۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۰۱

ممشلی مطرح کرد:

ریزگردها عامل خشکی تالابها/ فعالیت 17 صنایع آلاینده در گلستان

ریزگردها عامل خشکی تالابها/ فعالیت 17 صنایع آلاینده در گلستان

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه خشک شدن تالاب ها منشا اصلی تولید ریزگرد هاست گفت: چهار تالاب بین المللی در استان وجود دارد که حق آبه خوبی دارد وآبگیری نسبتا خوبی نیز در آنها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ممشلی ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست افزود: 18 استان در کشور ما جزء استانهای در معرض ریزگردهاست که منشا اصلی آن هم از کشورهای عراق، سوریه و اردن است و گلستان نیز این پتانسل را دارد که در صورت عدم مراقبت در معرض خطر ریزگردها به دلیل وجود صحرای قره قوم ترکمنستان در مرز استان قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: سوزاندن لاستیک های فرسوده، تخلیه فاضلاب های خانگی در محیطهای عمومی، سوزاندن زباله، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و واحدهای آلاینده شهری از اصلی ترین علل آلودگی هوا هستند و کانون های صنعتی مانند کارخانجات ماسهف سیمان، فولاد وسنگ شکن ها ، کشتارگاه ها وکوره های زغال سنتی نیز اگر نظارت دائمی نشود ممکن است موجب آلودگی هوا شود.
 
17 کارخانه استان جزء صنایع آلاینده هستند
 
مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: از نظر تعداد صنایع آلاینده در کشور، گلستان جزو استانهای مطلوب است و تعداد کارخانه های آلاینده استان از 24 عدد  در سال های قبل به  17 کارخانه رسیده است .
 
ممشلی اظهار داشت: بر اساس سیاست گذاری های انجام شده ، کمیته کاهش آلاینده ها در استان تشکیل شده است تا کاهش سطح آلاینده ها را رصد کند که در استان هفت مرکز معاینه نی سبک ودو مرکز معاینه فنی سنگین در حال انجام کار هستند وعدم انتشار آلودگی وگازهای آلاینده را تحت نظردارند.
 
وی اهم برنامه های کاهش آلودگی در استان را استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی کشور،معاینه خودروها، گازسوز کردن خودروها، استفاده از انرژی های پاک، خارج کردن خودروهای فرسوده وعدم سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی وتوسعه فضای سبز عنوان کرد و افزود: بر اساس بند 192  قانون برنامه پنجم توسعه پایش لحظه ای وآنلاین باید برای صنایع بزرگ نیز باید انجام شود که البته استان ما تعداد واحدهای صنعتی بزرگ زیادی ندارد.
 
وی در خصوص نحوه کنترل ومدیریت آلاینده ها در استان بیان داشت: از طریق خود اظهاری وبرون سپاری برنامه ها ، پایش اداره کل و از طریق واحدهای شهرستانی این کنترل در حال انجام است.

 

کد خبر 2071428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha