۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۱

خروج کامل پ.ک.ک از ترکیه در پایان ژوئن محقق می شود

خروج کامل پ.ک.ک از ترکیه در پایان ژوئن محقق می شود

رئیس حزب صلح و دموکراسی (از احزاب طرفدار کردها) اعلام کرد که تا پایان ماه ژوئن نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به طور کامل از ترکیه خارج می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، "صلاح الدین دمیرتاش" با بیان این ملب گفت : اگر پارلمان بخواهد بجای بکارگیری طرحی برای خروج بلند مدت اصلاحاتی را اعمال کند آنگاه این برنامه زمان بندی شده (تکمیل خروج تا پایان ماه ژوئن) محقق می شود.

دمیرتاش که از بنیان گذاران حزب صلح و دموکراسی محسوب می شود در ادامه به مذاکرات در حال انجام برای اصلاح قانون اساسی ترکیه گفت : در حالیکه ما در حال مذاکره برای حل این مشکل هستیم ممکن است پارلمان به فکر اصلاحات قانونی بوده و یا آنکه در اندیشه نوشتن یک قانون اساسی جدید باشد.

این سخنان دمیرتاش، به تلاش های حزب عدالت و توسعه برای اصلاح قانون اساسی دارد. هر چند این اصلاحات بخش های مختلفی همچون صلح با پ.ک.ک را در برمی گیرد اما بخش عمده آن مربوط به اصلاح سیستم حکومتی است که در صورت تصویب در پارلمان سیستم حکومتی ترکیه از نخست وزیری به ریاست جمهوری تغییریافته و رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شده و زمام همه امور کشور در دستان وی خواهد بود.

در حال حاضر رئیس جمهور ترکیه از طریق پارلمان انتخاب شده و قدرت نخست وزیر بیش از رئیس جمهور است.

خروج پ.ک.ک از ترکیه بر اساس طرح صلحی است که میان "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی پ.ک.ک و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به امضا رسیده است. اولین گروه از اعضای پ.ک.ک در تاریخ 18 اردیبهشت سال جاری میلادی مقدمات خروج از رتکیه را آغاز کرده بودند.

 

کد خبر 2064070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha