۲۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳

در چهلم استاد کتابداری مطرح شد؛

پیشنهاد تاسیس جایزه عباس حری/ او دِین خود را به این مملکت ادا کرد

پیشنهاد تاسیس جایزه عباس حری/ او دِین خود را به این مملکت ادا کرد

مراسم چهلمین روز درگذشت عباس حری استاد فقید رشته کتابداری با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی جایزه‌ای به نام وی به انجمن کتابداری ایران پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهلمین روز درگذشت زنده یاد استاد عباس حری، صبح امروز سه شنبه 21 خرداد با حضور جمعی از چهره‌های مطرح عرصه کتابداری و کتابشناسی و نیز خانواده و دانشجویان این استاد فقید در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی مانند علی اکبر اشعری رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی، معاون پیشین این سازمان، پوری سلطانی، کامران فانی، سیدمحمد کاظم بجنوردی رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، عنایت‌الله مجیدی رئیس کتابخانه این مرکز، فتح الله رحمتی و سعید رضایی شریف‌آبادی، روسای سابق و فعلی انجمن کتابداری ایران  و همچنین غلامرضا عزیزی، علی اکبر صفی پور و حسین نورمحمدی به ترتیب معاونان اسناد، کتابخانه و مالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آن حضور داشتند. اسحق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این برنامه غایب بود. مراسم چهلم استاد عباس حری که با اشک‌های حاضران در سوگ این متخصص فقید حوزه کتابداری همراه بود، ابتدا سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به عنوان میزبان این برنامه یاد و خاطره وی را گرامی داشت و به نقل خاطراتی از همکاری با زنده یاد حری پرداخت.

در ادامه پوری سلطانی، استاد پیشکسوت علم کتابداری در سخنانی با اشاره به زندگی و فعالیت‌های علمی زنده‌یاد عباس حری گفت: من در سال‌های 50 و 51 با دکتر حری آشنا شدم، زمانی که او دانشجوی دوره کارشناسی ارشد بود و من تازه به تدریس در دانشگاه مشغول شده بودم. به خاطر برخی گرفتاری‌ها هر دوی ما از یکدیگر برای مدتی جدا افتادیم تا اینکه پس از یک مقطع نسبتا طولانی بار دیگر در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با یکدیگر همکار شدیم.

وی افزود: من طی سه سال همکاری با زنده یاد حری در فرهنگستان زبان فارسی به درایت، مدیریت، سواد و احاطه او را به زبان فارسی پی بردم.

سلطانی در ادامه با نقل از چند تن از دوستانش به بیان سجایای اخلاقی زنده یاد حری و سخاوت او در کمک به دیگران پرداخت و گفت: حری اگرچه زود از میان ما رفت، اما با نگارش 15 کتاب معتبر و حدود 20 مقاله شاخص که بسیاری از آنها همین الان هم جزء پایه‌های نظری علم کتابداری در ایران هستند، دین خود را به این مملکت ادا کرد.

این استاد پیشکسوت رشته کتابداری همچنین گفت: دکتر حری دانشجویانی تربیت کرد که امروزه هر کدام از آنها تداعی یک عباس حری دیگر را برای من می‌کنند، امیدوارم راه او را بپیمایند.

در ادامه نوش‌آفرین انصاری، رئیس شورای کتاب کودک و از همکاران زنده یاد حری در تدوین فرهنگنامه کودک و نوجوان، از او به عنوان دانشمندی که می‌توانست از انبوهی از اطلاعات یک سند مشخص دربیاورد و آن را تبدیل به یک مقاله علمی بکند، یاد کرد.

وی همچنین از انتشار دو مقاله منتشر نشده از دکتر عباس حری در آستانه 50 سالگی شورای کتاب کودک در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و گفت: بی‌گمان سال‌ها طول خواهد کشید تا شخصیتی به جامعیت و دانش عباس حری به جامعه معرفی شود.

انصاری همچنین پیشنهاد داد: آثار دکتر حری به صورت کلی تدوین شود و یک کتابشناسی دقیق از آثار او به جامعه علمی ارائه شود. یکی دیگر از پیشنهادهای رئیس شورای کتاب کودک، قرار دادن مجموعه آثار حری اعم از آثار نوشتاری و صوتی و تصویری او در یک فضای کتابخانه‌ای برای استفاده عموم بود.

در ادامه این برنامه هچنین فرامرز مسعودی، پژوهشگر در حوزه کتابداری و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری ایران نیز با اشاره به سابقه طولانی آشنایی خود با عباس حری گفت: دکتر حری فردی مبتکر، مبدع و صاحب ایده بود. ایده‌های خوبی مطرح می‌کرد و آنها را اجرا می‌کرد و به همین دلیل من معتقدم او اصلا کار ناتمام نداشت.

وی افزود: یکی دیگر از خصوصیات زنده یاد حری این بود که برای هر کاری، کسی داشت و برای هر کسی هم کاری داشت. او همواره مشوق تغییر بود و به شدت آدم وقت شناسی بود. حری همواره به تاثیرگذاری اعتقاد داشت و اگر احساس می‌کرد در جایی که هست، تاثیر آنچنانی ندارد، آنجا را ترک می‌کرد به همین خاطر هیچ وقت کارمند نشد و همواره سعی کرد تاثیرات خوبی از خود به جای بگذارد.

محمدحسن رجبی دوانی، پژوهشگر در حوزه تاریخ نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن اظهار تاسف از فقدان زنده‌یاد عباس حری، به سابقه 38 ساله آشنایی خود با او پرداخت و برخی ویژگی‌های او را برشمرد.

پرهیز از سکون و رکود در نظام آموزش کتابداری و ایجاد تحول در آن، ایجاد روحیه تفکر و پرسشگری در دانشجویان، طرح مباحث نوین جهانی در حوزه اطلاع رسانی و کتابداری، القای نظم فکری در گفتار و انتظام علمی در نوشتار، ارائه نظرات نوین جهانی، نگرش استراتژیک به دانش اطلاع رسانی در کشور، بی‌توجهی به مقامات و شئونات دنیوی از قبیل ثروت و مقام و منصب و مثبت اندیشی و خوش بینی به دیگران، از مواردی بود که فرزند آیت الله دوانی از آنها به ویژگی‌های شخصیتی و علمی زنده یاد عباس حری یاد کرد.

در این مراسم همچنین پیشنهاد راه اندازی جایزه دکتر عباس حری به انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ارائه شد و از این انجمن خواسته شد که نسبت به تاسیس این جایزه اقدام کند.

پایان بخش مراسم چهلم زنده یاد عباس حری، سخنرانی‌هادی حری فرزند این استاد فقید حوزه کتابداری بود.

وی از پدرش به عنوان یک دوست یاد کرد و گفت: من از او یاد گرفتم که دوست خوب کیست؟ دوست خوب کسی است که به شما مجال می‌دهد بیندیشید و با عملش نشان می‌دهد که هدف زندگی تنها تلاش است، فارغ از نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود.

فرزند زنده‌یاد عباس حری اضافه کرد: او به عنوان یک دوست خوب همچنین به من یاد داد که شک عالمه بهتر از یقین جاهلانه است؛ چرا که شک عالمانه می‌تواند فردی مانند حر را در صحرای کربلا به وجود بیاورد، اما یقین جاهلانه، سکون به همراه دارد که نمونه‌اش در همین صحرای کربلا عبیدالله بن زیاد است.

هادی حری همچنین گفت: اگر امواج مغزی نشانه اندیشیدن باشد، بی‌شک پدر من چند هزار برابر بیشتر از من زنده است؛ چرا که سلول‌های مغز او در مغز دانشجویانش تداوم یافته است.

کد خبر 2073899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha