بشار اسد در گفتگو با المنار-1

دو هدف اسرائیل از دخالت در بحران سوریه/ بیش از گذشته از مقاومت حمایت خواهیم کرد

دو هدف اسرائیل از دخالت در بحران سوریه/ بیش از گذشته از مقاومت حمایت خواهیم کرد

رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه نسبت به پیروزی بر دشمنان سوریه اطمینان دارد و کشورش بیش از همیشه از مقاومت حمایت خواهد کرد، اهداف رژیم صهیونیستی از دخالت در بحران سوریه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بشار اسد در گفتگو با شبکه المنار لبنان به تشریح آخرین تحولات میدانی سوریه و مواضع کشورهای مختلف در خصوص سوریه پرداخت. اسد خاطر نشان کرد هدف ارتش از نبردهایی که وارد آن شده است، حفظ وحدت سوریه است. به تمام طرفهایی که با ما در تماس هستند، تاکید کرده ایم هر گونه تجاوز مجدد اسرائیل را پاسخ خواهیم داد.

وی گفت سوریه هیچ شروطی برای حل بحران ندارد، مگر آنکه هر توافقی در پی هر دیدار چه در سطح داخل یا خارج از جمله کنفرانس درباره بحران سوریه پس از آنکه رای و نظر مردم سوریه را در یک همه پرسی به دست آورد.

اسد اظهار داشت هر گونه حمایت اسرائیل از تروریستها دو هدف را دنبال می کند اول اینکه مقاومت را مهار کند و دوم اینکه توان دفاعی سوریه را در هم بکوبد .

خبرنگار شبکه المنار پرسید اکنون در قلب کاخ الشعب هستیم، بعد از دو سال و نیم از بحران سوریه در حالی که شرط بسته بودند طی چند هفته علیه نظام سوریه و رئیس جمهوری آن کودتا صورت خواهد گرفت، چگونه طرحهای دشمنان شکست خورد، راز ایستادگی و مقاومت چه بود؟ این مسئله چندین بعد دارد، بعد سوری که نقشه ها را خنثی کرد که مربوط به دو طرح است، آنها خودشان را شکست دادند، چرا که اوضاع سوریه را نمی شناختند، اوضاع سوریه را به طور دقیق درک نکرده بودند، آنها در ابتدا از عناوینی مانند انقلاب استفاده کردند، در حالی که انقلاب به عوامل واقعی نیاز دارد، انقلاب با پول ایجاد نمی شود، آنها نتوانستند این شرایط را که زمینه انقلاب واقعی را فراهم می کند، محقق کنند.

آنها به طرح مفاهیم طایفه ای یا عناوین طایفه ای با هدف ایجاد شکاف در میان جامعه سوریه روی آوردند، توانستند به برخی ابعاد موجود در جامعه سوریه رخنه کنند که البته در هر جامعه ای وجود دارد، ابعادی از جهل و ضعف آگاهی و هوشیاری، اما در عمل آنها به نتیجه ای نرسیدند و نتوانستند به صورت واقعی در جامعه سوری، شکاف ایجاد کنند، چرا که اگر این شکاف ایجاد می شد، سوریه از همان ابتدا تقسیم می شد.

دشمنان عنوان دیگری به کار بردند و آن اینکه نبرد به خاطر کرسی قدرت است، اما آنها در دام خود هم گرفتار شدند، حقیقت روشن بود، مسئله، مسئله کرسی قدرت نیست، نبرد، نبرد وطن و نه قدرت است..هیچ یک از سربازان ارتش به خاطر قدرت کشته نمی شوند

وی درباره اینکه چرا ارتش سوریه از مرحله دفاعی به مرحله هجومی همانند القصیر وارد شده است، اظهار داشت : ما بر ایده دفاع یا حمله و تاکتیک نظامی که بر هر نبرد کوچک به شکل جدا مبتنی است، تکیه نمی کنیم، بسیاری از سوریها در ابتدا فریب خوردند، بسیاری از کشورهای دوست در خارج بودند که از حقیقت اوضاع سوریه اطلاع نداشتند، امکان دست زدن به چنین اقداماتی به خاطر اینکه نشستی درباره مسئله معین وجود نداشت، وجود نداشت، شکی نیست که روند تحولات به سوریها کمک کرد تا حقیقت آنچه را رخ می دهد، بدانند، این مسئله به نیروهای مسلح ما کمک کرد تا به وظایف خود بیش از پیش عمل کنند و به دستاوردهایی دست یابند، آنچه اکنون رخ می دهد، انتقال از مرحله دفاع به حمله نیست، بلکه بر هم خوردن موازنه قوا به نفع نیروهای مسلح سوریه است.

اولا دلیل برهم خوردن موازنه قوا، تغییر کانونهایی بود که مخالفان را در خود جای داده بود، بسیاری از کسانی که فریب خورده اند و گروههای مسلح را با آغوش باز پذیرفتند، گمان می کردند که این انقلاب علیه مسائل منفی موجود است، این مسئله تغییر کرد و آنها به اشتباه خود پی بردند، بسیاری از افراد مسلح از این گروههای تروریستی خارج شدند و به زندگی عادی خود بازگشتند، این علت اساسی است.

آنچه اکنون درباره حزب الله و مشارکت مبارزانی از خارج در کنار دولت سوریه مطرح می شود، اخیرا پس از سخنان سید حسن نصرالله در رسانه های غربی و عربی مطرح شد که رزمندگان حزب الله در سوریه می جنگند و از نظام سوریه دفاع می کنند،باید به شکل منطقی صحبت کنیم، اگر حزب الله یا مقاومت بخواهد از سوریه دفاع کند، شماری از رزمندگانش را خواهد فرستاد، چه تعدادی را اعزام می کند، چند صد نفر، هزار یا دو هزار نفر، ما از نبردی صحبت می کنیم که صدها هزار نفر از نیروهای ارتش سوریه و دهها هزار تروریست با یکدیگر می جنگند، اگر نگوییم تعداد تروریستها از یکصد هزار نفر بیشتر نیست، زیرا تعذیه تروریستها از سوی کشورهای همسایه و کشورهایی که از آنها حمایت می کنند، ادامه دارد، مقایسه تعداد تروریستها و ارتش و مقایسه مساحت سوریه نشان می دهد که آنها(رزمندگان حزب الله) نه از نظام و نه حکومت حمایت می کنند، این از یک بعد، بعد دیگر اینکه اگر بگویند آنها از حکومت دفاع می کنند، چرا امروز، چرا این زمان، نبردها از بعد از رمضان 2011 آغاز شد و (تروریستها( نبرد آزادی دمشق را آغاز کردند، ساعت صفر اول، دوم و سوم بود، چهار افسر سوری را ترور کردند، چندین عملیات فرار از حکومت در سوریه رخ داد، بسیاری گمان می کردند که آن زمان، زمان سقوط حکومت است در حالی که اینگونه نشد، با وجود همه این تحولات، حزب الله دخالت نکرد، چرا اکنون دخالت کند، این بعد دیگر است، بعد مهمتری وجود دارد، چرا ما حزب الله را در دمشق و حلب مشاهده نکردیم، نبرد بزرگتر در دمشق و حلب است نه در القصیر، القصیر شهر کوچکی است، چرا حزب الله را در حمص ندیدیم، تمام این اطلاعات، دقیق نیست، القصیر راهبردی است، تمام مرزها برای تروریستها راهبردی است، از همه مرزها برای قاچاق و وارد کردن سلاح و تروریست استفاده می شود، تمام این موارد مطرح شده چه ربطی به حزب الله دارد، هیاهویی که در رسانه های عربی به راه افتاده و اظهارات مقامات عرب و غیر عرب و حتی بان کی مون که از دخالت حزب الله در القصیر نگران هستند، همگی مرتبط با عملیات محاصره مقاومت است، ارتباطی به دفاع از حکومت سوریه ندارد، ارتش سوریه، موفقیتهای بسیار بزرگی در حلب، دمشق و حومه دمشق و ... کسب کرده است، اما این سر و صدا و جنجالی که اکنون در القصیر می شنویم، در این باره وجود نداشت.


اسد در پاسخ به سئوال خبرنگار المنار که برخی ادعا می کنند هدف از نبرد نیروهای ارتش و حزب الله در القصیر، ایجاد گذرگاهی امن است که ساحل سوریه را به دمشق مرتبط کند و در نتیجه مقدمه ای برای تشکیل دولت علوی در صورت تجزیه سوریه یا تغییرات جغرافیایی در منطقه است که اسد در پاسخ گفت هیچ کس وارد نبردی نمی شود که به سمت تجزیه برود، این نبردها، نبرد برای حفظ وحدت سوریه است نه بالعکس.

نکته دوم اینکه، اجداد ما این موضوع را در مقابل فرانسویها تجربه کردند، هنگامی که فرانسه طرح تجزیه سوریه را مطرح کردند، آنها در مقابل آن ایستادند، آیا امکان دارد که ما به عنوان نوه های اجدادمان، آگاهی و هوشیاری کمتری داشته باشیم، تمام آنچه اکنون در القصیر می گذرد، و تمام هیاهو و سرو صدایی که (محور ضد سوری) به راه انداخته، با موضوع اسرائیل ربط دارد، زمان نبرد القصیر با حمله اسرائیل ارتباط دارد، هدف آنها، محاصره کردن مقاومت است، این نبرد قدیمی و جدید است، هر بار یک شکل خاصی به خود می گیرد، اکنون آنچه مهم است، القصیر به عنوان یک شهر نیست، بلکه مهم مرزهاست، هدف آنها محاصره زمینی و دریایی و ... مقاومت است. بنابراین این سئوال مطرح می شود . گفته می شود که مقاومت باید سلاح خود را به سمت دشمن و در نتیجه به سمت جنوب نشانه رود، این مسئله در هفتم می گفته می شد.هنگامی که برخی از مزدوران اسرائیل در لبنان تلاش کردند تا بر تماسها و ارتباطات مقاومت مسلط شوند، آنها گفتند که مقاومت، سلاحش را به سمت داخل لبنان نشانه گرفته است، آنها همین حرفها را درباره ارتش سوریه زدند، گفتند که ارتش سوریه باید با اسرائیل در مرزها بجنگد، ما به صراحت گفتیم که ارتش با دشمن در هر جایی که باشد، می جنگد، همین مسئله در خصوص مقاومت هم وجود دارد، چرا حزب الله در مرزها داخل لبنان یا داخل سوریه حضور دارد، چون که نبرد، نبرد با دشمن اسرائیلی یا نمایندگانش در سوریه یا لبنان است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار المنار درباره علت ورود رژیم صهیونیستی به معادله بحران سوریه و حملات اخیر این رژیم به مناطقی در سوریه اظهار داشت قرار گرفتن اسرائیل در کنار تروریستها یا حمایت از آنها دو هدف را دنبال می کند، اول محاصره و خفه کردن مقاومت و دوم ضربه زدن به توان دفاعی هوایی سوریه است.اسد تصریح کرد فقط این دو هدف برای اسرائیل مهم است و برای تحقق آن تلاش می کند.

رئیس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد ما به تمام طرفهای عربی و غیر عربی که با ما تماس گرفته اند و اکثر آنها بیگانه است، ابلاغ کرده ایم، اگر بار دیگر اسرائیل بخواهد به کشور ما تجاوز کند، پاسخش را خواهیم داد، اگر بخواهیم به اسرائیل پاسخ دهیم، پاسخ ما باید راهبردی باشیم.


اسد خاطر نشان کرد ما در معرض فشار مردمی واضحی برای گشودن جبهه جولان به روی مقاومت هستیم، حتی هیئتهای عربی که به سوریه می آیند، خواهان گشوده شدن جبهه مقاومت در جولان هستند.
مقاومت، عملیات ساده ای نیست، فقط گشودن این میدان یا آن میدان نیست، مقاومت یک مسئله سیاسی، عقیدتی و اجتماعی است و در نتیجه یک مسئله نظامی است.

رئیس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد تغییر واقعی،این است که ملت به سمت مقاومت برود، این یک تغییر راهبردی است.


وی افزود آنها دائما مطرح می کنند که سوریه این جبهه را باز می کند یا آن جبهه را می بندد، دولت مقاومت را ایجاد نمی کند، اگر مقاومت، خودجوش و مردمی نباشد، مقاومت نیست، نظامی که در مقابل مقاومت بایستد، نظام و حکومتی بی پروا است، ارتشی وجود دارد که به وظایف خود عمل می کند، اگر ارتشی وجود نداشته باشد که به وظایف خود عمل کند، همانند آنچه در لبنان شاهد آن هستیم که به سبب نبود ارتش یکپارچه، مقاومت ظهور کرد، عوامل متعددی وجود دارد که به شکل گیری مقاومت کمک می کند، ما به کشورهای دیگر اطلاع داده ایم که به تجاوز مجدد اسرائیل، پاسخ خواهیم داد.

کد خبر 2066733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha