۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷

روز جهانی بیابازدایی؛

100 میلیارد به جای هزار میلیارد/ اجرای طرح بیابانزدایی تا 100 سال آینده

100 میلیارد به جای هزار میلیارد/ اجرای طرح بیابانزدایی تا 100 سال آینده

قائم مقام سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه در سال جاری تنها 10 درصد از اعتبار مورد نیاز برای طرح ملی مقابله با بیابانزایی تخصیص یافته است، گفت: با این روند اجرای این طرح به جای 10 سال 100 سال طول می کشد.

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: به علت تخریب منابع طبیعی، فقدان مدیریت منابع آب، خشکسالی و کاهش میزان نزولات جوی، پدیده بیابانزایی در حال حاضر به عنوان مهمترین چالش محیط زیست ایران مطرح است.

به گفته وی ، طی سال های اخیر متوسط بارندگی در کشور از 250 میلیمتر به 240 میلیمتر کاهش یافته که با توجه به تخریب جنگلها و مراتع، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بهره برداری بی رویه از منابع آب و فقدان مدیریت پایدار این منابع بخش وسیعی از اراضی در کشور های ایران، عراق، امارات، قطر، سوریه و عربستان دچار پدیده بیابانزایی شده است.

6 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابنی در کشور

شاعری اظهار داشت: در ایران بالغ بر 30 میلیون هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که از این میزان 6 میلیون هکتار بحرانی و کانون اصلی ریزگردها هستند.

قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته از این 6 میلیون هکتار طی سال های گذشته با اقدامات سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و همکاری دیگر دستگاهها حدود 3 میلیون هکتار مهار شده ولی همچنان 3 میلیون هکتار دیگر کانون بحرانی بیابانی در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه اقدام ملی مبارزه با بیابازایی طی 10 سال این 3 میلیون هکتار کانون بحرانی باید مهار شود یعنی سالانه 300 هزار هکتار بیابازدایی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه بیابانزدایی باید در قالب پروژه های جنگلکاری ، مالچ پاشی تعادل دام و مرتع، احیای تالابها و تأمین حقابه ها  انجام شود یادآور شد: برای این طرح سالانه اعتباری معادل 1000 میلیارد تومان نیاز است که در سال جاری تاکنون تنها 55 میلیارد تومان آن تصویب شده و تا پایان سال جاری پیش بینی می شود که مجموع اعتبارات سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها برای این طرح به 100 میلیارد تومان یعنی تنها 10 درصد اعتبار مورد نیاز برسد.

کاهش  10 درصدی از ذخایر استراتژیک آب کشور

شاعری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 6 میلیارد مکعب از منابع ابهای زیرزمینی کشور استفاده می شود افزود: این مقدار با میزان مجاز استفاده از منابع آب زیرزمینی فاصله بسیاری دارد و علت اصلی آن وجود بیش از 200 هزار حلقه چاه غیر مجاز و بهره برداری های غیر قانونی و بی رویه از این منابع است.

220 دشت کشور درگیر بحران کاهش منابع آب زیرزمینی

به گفته قائم مقام سازمان محیط زیستف  در حال حاضر بیش از 2 میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می یابد و از 620 دشت موجود در کشور 220 دشت از نظر منابع اب زیرزمینی دچار بحران شده و بهره برداری از منابع اب آنها ممنوع اعلام شده است.

کاهش 45 درصدی روان آب سطحی

وی از کاهش 45 درصدی روان اب سطحی در کشور خبر د اد و اظهار داشت: مهمترین آثار این عوامل افزایش پدیده بیابنزایی، خشکسالی های طولانی مدت بروز هرچه بیشتر ریزگردها، افزایش مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی است لذا انتظار می رود نمایندگان مجلس همکاری بیشتری با سازمان های مرتبط با این موضوع داشته و اعتبار مناسب تری را برای مبارزه با این پدیده اختصاص دهند.

کد خبر 2078596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha