۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۲

معاون فرهنگی سازمان اوقاف خبر داد:

کنگره بین المللی امامزادگان برگزار می شود/ اجرای« طرح نشاط معنوی» در 1430 امامزاده

کنگره بین المللی امامزادگان برگزار می شود/ اجرای« طرح نشاط معنوی» در 1430 امامزاده

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری «کنگره بین المللی امامزادگان» خبر داد و با اشاره به اجرای « طرح نشاط معنوی» در تابستان گفت: این طرح از 8 تیرماه تا 25 مرداد در 1430 امامزاده و بقعه متبرکه با برنامه های متنوع فرهنگی، قرآنی، آموزشی، مهارتی، تفریحی و اردویی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری روز سه شنبه 28 خرداد به تشریح دو ویژه برنامه «طرح نشاط معنوی» و «کنگره بین المللی امامزادگان» پرداخت گفت: امامزادگان در طول تاریخ نقش ویژه ای درهدایت فکری و معنوی معرفتی مسلمانان به ویژه در مکتب تشیع داشتند و اگر امروز ما بر سر سفره اهل بیت(ع) هستیم و مفتخر به مذهب شیعه، به جهت حضور این امامزادگان در کشورمان است.

وی با اشاره به نفوذ عقاید منحرف وهابیت در برخی از کشورها، اساس جسارت و اهانت به آستان مقدس امامزادگان و یاران پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را از تفکرات وهابیت خواند و افزود: این اقدامات اهانت آمیز به مزار صحابه پیامبر و اهل بیت(ع) به دلیل آشفتگی آنها نسبت به گسترش بیداری اسلامی و ترس استکبار جهانی از این مسئله است چون به این نتیجه رسیده اند که تنها مکانهایی که مردم روحیه بیداری و جهادی پیدا می کنند اماکن مقدس است که به عنوان قطبهای فرهنگی در ترویج فرهنگ قرآنی مثل خورشید می درخشند.

شرفخانی اعلام کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه و معرفی آثار و برکات آنها در جهان اسلام، « کنگره بین المللی امامزادگان» را در دهه کرامت همزمان با روز بزرگداشت امامزادگان(5 ذیقعده) طی دو روز 20 و 21 شهرویور در تهران و اصفهان برگزار می کند.

وی افزود: این کنگره در چهار محور نقش سیاسی امامزادگان، نقش اجتماعی امامزادگان، امامزادگان و توسعه هنر اسلامی و نقش فرهنگی امامزادگان برگزار می شود و علاقمندان و پژوهشگران تا 15 مردادماه 92 فرصت دارند مقالات خود را از طریق سایتwww.c-imamzadegan.ir  به «دبیرخانه کنگره بین المللی امامزادگان» ارسال کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف تأکید کرد: رونمایی از پرتال جامع امامزادگان و بقاع متبرکه، رونمایی از کتاب «کرامات امامزادگان»، توزیع کتابچه «منتخب ادعیه ویژه آستان امامزادگان کشور»، اعطای نشان خادمین افتخاری امامزادگان و چاپ مقالات کنگره به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از جمله مهمترین برنامه های جانبی «کنگره بین المللی امامزادگان» به شمار می رود.

وی در ادامه به اجرای «طرح نشاط معنوی» ویژه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف بهینه سازی اوقات فراغت دانش آمزان و تقویت بنیه معنوی و معرفتی این گروه سنی با اجرای برنامه هایی متناسب با روحیه آنها در امامزادگان سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: «طرح نشاط معنوی» از 8 تیرماه تا 25 مرداد در 1430 امامزاده و بقعه متبرکه با برنامه های متنوع فرهنگی، قرآنی، آموزشی، مهارتی، تفریحی و ارودویی برگزار می شود و در 25 مرداد با برگزاری آزمون سراسری به کار خود پایان می دهد.

وی با تأکید بر حضور مربیان متخصص در «طرح نشاط معنوی» اعلام کرد: 1500 روحانی از حوزه های علمیه قم و دیگر استانها و شهرستانها و 3 هزار و 400 دانشجوی دانشگاه علوم قرآن و 1200 مربی از مربیان بومی بعلاوه جمعی از مربیان ساعتی از اساتید هنری و مهارتی در این طرح با ما مشارکت می کنند. برای اجرای برنامه های طرح تابستانی«نشاط معنوی» 3 جلد کتاب برای سه مقطع دانش آموزی منتشر شده است که برای مقطع ابتدایی کتاب« الف، باء تا خدا»، برای مقطع راهنمایی« سی نشانه یک راه» و برای مقطع دبیرستان کتاب« نردبانها و پرتگاههای زندگی» در میان شرکت کنندگان در این طرح توزیع خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف تأکید کرد: طرح نشاط معنوی برخی از امامزادگان ویژه خواهران و در برخی ویژه برادران اجرا می شود. در 68 امامزاده ویژه خواهران و 85 امامزاده ویژه برادران خواهد بود و در هزار و 280 امامزاده هم برای برادران و هم برای برادران این طرح اجرا می شود.

وی افزود: در کنار اجرای ویژه برنامه های «طرح نشاط معنوی»، «طرح تربیت حافظ قرآن» نیز دنبال می شود که امسال علاوه بر جزء ا و2 و 3 حفظ موضوعی نیز گنجانده شده است و از آنجا که نهادها و سازمانهای مختلف در این طرح با سازمان اوقاف همکاری دارند، 90 درصد هزینه های شرکت در این طرح تابستانی رایگان است و در برخی از امامزادگان علاقمندان به اختیار می توانند مبلغ 10 هزار تومان بپردازند.

حجت الاسلام شرفخانی به ویژه برنامه های نیمه شعبان سازان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: جشنهای نیمه شعبان در 2400 امامزاده و بقعه متبرکه با هدف ترویج فرهنگ مهدویت و پاسخگویی به شبهات مهدویت برگزار می شود و نمایشگاه های محتوایی و «خیمه های معرفت» نیز در 1500 امامزاده برپا خواهد شد.

وی افزود: همچنین در مسیر حرکت زائران به سمت مسجد مقدس جمکران «خیمه های معرفت» به ترویج فرهنگ وقف با موضوع مهدویت خواهند پرداخت چراکه یکی از روشها ابراز محبت به حضرت ولی عصر(عج) و یکی از وظایف منتظران در زمان غیبت، صدقه و انفاق دادن در راه ایشان است که بهترین آن وقف است. علاوه بر این برنامه احیای شب نیمه شعبان در امامزادگان را با توزیع کتابچه اعمال و ادعیه این شب خواهیم داشت و کتابچه ای با عنوان« از یادش نمی ره» ویژه مهدویت در 200 هزار شمارگان در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان یادآور شد: با تلاقی برخی از ایام اجرای طرح نشاط معنوی با ماه مبارک رمضان، بر اساس آب و هوا و جغرافیای مناطق مختلف کشور، کلاسها متفاوت می شود ضمن آنکه در ماه مبارک رمضان« طرح ضیافت الهی» با ویژه برنامه های متنوع در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود.

کد خبر 2079462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha