۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴

توسعه فاز 17 و 18 پارس‌جنوبی 7 ساله شد/ پیشرفت پروژه 82 درصد

توسعه فاز 17 و 18 پارس‌جنوبی 7 ساله شد/ پیشرفت پروژه 82 درصد

تا چند روز آینده طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی وارد هفتمین سال آغاز عملیات اجرایی خود می شود و این در حالی است که پیشرفت ساخت و توسعه این پروژه مشترک گازی با گذشت 6 سال به 82 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی تیر ماه سالجاری به هفتمین سال آغاز توسعه خود وارد می شود و با گذشت حدود 71 ماه هم اکنون پیشرفت اجرایی این مگا پروژه گازی به حدود 82 درصد رسیده است.

بر اساس برنامه زمان بندی شرکت ملی نفت ایران تولید زودهنگام گاز از فاز 17 و 18 پارس جنوبی باید در سال 1390 آغاز می شد اما با گذشت دو سال در شرایط فعلی نه تنها امکان تولید زودهنگام گاز در این فاز وجود ندارد که با توجه به پیشرفت اجرایی پیش بین می شود تا پایان سالجاری امکان آغاز تولید گاز محقق نشود.

حسن بويري درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: چهارمين و آخرين پايه سكوهاي اقماري طرح توسعه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي خردادماه سالجاری در آب های خلیج فارس نصب شده است.

مجري طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبي با اشاره به انجام مراحل طراحي، تهيه كالا، ساخت و نصب پايه جكت سكوي اقماري 17B به عنوان آخرين جكت این فاز مشترک گازی، تصریح کرد: این سازه غول پیکر به وزن تقریبی دوهزار و 950 تن در عمق 65 متری آب‌های خلیج فارس نصب شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با نصب اين جكت سكوي اقماري، امکان استقرار چهارمين دكل حفاري در طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبي به منظور حفر 11 حلقه چاه جديد فراهم شده است، اظهار داشت: از این رو پيش بيني مي‌شود عمليات حفاري درسكوي 17B تا 10 روز آينده آغاز شود .

وی با یادآوری برنامه ریزی برای حفاری 44 حلقه چاه دریایی در فاز 17 و 18 پارس جنوبی، تبیین کرد: مرحله اول حفاري در سكوهاي این فاز توسط شركت ملي حفاري در حال اجرا بوده که از پ
یشرفت حدود 95 درصدی برخوردار است.

بویری با بیان اینکه تا 2 ماه آینده حفاری بخش اول این پروژه در خلیج فارس به پایان می رسد، تاکید کرد: مراحل عملياتي مرحله دوم حفاري بر روي جكت‌هاي سكوهاي اقماري از ابتداي سالجاري آغاز شده است .

مجري طرح توسعه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي همچنين از آغاز لوله گذاري مياني بين سكوهاي اقماري و اصلي در بخش فراساحل اين پروژه تا هفته آينده خبر داد و خاطرنشان کرد: اين بخش از لوله گذاري به طول 28 كيلومتر تا دو ماه آينده تكميل مي شود.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه‌ فاز‌ 17 و 18 پارس‌ جنوبي‌ توليد روزانه‌ 50 ميليون‌ متر مكعب‌ گاز طبيعي‌، 80 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌ و 400 تن‌ گوگرد و توليد ساليانه‌ یک ميليون‌ تن‌ اتان‌ و 1.05 ميليون‌ تن‌ گاز مايع‌ (پروپان‌ و بوتان‌)"LPG" است.

تاسيسات‌ فراساحلي‌ اين‌ طرح‌ در فاصله‌ 100 كيلومتري‌ از ساحل‌ عسلويه‌ شامل چهار سكوي‌ حفاري‌ توليدي‌ شامل‌ 44 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ 32 اينچ‌ دريايي‌ انتقال‌ گاز، دو خط‌ لوله‌ 4 اينچ‌ انتقال‌ محلول‌ گلايكول‌ است. عمليات اجرايي اين فاز تيرماه سال 1386 با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

کد خبر 2072196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha