۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۰۵

تنها 5 درصد اعتبار ریزگردها با منشأداخلی تأمین شد

تنها 5 درصد اعتبار ریزگردها با منشأداخلی تأمین شد

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نامزدهای ریاست جمهوری برنامه مدونی در زمینه محیط زیست ندارند و به مشکلات زیست محیطی به صورت نقطه‌ای اشاره می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر علی محمد شاعری در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست روز شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد افزود: برنامه نداشتن کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه محیط زیست بیانگر آن است که باید بیشتر در این عرصه کار کنیم.

وی با بیان اینکه آب، خاک و هوا جزو اولویت‌های اساسی کشور ماست، اظهار کرد: تا زمانی که این موارد دچار مشکلی نشده‌اند، اولویت نیست. این در حالیست که در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان نمونه اولویت اساسی تهران، آلودگی هوا و اولویت اساسی 23 استان کشور به ویژه استان‌های غربی، ریزگردهاست.

شاعری با اشاره به ارائه طرح جامع گرد و غبار به مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان محیط زیست این طرح را به مجلس ارائه داد و از لایحه نیز گذشت، اما تنها بخشی از آن تصویب شد. این در حالیست که لازم بود این طرح به صورت جامع تصویب شود. پیشنهاد تخصیص 1000 میلیارد تومان برای سازمان جنگل‌ها به منظور بیابان‌زدایی داده بودیم که تنها 30 میلیارد تومان آن تصویب شد!

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لازم است در زمینه مدیریت منابع آب، خاک، منابع طبیعی و هوای کشور برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته محیط زیست، اظهار کرد: این هفته فرصتی برای ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و جلب مشارکت آحاد مردم، دستگاه‌های دولتی و ذی‌نفعان در اداره محیط زیست کشور است. اگر روابط موجودات زنده به ویژه انسان‌ها را با محیط زیست درست تعریف کنیم، توسعه کشورها به گونه‌ای ادامه می‌یابد که علاوه بر رشد اقتصادی به ظرفیت‌های محیطی و استانداردهای زیست‌محیطی در ایجاد طرح‌های توسعه، اقتصاد و مدیریت سبز توجه می‌شود. در این شرایط توزیع متوازن و مبتنی بر عدالت اجتماعی دنبال می‌شود.

توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد سبز موجب تخریب محیط زیست نمی شود

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: توسعه پایدار و مبتنی بر اقتصاد و مدیریت سبز نه تنها موجب تخریب محیط زیست کشور نمی‌شود، بلکه وسیله بسیار مهم برای حفاظت محیط زیست کشور است. بنابراین از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان امر توسعه در اجرای طرح‌های توسعه می‌خواهیم که رعایت استانداردهای زیست محیطی را مد نظر قرار دهند.

شاعری با اشاره به رویکرد جدید در مدیریت توسعه‌ای در دنیا، اظهار کرد: توسعه اقتصاد محور بدون ملاحظه زیست محیطی باعث تغییر آب و هوا، از بین رفتن منابع جنگلی، آب، تخریب خاک و آلودگی منابع آن شده است و سلامت و بهداشت جامعه را تهدید می‌کند. همین امر به عنوان چالش همه برنامه‌ریزان توسعه در عرصه زیست محیطی است.

وی تاکید کرد: هر کسی که قصد اداره امور کشور را دارد، باید حفاظت از محیط زیست انسان‌ها و سایر موجودات را مد نظر قرار دهد، چرا که اگر توسعه، سلامت و بهداشت مردم را تهدید کند، نشان دهنده آن است که به درستی توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم فرآیندهای کشاورزی، هم صنعت و هم خدمات غلط، قدیمی و آلاینده است، اظهار کرد: حق نداریم که از آلاینده‌های قدیمی و پرهزینه استفاده کنیم و لازم است فرآیندهای صنعتی در توسعه اصلاح شود.قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: محصولات توسعه اعم از بخش صنعتی، کشاورزی و خدماتی باید با استانداردهای زیست‌محیطی سازگار شوند. این در حالیست که محصولات صنعت خودروسازی ما منطبق با استانداردهای روز دنیا نیست و محصولات پالایشگاهی نیز باید با این استانداردها منطبق شوند. در واقع اگر نهاده و فرآیند تصحیح شود، محصول نیز اصلاح می‌شود.

استانداردهای زیست محیطی نه در نهاده نه در فرایند و ندر محصولات رعایت نمی شود

شاعری تاکید کرد: استانداردهای زیست محیطی در جریان توسعه رعایت نشده است. این در حالیست که این استانداردها در نظریه جمعی چنان با روند تصمیم‌گیری، اجرای نظارت و پایش آمیخته شده است که دیگر امکان تفکیک آنها وجود ندارد و باید تا حدی پیش برویم که وزارت نیرو ارزیابی را به ما واگذار نکند.

وی افزود: چون مالیات بر محصولات آلاینده وضع نمی‌شود، صنعت خودروسازی به خود اجازه می‌دهد تا محصولات آلاینده تولید کند. این در حالی است که در کشورهای دیگر از نهاده، فرآیند و محصولات آلاینده، مالیات سبز دریافت می‌شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استانداردهای زیست‌محیطی نیاز به فرهنگسازی، تصویب قوانین و اجباری شدن دارد. این استانداردها در ایران باید اجرایی شود و کسانی که این استانداردها رعایت نمی‌کنند، لازم است مالیات بپردازند. وگرنه وضعیت تغییر نمی‌کند.

کاهش 30 درصدی الودگی هوای تهران

به گزارش مهر، شاعری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دستاوردهای معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: در زمینه هوا با وجود همه مشکلات و با اینکه  هیچ اعتباری به این حوزه اختصاص نیافت و ما تنها با اعتبارات جاری سازمان‌ها و بخش خصوصی توانستیم اقداماتی انجام دهیم.

شاعری افزود: در حال حاضر آلودگی هوای تهران 30 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به دستاوردهای معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه صنعت اظهار کرد: در 4200 واحد صنعتی آلاینده تا پایان سال 91 به حدود 650 واحد رسیده‌ایم و اطراف تهران 30 درصد از واحدهای صنعتی آلاینده کاهش پیدا کرده است. واردات آزبست را به طور کامل حذف کرده‌ایم.

ریزگرد مهمترین چالش محیط زیست کشور/تنها 5 درصد اعتبار پیشنهادی برای مهار ریزگردها با منشأداخلی تأمین شد

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ریزگرد مهم‌ترین چالش محیط زیست کشور است، گفت: در غرب کشور تهران و برخی دیگر از نقاط کشور ریزگردها منشاء خارجی دارند و علل بروز آن تغییر آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها و تغییر رژیم منابع آبی عراق است. در این جهت با کمک کشور عراق طرح ملی "مقابله با ریزگردها" را تصویب و به عراق ابلاغ کردیم. اجرای این طرح در عراق آغاز شده است.

شاعری با اشاره به وضعیت طرح ملی ریزگردها در داخل کشور اظهار کرد: این طرح‌ را به مجلس ارائه کردیم و در کمیسیون‌های مختلف آن را پیگیری کردیم. از 1000 میلیارد تومانی که برای اجرای این طرح درخواست کردیم تنها 55 میلیارد تومان به آن اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مدیریت پسماند بوده است، گفت: در سال جاری در هشت کلانشهر و در استان گلستان پایان دفع غیربهداشتی زباله‌ها را اعلام کردیم. علاوه بر آن جمع‌آوری بهداشتی و مکانیزه پسماند خانگی را به 90 درصد رساندیم و استانداردهای آلایندگی آب و خاک را در 150 فاکتور تنظیم کردیم.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: 30 مصوبه در شورای عالی محیط زیست در یکی دو سال گذشته داشته‌ایم که در زمینه‌هایی مانند آلودگی هوا، افزایش جرایم صید و شکار، حذف آزبست و ممنوعیت واردات بوده است.

اجرای مالیات سبز از اولویت های سازمان محیط زیست

شاعری، برقراری مالیات سبز، برنامه مدیریت سبز و صنعت سبز را از اولویت‌های آینده سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد.

در پاسخ به مهر؛ مهار ریزگردها حداقل 10 سال نیاز دارد

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه حداقل 10 سال زمان مورد نیاز برای حل مشکل ریزگردها از سوی کاندیداها اعلام شد چگونه سازمان محیط زیست کاهش 30 درصدی ریزگردها نسبت به سال گذشته را از دستاوردهای خود عنوان می کند گفت : کاندیداها درست می گویند و برای مهار ریزگردها به منشاخارجی زمان زیادی نیاز داریم و 10 سال حداقل آن است اما سال گذشته ، به دلایلی همچون احیای برخی از تالاب‌ها در نوار مرزی و افزایش بارندگی در سال آبی 92-91 موجب شد شتاب کاهش ریزگردها افزایش یابد.

طرح ساماندهی از خروج دام آغاز می‌شود و تا تغییر معیشت روستاییان ادامه می‌یابد

شاعری بر زمینه چرای دام‌ها در جنگل‌های کشور، اظهار کرد: زمانی که بحث ضرورت چرا نکردن دام‌ها در جنگل‌ها مطرح شد؛ عکس‌العمل نشان دادیم و بحث ساماندهی جنگل‌نشینان را مطرح کردیم. این بحث به معنای کاهش وابستگی مستقیم دامداران و جنگل‌نشینان در جنگل است. جنگل می‌تواند معیشت جنگل‌نشینان را تامین کند. بنابراین لازم است روی صنایع دستی و صنایع وابسته به جنگل سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته وی، در این شرایط بخش زیادی از وابستگی جنگل‌نشینان و دامداران به چوب قطع می‌شود و تغییر کاربری اراضی جنگلی صورت نمی‌پذیرد. این در حالیست که روستاهای جنگل با فاصله زیادی تنک شده است، چون روستاییان بتدریج اراضی را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند و با تنک شدن جنگل‌ها این اراضی به زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری پیدا می‌کنند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پیشنهاد برقراری دامداری صنعتی به جای دامداری سنتی را در حاشیه جنگل‌های شمال کشور را مطرح کردیم. طرح ساماندهی از خروج دام آغاز می‌شود و تا تغییر معیشت روستاییان ادامه می‌یابد. این در حالی است که اگر دام‌ها به شکل سرگردان در جنگل‌ رها شوند، این وضعیت منجر به تخریب جنگل می‌شود.

در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تا طی شدن مراحل قانونی مجوزی به منظور استخراج معدن داده نخواهد شد

وی در پاسخ به این که چه اقداماتی برای اصلاح مصوبه بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده که بار ها از سوی شما و رییس سازمان محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفت انجام شده  گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نظر خود را داده است و در جهت عملیاتی شدن نظر خود اصرار می‌کند. در مناطق آزاد به منظور استخراج معادن، پس از استعلام از سازمان جنگل‌ها بلامانع است. در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باید اظهارنظر کند و تا زمانی که اظهارنظر نکند، استخراج معادن خلاف است. طرح‌های بزرگ معدنی که شامل ارزیابی محیط زیستی می‌شود، اگر مورد تایید کارگروه باشد، اجازه استخراج می‌یابد.

شاعری تاکید کرد: در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تا طی شدن مراحل قانونی مجوزی به منظور استخراج معدن داده نخواهد شد.

کد خبر 2071520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha