۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

پاسخ 3 كانديداي رياست جمهوري به 4 سئوال دفاتر پيشخوان دولت

پاسخ 3 كانديداي رياست جمهوري به 4 سئوال دفاتر پيشخوان دولت

سه نفر از كانديداهاي رياست جمهوري به 4 سئوال مطرح شده از سوي دفاتر پيشخوان دولت پاسخ دادند.

گروه اجتماعي - خبرگزاري مهر: علي فلاح رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت چندي پيش 4 سئوال از كانديداهاي رياست جمهوري مطرح كرد و از آنها خواست تا با پاسخ به اين سوالات ديدگاه و برنامه هاي خود را در حوزه دفاتر پيشخوان دولت مطرح كنند. پيگيري هاي مهر موجب شد تا امروز 3 كانديداي رياست جمهوري به اين چهار سوال پاسخ دهند.

سوال اول اين است كه آیا در برنامه های شما به مسأله شبکه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و تحقق دولت الکترونیک توجهی شده و اين برنامه ها چيست؟

پاسخ دكتر ولايتي: یکی از برنامه های محوری ایشان رفع انحصارات دولتی و اصلاح ساختارهای مدیریتی در حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بطور کلی ایشان معتقد به مردمی سازی و اداره امورات توسط مردم البته در چارچوب سیاستهای کلان نظام بویژه اصل 44 می باشند. در محور دیگر که دولت الکترونیک است اولویت با ارائه خدمات تصدی گری توسط خود مردم البته با نظارت کافی است. که از جمله مکانیزمهای آن تجربه دفاتر پیشخوان دولت است که البته با اشکالاتی نیز مواجه است. از جمله این اشکالات دخالت بیش از حد دولت در ارائه این خدمات به جای هدایت و نظارت می باشد بطوریکه وجود نهادهای مختلف دولتی و تداخل وظایف آنها مانع از توسعه روزافزون دفاتر پیشخوان شده است.

پاسخ دكتر روحاني: ضمن احترام فوق العاده به سرمایه گذاری بخش خصوصی و با توجه به تأثیر دفاتر در صرفه جویی انرژی، زمان و احترام به شهروندان عزیز باید بگویم دولت با تمام توان از این بخش حمایت و سازمانها و وزارتخانه ها را موظف به برون سپاری خدمات خواهد کرد.

پاسخ دكتر رضايي: یکی از اهداف مهم دولت اینجانب واگذاری کارها به دست مردم است. دفاتر پیشخوان زمینه ساز این هدف مهم می باشد که متأسفانه تاکنون متناسب با اهداف مورد نظر محقق نشده است.

سوال دوم: صیانت از سرمایه گذاری ملی صورت گرفته و اشتغال ایجاد شده در این خصوص تا چه اندازه ای برای شما مهم و قابل حمایت است؟

پاسخ دكتر ولايتي: متاسفانه علیرغم فراوانی نیروی جوان و کارآمد در کشور مساله اشتغال مشکلات زیادی را در سر راه زندگی جوانان بوجود آورده است. تجربه دفتر پیشخوان نشان دهنده آنست که در صورت ساماندهی صحیح و حمایت موثر دولت با حداقل امکانات می تواند کسب و کار مناسبی برای جوانان در محلهای سکونت آنها شکل گرفته و نیز از مشکلات مبتلا به مردم با الکترونیکی کردن امور نیز جلوگیری کرد و اسباب رفاه و آرامش ایشان را فراهم نمود.

پاسخ دكتر روحاني: این مقوله بسیار مهمی است و مطمئنا دولت الکترونیک جزء برنامه های زیرساختی و اصولی دولت بوده و بهترین بستر تحقق دولت الکترونیک، دفاتر پیشخوان دولت خواهند بود.

پاسخ دكتر رضايي: کوچک سازی دولت کاهش هزینه های جاری دولت و به دنبال آن افزایش هزینه های عمرانی و توجه به سایر بخش ها خواهد بود بهبود خدمات و توسعه دفاتر متناسب با برنامه های مورد نظر می باشد.

سوال سوم: در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برخوردتان با دستگاه هایی که در حال حاضر به جای خصوصی سازی به امر اختصاصی سازی مشغولند وتاکنون از مفاد قانون تبعیت نکرده اند چه خواهند بود؟

پاسخ دكتر ولايتي: از جمله اصول محوری دولت من تعامل سازنده با سایر قوا خصوصاً مجلس است و دولت متمم خود را موظف  به اجرای صحیح قوانین می دادند لذا سعی خواهد شد تا هرچه سریعتر این مهم با بررسی نقاط قوت و ضعف در اجرای آن بررسی و با رفع موانع آن با جدیت عملی گردد.

پاسخ دكتر روحاني: خصوصی سازی از اولویتهای توسعه همه جانبه دولت امید و تدبیر است منتها نباید وارد انحصار و مونوپل شد.

پاسخ دكتر رضايي: شناسایی موانع موجود و تعیین زمانبندی متناسب در راستای واگذاری کارها در راستای تحقق قوانین مصوب و حمایت جدی از این بخش.

سوال چهارم: نظر شما در مورد ایجاد سازمان نظام پیشخوان خدمات الکترونیک دولت به عنوان یک NGO  چیست و چه تلاشی را در این جهت مي كنيد؟

پاسخ دكتر ولايتي: تجربه سایر سازمانهای مردم نهاد در کشور نشان دهنده آنست آنجا که تشکیل آنها مبتنی بر قانون و با درنظر گرفتن کلیه جوانب امر بوده است نتایج موفقیت آمیزی داشته است. تشکیل سازمان نظام پیشخوان خدمات الکترونیک دولت پیشنهاد هوشمندانه و موثری است که ان شا ا.. با فراهم ساختن مقدمات آن از طریق ارائه لایحه و با حمایت مجلس محترم در اولین سال دولت تشکیل خواهد شد.

پاسخ دكتر روحاني: تشکیل این سازمان وسایر NGO ها می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید کارهای کارشناسی زیادی در این خصوص انجام داده ایم امیدوارم در سال اول تشکیل دولت به سرانجام برسد.

پاسخ دكتر رضايي: با توجه به گستردگی و پیچیدگی مدیریت جوامع بشری و ضرورت دست یابی به شاخص های دقت و سرعت در ارائه خدمات به شهروندان لذا تلاش در راستای تحقق دولت الکترونیک را می توان در این راستای ارزیابی نمود و مورد توجه قرار داد.

به گزارش مهر، از سال 1382 شبکه ارائه خدمات الکترونیکی توسط بخش غیردولتی فعال شد و امروز پس از یک دهه فعالیت وایجاد 16 هزار دفتر شهری و روستایی پیشخوان خدمات دولت موضوع اصل 44 را كاملا اجرايي كرده است. همچنين 72 هزار نيرو در دفاتر پيشخوان دولت فعال بوده و اين افراد با سرمايه گذاري حدود 12 هزار میلیارد تومان از محل سرمایه های ملی و مردمی در شهر و روستا فعاليت خود را آغاز كرده اند و حالا دولت در حال جابجايي است و در اين خصوص چند سوال از كانديداهاي رياست جمهوري مطرح است.

---------------------

گزارش از سيد هادي كسايي زاده
 

کد خبر 2074697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha