۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸

رونمایی از رقیب ایرانی پارس جنوبی در خلیج فارس

رونمایی از رقیب ایرانی پارس جنوبی در خلیج فارس

با گذشت حدود چهار ماه از خاموش شدن مشعل گاز چهار میدان نفتی در خلیج فارس، نخستین محموله 50 هزار بشکه‌ای میعانات گازی تولیدی مجتمع NGL سیری به‌جای فازهای پارس جنوبی تحویل پالایشگاه نفت لاوان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت چهار ماه از افتتاح رسمی مجتمع NGL سیری، نخستین محموله 50 هزار بشکه میعانات گازی تولیدی این مجتمع گازی به پالایشگاه نفت لاوان تحویل شد.

بر این اساس پالایشگاه نفت لاوان به جای فازهای پارس جنوبی، خوراک میعانات گازی خود را برای نخستین بار از کارخانه NGL سیری تامین کرد که این موضوع کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی را به همراه دارد.

شرکت ملی نفت با ا انتشار گزارش کوتاهی با ابیان اینکه ميعانات گازي مجتمع NGL سيري، اولين محصول از پنج محصول اين مجتمع بوده كه پس از طي مراحل توليد انبوه و ذخيره سازي به صادرات رسيده است، اعلام کرد: عمليات بارگيري اولين محصول (ميعانات گازي) كارخانه پروژه NGL سيري، ساعت 18؛ 21 عصر روز چهارشنبه (15 خرداد) آغاز شد و در ساعت 18؛10 صبح روز پنج شنبه(16 خرداد) با موفقيت به اتمام رسيد.

کارخانهNGL سیری از ظرفیت تولید روزانه 140 میلیون فوت مکعب گاز برخوردار بوده همچنین از این میزان روزانه 100 میلیون فوت مکعب گاز خشک و 1500 بشکه پنتان، 4000 بشکه بوتان، 1400 بشکه میعانات گازی و 8000 بشکه پروپان تولید می شود.
 
در مجموع با بهره برداری نهایی از این کارخانه روزانه بالغ بر 1.5 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد کشور می‌شود و این پروژه جز طرح‌های سودآور صنعت نفت کشور است.
 
هزینه طراحی، ساخت و راه اندازی کارخانه NGL سیری حدود 500 میلیون دلار بوده ضمن آنکه خوراک این کارخانه به میزان روزانه 34 میلیون فوت مکعب از سکوی نصر، 109 میلیون فوت مکعب از میدان نفتی ایلام و مابقی آن از میادین سیری E و میادین اطراف جزیره سیری تامین می شود.
 
یکی از اهداف راه اندازی این کارخانه انتقال گازهای همراه از جزیره سیری به نیروگاه‌های جزیره قشم و کیش است، به طوری‌که با ساخت و راه اندازی خطوط لوله زیردریایی به طول 90 کیلومتر تا جزیره کیش و 112 کیلومتر تا جزیره قشم صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف گازوئیل این واحدهای نیروگاهی می‌شود.
 
با راه‌اندازي نهايي و تكميل اين مجتمع، مشعل‌هاي گاز در چهار ميدان نفتي ايران در منطقه خليج فارس خاموش مي شوند و گازهاي مشعل در توليد فرآورده‌هاي محصولات اين پالايشگاه استفاده خواهد شد.

کد خبر 2071111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha