یک رخداد، یک نگاه/

موقعیت استراتژیکی القصیر / شوک بزرگ به محور ضد سوری

موقعیت استراتژیکی القصیر / شوک بزرگ به محور ضد سوری

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : شهر راهبردی القصیر سوریه در مرز مشترک این کشور با لبنان قرار دارد که عمده ساکنان روستاهای مجاورآن از شیعیان لبنان تشکیل می شود، شهری که امروز ارتش سوریه آن را از وجود تروریستهای تکفیری پاکسازی کرد.

گروه های سلفی تکفیری از 16 ماه پیش با چندین هدف این منطقه را به اشغال خود در آوردند.

هدف اول قطع راه ارتباطی حمص به لبنان است، زیرا از نظر گروه های تروریستی سلفی تکفیری، دولت سوریه در گذشته انواع سلاح ها را از این طریق در اختیار حزب الله لبنان قرار می داد.

هدف دوم ایجاد و تامین یک محور مطمئن برای گروه های تروریستی در راستای دریافت انواع سلاح ها از مجموعه 14 مارس به رهبری سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان و شخصیت نزدیک به عربستان، آمریکا و دیگر کشورهای غربی  بود.

با توجه به اینکه طرابلس لبنان نزدیک ترین شهر به منطقه القصیر است، بنابراین تروریستهای سلفی تکفیری که ارتباط تنگاتنگی با سلفی های طرابلس به رهبری احمد الاسیر دارند، انواع کمک های لجستیکی را از این شهر دریافت می کردند.

همزمان با اشغال این شهر توسط سلفی های تکفیری، رژیم صهیونیستی با ایجاد یک پایگاه جاسوسی در القصیر همکاری اطلاعاتی و نظامی خود را با سلفی های تکفیری آغاز کرد.

در طول 16 ماه اخیر گروه های تکفیری سلفی صدها نفر از اهالی روستاهای شیعه نشین القصیر را به شهادت رسانده و شمار زیادی از آنان را وادار به ترک روستاهای خود کردند.

حفر انواع تونل های زیرزمینی توسط گروه های سلفی تکفیری سوریه در حد فاصل شهر حمص  تا القصیر از اهمیت استراتژیکی این شهر حکایت دارد.

طی ماه های اخیر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان بارها درباره کشتار شیعیان روستاهای اطراف القصیر هشدار داده بود، اما سلفی های تکفیری حملات خود را علیه ساکنان روستاهای القصیر تشدید کردند.

از سوی دیگر وجود پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در منطقه القصیر امکان هر گونه مانور و تحرک نظامی نیروهای حزب الله برای کمک به ساکنان روستاهای القصیر را سلب کرده بود.

رژیم صهیونیستی با استقرار در این پایگاه کلیه ارتباطات رادیویی ارتش  سوریه و حزب الله را مختل می کرد.

سرانجام ارتش سوریه امروز طی یک عملیات هماهنگ و دقیق آخرین سنگرهای مجموعه های تروریستی را منهدم کرد که با فرار گروه های سلفی تکفیری شکست بزرگی بر این گروهها و حامیانشان تحمیل شد.

همزمان با محاصره شهر القصیر، جرج صبرا رئیس ائتلاف ملی نیروهای مخالف دولت سوریه در تماسی با ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه از وی خواست تا ضمن پا در میانی،زمینه خروج تروریستهای مجروح محاصره شده در شهر القصیر را فراهم کند.

جنبلاط نیزاز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان خواست تا به دلایل انسانی از رهبری سوریه بخواهد اجازه خروج مجروحان مجموعه های تروریستی را صادر کند .

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز به نیروهای مسلح خود که طی روزهای اخیر شهر القصیر را به صورت کامل محاصره کرده بودند دستور داد تا اجازه دهند کلیه گروه های سلفی های تکفیری محاصره شده در القصیر از این شهر خارج شوند.

بنابراین آزاد سازی شهر القصیر موازنه قدرت را به نفع  نیروهای مسلح سوریه تغییر خواهد داد، زیرا قطعا طی روزهای آینده شهرحمص نیز از وجود گروه های مسلح پاکسازی خواهد شد.

حسن هانی زاده کارشناس ارشد مسائل بین الملل

 

کد خبر 2069915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha