی ودانشگاهی این  کشور هستند. 

مصطفی فروتن دانشجوی حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه شهر هرات در این رابطه می‏گوید: مسئولین باید اقدامی جدی و عادلانه ای را برای رسیدگی به این موضوع در پیش گیرند و از ایجاد وضعیت خطرناکتر جلوگیری کنند. 

دانشجویان اعتصاب کننده در شهر هرات با صدور قطعنامه ای خاطر نشان کردند: این حرکت مدنی و اعتصاب غذایی تا زمانی که به خواسته های قانونی دانشجویان شهر کابل رسیدگی نشود، به صورت هرچه گسترده تر ادامه خواهد داشت. 

این درحالی است که در رابطه با اعتصاب غذایی دانشجویان شهر کابل تاکنون حدود ۲۰ تن از این معترضین به دلیل امتناع از خوردن غذا روانه بیمارستان و مراکز درمانی شده اند. همچنین وضعیت سلامتی تعدادی از این افراد وخیم گزارش شده است.

گشایش دو مرکز ثبت نام رأی دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در شهر هرات

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از بازگشایی دو دفتر ثبت نام رأی دهندگان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در شهر هرات این کشور خبر دادند.

فردا یک شنبه (۵خرداد) دو دفتر مرکز ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در شهر هرات گشایش خواهد یافت. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است ۵ آپریل سال ۲۰۱۴ (۱۶فروردین ۱۳۹۳) برگزار شود.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، حامد کرزای که دوره دوم ریاست جمهوری خود را می گذراند، اجازه شرکت در انتخابات آینده را ندارد. مسئولان دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در شهر هرات می گویند که تمام آمادگی ها برای ثبت نام رأی دهندگان در انتخابات سال آینده در شهر هرات موجود است.

به گفته آنان به زودی برنامه ثبت نام متقاضیان و کارت رأی دهی در چندین مرکز مختلف این شهر آغاز خواهد شد. قرار است نخستین مرکز رأی دهی با حضور مسئولان محلی شهر هرات فردا یکشنبه گشایش و رسماً فعالیت خود را آغاز کند.
 
2آدم ربا در شهر کابل دستگیر شدند
 
وزارت اطلاعات افغانستان از دستگیری دو نفر به اتهام آدم ربایی و همچنین رهایی یک صراف از نزد آنان در شهر کابل خبر داد. 
 
فردی به نام "محمد ظاهر " دو هفته گذشته توسط گروهی از آدم ربایان از غرب شهر کابل ربوده شده بود که امروز (شنبه ۴ خرداد) در عملیات تجسسی توسط نیروهای وزارت اطلاعات این شهر از نزد آدم ربایان آزاد شد.
 
بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات افغانستان دراین عملیات دو تن از از آدم ربایان دستگیر شده اند. چگونگی این رویداد تحت تحقیق و بررسی قرار دارد.
 
دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی کابل را به شدت محکوم کرد
 
دبیرکل سازمان ملل، حمله مرگبار در کابل را که در آن ساختمان سازمان بین المللی مهاجرت هدف قرار گرفت، به شدت محکوم کرد. 
 
حوالی ساعت ۴ عصر دیروز، یک نفر از مهاجمین انتحاری خود را مقابل یک منزل مسکونی منفجر کرد و ۴ تن دیگر داخل این ساختمان شدند. 
 
"ایوب سالنگی" فرمانده پلیس شهر کابل در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفت که در ساعت اولیه درگیری، نیروهای امنیتی افغانستان سه تن از مهاجمین را از پای درآورند اما دو تن از مهاجمین تا ساعت ها بعد مقاومت کردند و آخرین فرد مهاجم حوالی ساعت ۱۰ و نیم شب گذشته از پای درآمد. 
 
این درگیری با برجای گذاشتن یک کشته و ۱۳ زخمی از جمله چند فرد ملکی خارجی به پایان رسید. "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای ضمن محکومیت این حادثه که علاوه بر افغانستانی ها، تعدادی از امدادگران بین المللی را هدف قرار داده بود، به شدت ابراز تأسف و با زخمی شدگان ابراز همدردی کرد. 
 
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفتگو با رسانه ها مسئولیت این حمله را پذیرفته است. گفتنی است که بیمارستان مربوط به امنیت ملی افغانستان و دفتر سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) نیز در نزدیکی محل این حادثه هستند. این دومین حمله تروریستی در دو هفته گذشته در کابل است.
کد خبر 2062544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha