۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۵۳

بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده کلانشهرها/ افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانی

بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده کلانشهرها/ افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانی

عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از افزایش روند صعودی افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانی در کشور خبر داد و افزود: بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده در شهرهای بزرگ کشور است.

کمال‌الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این مطلب که آلودگی هوا در کشور موجب خسارات بسیاری می‌شود، گفت: مسئولان ذیربط باید به این موضوع به صورت ریشه‌ای بپردازند تا از آسیب‌های این معضل جلوگیری شود.

وی ا بیان این مطلب که طرح کاهش آلودگی هوا به صحن علنی مجلس رفت اما متاسفانه رای نیاورد، ادامه داد: مسئولان به موضوع محیط زیست به‌ویژه آلودگی هوا توجه نکرده اند امیدواریم در دولت بعدی با تدابیر لازم و اقدامات درست به این موضوع مهم پرداخته شود.

پیرموذن با اعلام اینکه آلودگی هوا هزاران مورد مرگ و میر را در سطح دنیا به صورت سالانه رقم می‌زند، تصریح کرد: بر اساس گزارش جهانی خساراتی که از این محل وارد می‌شود بالغ بر 14 هزار و 420 میلیارد ریال است که با کنترل منبع آلاینده، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی، بهره‌گیری از تکنولوژیهای پیشرفته در صنعت و گسترش فضای سبز این مسئله قابل بررسی است.

به گفته وی، آیین‌نامه کاهش آلایندگی هوا در هشت بند تصویب شده و با تشکیل کارگروهی مرکب از وزارت نفت، صنعت، نیرو و شهرداری‌ها و همراهی نیروی انتظامی و رسانه‌ها باید این مشکلات به حداقل برسد.

پیرموذن اظهار داشت: در کلان شهرهای کشور بنزن و سرب بیشترین مواد آلاینده معرفی شده اند که این آلاینده‌ها مشکلات و بیماریهای تنفسی و سرطانی را افزون‌تر کرده است.

دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل با اعلام اینکه بیش از 3.5 میلیون موتور‌سیکلت و میلیون‌ها خودرو آلایندگی تولید کرده و با مصرف بنزین غیر‌استاندارد و زیر‌ یورو 2 بر آلودگی‌ها دامن می‌زنند، افزود: در دو سال آینده باید تمام پالایشگاه‌ها و خودروهای خود را به استاندارد یورو 4 و یورو 5 برسانیم.

پیرموذن به وجود 3 هزار واحد صنعتی و نیروگاه آلاینده هوا اشاره کرد و افزود: بر این اساس مجلس طرحی را مصوب کرد  تا تمامی واحدهای تولیدی موظف باشند در دو سال آینده با نصب فیلتر و بهترین تکنولوژی‌ها و استاندارد‌ها، آلایندگی را به حداقل رسانده و نیروگاه‌ها نیز به جای استفاده از سوخت مازوت از سوخت گاز استفاده کنند.

کد خبر 2072384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha