۶ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۸

نقشه گسلهای زلزله بشاگرد منتشر شد/ نتایج مطالعه محققان در مکران

نقشه گسلهای زلزله بشاگرد منتشر شد/ نتایج مطالعه محققان در مکران

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به موقعیت گستردگی دو گسل‌ منوجان و زندان در سیستان و بلوچستان، گفت: زلزله روستای ایرر بشاگرد از نوع کششی بوده است و بر اساس مطالعات انجام شده بر روی این گسل پس از هر زلزله کششی، زلزله فشاری را انتظار داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر مهدی زارع در نشست پژوهشگاه زلزله با ارائه گزارش بازدید فنی زلزله بامداد 21 اردیبهشت 1392 گوهران بشاگرد، کانون این زلزله را در نزدیكی روستای ایرر دانست و افزود: این زلزله در 10 كیلومتری شمال شهر گوهران (مركز شهرستان بشاگرد) و حدود 25 كیلومتری شرق شهر سردشت بشاگرد واقع است.

نقشه لرزه خیزی پهنه جنوب شرق ایران 2004 تا 2013

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله مسبب لرزه اصلی این زلزله را گسل منوجان ذکر کرد و اظهار داشت: این گسل با روندی شمال-شمال غرب و جنوب- جنوب شرق به عنوان یكی از گسل‌های پهنه گسله میناب (زندان)، و واقع در بخش شرقی این پهنه گسله است.

موقعیت گسل‌های اصلی در پهنه رومرکزی زمین لرزه 21 اردیبهشت 92

وی بزرگای گشتاوری این زلزله را 6.2 عنوان کرد و یادآور شد: شدت زمینلرزه در شهرهای سردشت و گوهران 7، در جکدان سندراک و بلبل آباد 5 ، در جاسک و میناب 4 و در بندرعباس 3 برآورد شده است.

احساس شدت لرزه در شهرهای مختلف

زارع ژرفای نسبتا زیاد این زلزله را عامل کم بودن خسارات ذکر کرد و ادامه داد: از سوی دیگر وقوع پیش‌لرزه‌ای با بزرگای 5 در ساعت 12:31 ظهر روز پنج شنبه 19 اردیبهشت ماه در همین پهنه موجب هشیاری مردم شد و پیشاپیش مردم را برای سکونت مطمئن به محل کپرهای موجود در منازل مسکونی آنها فرستاد. 

مقطع شماتیک گسل‌های منوجان و زندان در زمین لرزه 21 اردیبهشت ماه

وی همچنین با اشاره به بزرگای بیش از 5 پس لرزه‌های این زلزله خاطر نشان کرد: بیشترین خرابی و خسارت به سازه‌ها در روستای ایرر مشاهده شد و روستای سندرک در 70 كیلومتری غرب كانون و روستای جكدان در 50 كیلومتری غرب كانون بدون خرابی مشاهده شدند.

زارع با اشاره به تحقیقات جهانی انجام شده بر روی گسل مکران، اظهار داشت: زلزله سیستان و بلوچستان از نوع کششی بوده است که بر اساس یافته‌های جهانی پس از هر زلزله کششی زلزله فشاری رخ خواهد داد.

کد خبر 2063671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha