۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷

گزارش خبري مهر/

موج جدید ریزگردها در کردستان/ وضعیت هوای استان به مرز خطرناک رسید

موج جدید ریزگردها در کردستان/ وضعیت هوای استان به مرز خطرناک رسید

سنندج - خبرگزاری مهر: همزمان با آغاز فصل بهار و با توجه به گرم شدن دماي هوا بار ديگر موج جدید ریزگردهای عربی از بعد از ظهر گذشته آسمان کردستان را در برگرفت و از صبح امروز این آلودگی به مرز خطرناک رسید و بر اساس گزارش هاي رسيده موج جديد آلودگي هوا تمام شهرستان هاي كردستان را در برگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، موج حدي آلودگي هوا از صبح یکشنبه به شكلي گسترده تمام استان كردستان را فراگرفته است و بر اساس گزارش سازمان هاي مسئول ميزان آلودگي امروز در اين استان از مرز خطرناك نيز عبور كرده است.

در همين راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان با صدور بیانیه ای هوای روز یکشنبه استان کردستان را خطرناک اعلام کرد و از مردم استان خواست از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: "با توجه به بررسی های صورت گرفته و نتایج حاصل از ایستگاه های سنجش آلاینده های هوا، میزان ذرات معلق در هوای استان کردستان از نظر شاخص های کیفیت هوا خطرناک است".

در ادامه این بیانیه آمده است: "تحت این شرایط افراد باید به طور کامل از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند، هشدارهای بهداشتی در این شرایط وضعیت اضطراری و حاد آلودگی هوا را نشان می دهد".

در دهه های گذشته سنندج و دیگر شهرهای کردستان به لحاظ جاذبه های طبیعی و هوای زیبا و مساعد مردم طبیعت دوست را به سوی خود می کشاند و این درحالی است که در دهه اخیر این وضعیت به خاطره ای دور تبدیل شده است و خود مردم این محل نیز در حسرت دیدن آب و هوای پاک هستند.

دیدن آسمان آبی در استانی همچون کردستان که در گذشته به داشتن آب و هوایی سالم و پاک شهره بوده به رویایی برای مردم محلی و سایر رهگذران تبدیل شده است و در کنار افزایش آلودگی های زیست محیطی چند سال است که ریزگردها به بخش ثابتی از زندگی مردم در این دیار تبدیل شده اند و تاکنون راه چاره ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

ریزگردها سوغات جنگ و نابسامانی عراق به استان های غربی کشور است و کردستان و سایر استان های غربی و جنوب غربی کشور نزدیک به یک دهه است که مجبور هستند با این پدیده حس خویشاوندی پیدا کرده و همراه با آنها شب و روز را طی کنند و البته در کنار وضعیت قرارگرفتن شهر سنندج از لحاظ جغرافیایی هم باعث به وجود آمدن پدیده وارونگی هوا و در نتیجه افزایش آلودگی می شود.

ریزگردها نه تنها مردمان کردستان را از آسمانی صاف محروم کرده بلکه سلامت جسمانی را نیز با مشکلات و مخاطرات جدی مواجه کرده است که از آن جمله می توان به خارش، اشک ریزش، سوزش در گلو و بینی و چشم عوارض کوتاه مدت ریزگردها بر دستگاه تنفسی فوقانی اشاره کرد که گاهی باعث تحریک مخاط دستگاه تنفسی تحتانی و ایجاد سرفه و تنگی نفس هم می ‌شود.

طی چند سال اخیر برای کنترل نفوذ ریزگردها به استان های غربی و جنوبی کشور اقدامات بیولوژیکی بسیار موثری پیش بینی شده است و مباحث زیادی نیز در این رابطه از سوی کارشناسان و افراد صاحب نظر ارائه شده است که از جمله آنها می توان به مالچ پاشی، اقدامات بیولوژیکی و بهبود روند جریان های انحرافی رودخانه دجله و فرات و احیای پوشش گیاهی اشاره کرد كه متاسفانه تاكنون هيچكدام از وعده هاي داده شده در اين بخش عملياتي نشده اند.

به نظر کارشناسان مالچ پاشی و دیگر اقدامات به عنوان راهکار مکانیکی تلقی می شوند که اثر بخشی آن در کوتاه مدت است و حالت درمانی دارند و این درحالی است که اقدامات بیولوژیکی به عنوان یک راهکار طولانی مدت و موثر شناخته می شود که باید روی آن متمرکز شد.

گرچه به نظر می رسد تمامی اقدامات و بررسی های کارشناسی برای مقابله با ریزگردهای عربی صورت گرفته است و حتی اعتبار لازم برای این مهم نیز اختصاص یافته اما تنها زمانی می توان امیدوار بود که مردم شاهد اجرایی شدن راهکارهای پیش بینی شده باشند که مسئولان با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند و تا آن زمان مردم با گذشت یک دهه همچنان منتظر رسیدن فصل بهار و سوغات عربی هستند تا با آن دست و پنجه نرم کنند.

کد خبر 2068279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha