تحولات افغانستان/ 

حمله گسترده طالبان به شهر غزنی/ تظاهرات دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل

حمله گسترده طالبان به شهر غزنی/ تظاهرات دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل

حمله گسترده طالبان به شهر غزنی، تمدید ماموریت پلیس اتحادیه اروپا در افغانستان و تظاهرات دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل از جمله رویدادهای اخیر این کشور به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، گزارش ها از استان غزنی افغانستان حاکی از آن است که طالبان شب گذشته چندین نقطه از شهر غزنی را مورد حمله قرار دادند اما به گفته مسئولین پلیس محلی در این استان، در این حملات،‌ آسیبی به نیروهای دولتی و مردم غیرنظامی وارد نشده است. 

"محمد علی احمدی" معاون شهردار شهر غزنی ضمن تایید این خبر گفت که شب گذشته، طالبان به پاسگاه های مناطق "خاک غریب ها، خشک و سنجدک"  شهر غزنی حمله کردند.

احمدی افزود که این درگیری تلفات جانی در پی نداشته است اما این درگیری باعث ایجاد رعب و وحشت میان مردم محلی این شهر شده است. 

به گفته شاهدان عینی در درگیری شب گذشته میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در شهر غزنی صدای چندین انفجار بزرگ شنیده شده است و طبق گزارشات دوطرف از سلاح های سبک و سنگین استفاده کرده اند. 

براساس گزارش ها خشونت ها و درگیریها در این شهر در کمتر از یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته و نگرانی های گسترده ای را میان مردم ایجاد کرده است. 

چند روز گذشته نیز بر اثر انفجار بمب در یک مسجد در شهرستان "اندر"  این شهر، ۹ نفر کشته و حداقل ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. 

مسئولین امنیتی محلی شهرغزنی در ابتدا اعلام کردند که همه کشته شدگان این رویداد غیرنظامیان بودند اما سپس مشخص شد که ۷ عضو طالبان نیز از جمله قربانیان این حادثه بودند.

ماموریت پلیس اتحادیه اروپا در افغانستان تمدید شد

بر اساس توافق شورای اتحادیه اروپا، ماموریت پلیس اتحادیه اروپا در افغانستان ("EUPOL Afghanistan") تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ تمدید شد.

بودجه این ماموریت ۱۰۸ میلیون یورو از اول ماه ژوئن ۲۰۱۳تا پایان ۲۰۱۴ تخصیص داده شده است. آموزش و پرورش پلیس ملی افغانستان از تاریخ 15 ژوئن 2007 میلادی تاکنون تحت رهبری اتحادیه اروپا بوده است.

ماموریت پلیس اتحادیه اروپا در راستای ارتقای ظرفیت های پلیس افغانستان بوده و هدف هیأت اعزامی پلیس اتحادیه اروپا کمک به حکومت افغانستان برای ایجاد پلیس ملی و دستگاه دادستانی است.

این ماموریت، آموزش های رهبری و تخصصی را فراهم کرده و همچنین در وزارت کشور افغانستان، دادگستری و دادستانی این کشور مشاورین و مربیانی استخدام کرده است.

پلیس اتحادیه اروپا در افغانستان دارای ۳۵۰ کارمند خارجی و۲۰۰کارمند داخلی بوده که کارمندان خارجی آن از ۲۳ کشور عضو اتحادیه اروپا استخدام شدند. 

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل تظاهرات کردند
 
شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل برخلاف دانشجویان معترض و متحصن این دانشگاه، در حمایت از اساتید و رئیس این دانشکده تظاهرات کردند. 
 
این دانشجویان که شمار آنها به چهار صد نفر می رسد، صبح امروز دوشنبه با سردادن شعارهایی مقابل دانشگاه مرکزی کابل تظاهرات کرده و تا مقابل مجلس نمایندگان این کشور راهپیمایی کردند. 
 
دانشجویان معترض برخلاف دانشجویانی که از هشت روز به این طرف دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند، شعار داده و خواهان بازگشت رئیس دانشکده علوم اجتماعی و استادان دانشگاه کابل به مسئولیت هایشان شدند.
 
این حرکت دانشجویان که تازه آغاز شده در واکنش به تصمیم اخیر دکتر "عبیدالله عبید" وزیر تحصیلات عالی افغانستان مبنی بر به تعلیق در آوردن مسئولیت رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل صورت گرفت. 
 
وزارت تحصیلات عالی افغانستان به دلیل اعتراضات شماری از دانشجویان مبنی بر وجود فساد، بد اخلاقی‌، تبعیض و ضعف مدیریت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل، مسئولیت رئیس این دانشکده را به حالت تعلیق در آورده و معاون وی را به عنوان سرپرست این دانشکده تعیین کرده است. 
 
دانشجویان معترض امروز دوشنبه با تاکید بر لزوم اجرای حق و عدالت در دانشگاه کابل اعلام کردند که در دانشکده علوم اجتماعی هیچ گونه فساد، بد اخلاقی‌، تبعیض و ضعف مدیریت وجود ندارد و باید مقامات مسئول به درخواست های مدنی دانشجویان رسیدگی کنند. 
 
معترضین همچنین اعلام کردند: دانشگاه خانه مشترک همه دانشجویان افغانستان است و اعتراض مغرضانه یک گروه از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی را رد می کنیم. 
 
با این حال تحصن و اعتصاب غذایی شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل از هفت روز گذشته به دلیل آنچه که تعصبات قومی، سوءاستفاده از مسئولیت و بی کفایتی شماری از استادان و رئیس دانشکده علوم اجتماعی عنوان کرده اند، در کابل همچنان ادامه دارد. 
 
شماری از نهادهای جامعه مدنی، حقوق بشر و نهاد های سیاسی این کشور از این دانشجویان حمایت کرده و خواهان رسیدگی به مشکلات آنان از سوی مسئولین دولتی افغانستان شده اند.
کد خبر 2064206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha