۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۵۶

در دانشگاه آزاد بوشهر/

همایش "نقش عوامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در وقوع جرم" برگزار شد

همایش "نقش عوامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در وقوع جرم" برگزار شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: همایش " نقش عوامل در زمینه های روان شناختی و جامع شناختی در وقوع جرم" در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و با حضور سه تن از اساتید مجرب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در این همایش، مفهوم شناسی عوامل و زمینه‌های روان شناختی از وقوع جرم را مورد بحث قرار داد و در این خصوص به بررسی و تبیین دو نظر جرم شناسی پرداخت.

دکتر اسماعیل عبدالهی در ادامه ضمن تشریح عناصر مختلف بروز و ظهور جرم اظهار داشت: طبق بعضی نظریه ها جرم محصول ذهن انسان است.

وی در ادامه به تعریف جرم از دید قانون گذار اشاره کرد و ضمن مقایسه دیدگاههای مختلف جرم شناختی و جامعه شناختی، افزود: در مبحث بروز جرم توسط یک شخص، هم باید به موجودیت های فردی و هم موجودیت های اجتماعی افراد توجه شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در ادامه به تبیین فرایند مثلثی جرم پرداخت و از عنصر قانون، مادی و روانی به عنوان سه عنصر جرم یاد کرد و گفت: پیشگیری، مداخله در عوامل جرم زا است و تاکید کرد: عوامل جرم پرورش دهنده جرم است نه آفریننده جرم.

این حقوقدان اذعان داشت: هرچند یک عامل و زمینه خاص وقوع جرم در آینده را هشدار می دهد لیکن ترکیب عوامل و زمینه های مختلف باعث بروز جرم می شود.  

تلاش سازمان‌های بین المللی برای کاهش فساد اقتصادی

امید امیری مستشار دادگاه تجدید نظر نیز گفت: به موجب اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه پیشگیری از وقوع جرم بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در بحث قراردادها یک سری از مؤلفه ها باید رعایت شود تا نقص قراردادها به حداقل برسد. اگر مواد قانون مدنی بدرستی رعایت شود از بسیاری از جرایم پیشگیری می شود.

مستشار دادگاه تجدید نظر شهرستان بوشهر ضمن تبیین مواد قانونی در خصوص مسایل مختلف مانند طلاق، غصب ، ثبت قراردادها و دیگر مسائل حقوقی، به نقش پیشگیری‌های حقوقی قضایی در قوه قضاییه اشاره و از رشد بالای جرم اظهار نگرانی کرد.

امیری اضافه کرد: دیدگاهای مختلفی در باب وقوع جرم وجود دارد و در این میان جامعه شناسان معتقدند که در تمام دنیا ناهمترازی اجتماعی باعث شکل گیری زمینه جرم و در نتیجه بروز آن می گردد.

تشریح رویکردهای مختلف روان شناختی به جرم و پیشگیری از آن

وی در ادامه ضمن تشریح رویکردهای مختلف روان شناختی به جرم و پیشگیری از آن، از گسترش شهر و توسعه صنعتی با توجه به ساختار جامعه به عنوان یکی از زمینه های بروز جرم یاد کرد.

امیری در ادامه سخنانش به مبحث فساد اداری و اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: وجود رسانه های جمعی، دسترسی اشخاص به اطلاعات، ارتقای سطوح آگاهی عمومی، وجود نهادهای مدنی و تقویت سیستم گزارش دهی زمینه جرم و فساد را کاهش می دهد.

وی یاد آور شد: مدتها است که سازمان‌های بین المللی برای کاهش فساد اقتصادی دست به کار شده اند و در لایحه پیشگیری از وقوع جرم نیز، پیشگیری و اتخاذ تصمیم در جهت کاهش جرم لحاظ شده است .

امیری ادامه داد: پیشگیری های اجتماعی با ایجاد تغییرهای فردی و محیطی مستمر و پویا به منظور اصلاح فرد و جامعه باعث کاهش و پیشگیری از فساد می گردد.

تاثیر عوامل محیطی و یاد گیری و عوامل مربوط به وراثت در ارتکاب به جرم

در ادامه این همایش دکتر سوران رجبی عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس به بررسی دیدگاه‌های مختلف روان شناسی در خصوص جرم پرداخت و تاثیر عوامل محیطی و وراثت را در بروز جرم مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: در بروز جرم هم عوامل محیطی و یاد گیری و هم عوامل مربوط به وراثت مؤثرند.

وی گفت: ارتباط سالم افراد با یکدیگر و ایجاد حس امنیت باعث می شود که اشخاص در بزرگسالی کمتر به سمت ارتکاب جرم کشیده شوند و از طرفی محرومیت در دوران کودکی از سوی والدین را از عوامل مؤثر بروز عقده حقارت و در نهایت جرم وجنایت برشمرد.

رجبی در خصوص نحوه ارتباط والدین با فرزندان نیز اذعان داشت که ارتباط زیاد فرزندان به تنهایی در کاهش زمینه های جرم مؤثر نیست و در این ارتباط باید به کیفیت رابطه نیز توجه ویژه شود.

این روان شناس در بخش دیگری از سخنان خود به نقش یادگیری در بروز جرم اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقات روان شناسان مشاهده خشونت باعث یادگیری و بروز پرخاشگری و در نتیجه جرم می گردد.

رجبی اضافه کرد: احترام متقابل والدین و فرزندان در خانواده، نقش آموزش خانواده و شاد زیستن و دوری از افسردگی را سه عامل مهم در کاهش پرخاشگری و جرم و جنایت هستند.

در پایان این همایش سخنرانان پاسخگوی سؤالات متعدد مدعوین بودند.

کد خبر 2073243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha