تحولات افغانستان/

نیروهای آمریکایی دو شاگرد مدرسه دینی هرات را کشتند/ خنثی شدن طرح ترور چند قاضی

نیروهای آمریکایی دو شاگرد مدرسه دینی هرات را کشتند/ خنثی شدن طرح ترور چند قاضی

کشته و زخمی شدن 5 پلیس افغانی در فراه، بازداشت 5 آدم ربای حرفه ای در هرات، کشته شدن دو شاگرد یک مدرسه دینی در این شهر توسط نیروهای آمریکایی، خنثی شدن طرح ترور چند قاضی و کشته شدن رئیس شورای توسه ای "پشت رود" ولایت فراه از جمله رویدادهای اخیر افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، حمله مخالفین مسلح دولت افغانستان به یک پاسگاه امنیتی در ولایت فراه ۵ کشته و زخمی برجای گذاشت.

در نتیجه حمله مخالفین مسلح دولت افغانستان به یک پاسگاه امنیتی ۴ پلیس این کشور کشته و یک فرد دیگر زخمی شد.

"محمد حکیم انگار" فرمانده پلیس ولایت فراه افغانستان در این رابطه، گفت که شب گذشته بر اثر حمله مسلحانه مخالفین مسلح دولت به سربازان پلیس پاسگاه امنیتی در شهرستان "بالابلوک" ۴ سرباز پلیس کشته و یک فرد دیگر زخمی شد.

به گفته وی پس از متواری شدن افرد مسلح در جریان تعقیب آنها، نیروهای پلیس این شهرستان با افراد وابسته به طالبان درگیر شدند که تلفات سنگینی به مخالفین وارد شد.

محمد حکیم گفت: در میان زخمی شدگان مخالفین دولت نام یک فرمانده مشهور طالبان به چشم می خورد. به گفته فرمانده پلیس ولایت فراه افغانستان نیروهای پلیس کشته شده از ساکنین اصلی استان غور این کشور هستند .

مسئولین امنیتی استان هرات از بازداشت 5 آدم ربای حرفه ای به اتهام اختطاف یک تن ازمتنفذین قومی در شهرستان "شیندند" این استان خبر دادند.

عبدالحمید حمیدی رئیس و سرپرست فرمانده امنیتی ولایت هرات در یک نشست خبری گفت که اداره مبارزه با تروریست در شهرستان "شیندند" ولایت هرات موفق به شناسایی و بازداشت ۵  آدم ربا در این شهرستان شده است.

وی تصریح کرد که افراد بازداشت شده هفته گذشته در تاریخ ۲۵ اردیبهشت یک تن از متنفذین قومی شهرستان " شیندند " را  ربودند.

به گفته حمیدی آدم رباها فرد ربوده شده را به شهرستان " ادرسکن " ولایت هرات منتقل کرده بودند که وی با تلاش نیروهای پلیس این شهرستان از دست آدم رباها آزاد شد.

گفتنی است،۲ عدد تفنگچه و یک خودرو  از سوی آدم رباها کشف و ضبط شد. در چند سال اخیر جرم اختطاف و آدم ربایی در ولایت هرات افغانستان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده، بطوریکه این امر سبب نگرانی مسئولین و شهروندان این ولایت شده است و اعتراضات مدنی و فرار سرمایه ها از این ولایت را به دنبال داشته است.

خبر دیگر اینکه در حمله نیروهای خارجی به یک مدرسه دینی در شهرستان " شیندند " شهر هرات افغانستان سه تن از شاگردان این مدرسه کشته و زخمی شدند.

یک مسئول امنیتی که نخواست نامش فاش شود، با تایید این رویداد به خبرگزاری صدای افغان گفت زمانیکه دانش  آموزان این مدرسه دینی در شهرستان "شیندند " شهر هرات در حال تعطیل شدن بودند نیروهای آمریکایی به سوی آنها تیراندازی کردند.

وی در ادامه گفت: در جریان این تیراندازی که در حضور نیروهای ارتش رخ داد، دو تن از شاگردان این مدرسه دینی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است .
تعداد کثیری از ساکنین این شهرستان با تجمع اعتراض آمیز خواهان بازداشت و مجازات عاملین این رویداد شدند.

در بحبوحه‏ افزایش حملات انتحاری در نقاط مختلف افغانستان، وزیر کشور این کشور در نشست خبری روز گذشته از دستگیری چهار فرد انتحاری در شهرستان شکردره کابل خبر داد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان در این نشست گفت در نتیجه‏ سعی و تلاش پلیس ملی، شب گذشته چهار انتحار کننده که قصد ترور چند قاضی را داشتند از شهرستان شکردره دستگیر شدند.

وی افزود: این افراد در تحقیقات ابتدایی خویش اعتراف کردند که توسط شخصی بنام شمس الحق که در پاکستان بسر می برد، برای انجام حملات انتحاری در افغانستان سازماندهی شده اند.

معاون سخنگوی وزارت امور کشور افغانستان در ادامه سخنانش از دستگیری یک فرد دیگر در شهرستان محمد آغه استان لوگر خبر داد و گفت گروهی از مخالفین دولت، هفته گذشته بر پاسگاه امنیتی پلیس ملی در شهرستان "محمد آغه" حمله کردند که در نتیجه‎ این حمله دو نفر از سربازان پلیس ملی جان خود را از دست دادند.

وی افزود: پس از این حمله تعدادی از مخالفین متواری شده، اما یک نفر از آنها که دو تن از سربازان پلیس ملی را شهید کرده بود، دستگیر شده است.

این درحالیست که به عقیده‏ برخی از تحلیلگران نظامی افغانستان، نفوذ شورشیان در صفوف نیروهای امنیتی و عدم دسترسی به سلاح های سنگین از چالش های اصلی تامین امنیت افغانستان است زیرا به گفته آنان طالبان برای حاکمیت و حضور خویش در صحنه جنگ با دولت افغانستان به حملات انتحاری و جاسازی مین های کنار جاده دست می ‎زنند.

بر اساس گفته های وزارت کشور افغانستان درسال گذشته، بیش از چهار هزار و 600مخالف مسلح دولت کشته و بیش از چهار هزار دیگر نیز دستگیر شده اند.

مسئولان محلی در ولایت فراه می گویند که رییس شورای توسعه ای روستای "سور" شهرستان "پشت رود" ولایت فراه توسط طالبان مسلح به قتل رسیده است.
فرماندار "پشت رود" ولایت فراه با تایید این رویداد به خبرگزاری صدای افغان(آوا) گفت: شب گذشته حاجی عبدالواحد رییس شورای توسعه ای روستای "سور" شهرستان "پشت رود" ولایت فراه از سوی طالبان مسلح کشته شده است.

غوث الدین خان گفت: این حادثه زمانی رخ داد که رئیس شورای توسعه ای این روستا به سوی منزلش در حال حرکت بود.

فرماندار "پشت رود" ولایت فراه افزود: طالبان مسلح پس از این رویداد از محل حادثه متواری شده اند.

وی گفت: تاکنون انگیزه این قتل مشخص نیست و تحقیقات در این زمنیه آغاز شده است.

در همین حال شماری از شهروندان شهرستان "پشت رود" ولایت فراه از افزایش ناامنی در این ولایت شکایت دارند.

این در حالیست که مقامات محلی در فراه نیز تایید می کنند که با گرم شدن هوا میزان فعالیت خرابکارانه مخالفین مسلح دولت در این ولایت افزایش یافته است.

کد خبر 2060280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha