۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۱۲

محمودي خبر داد:

فاضلاب هاي روستايي و ساخت و سازهاي بي رويه دو تهديد جدي زريوار به شمار مي رود

فاضلاب هاي روستايي و ساخت و سازهاي بي رويه دو تهديد جدي زريوار به شمار مي رود

سنندج - خبرگزاری مهر: معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان گفت: ورود فاضلاب هاي روستايي و ساخت و سازهاي بي رويه دو تهديد جدي زريوار به شمار مي روند.

طیب محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه درياچه زريوار مريوان به عنوان يكي از ظرفيت هاي گردشگري و زيست محيطي استان كردستان مطرح است، اظهار داشت: با توجه به اقدامات صورت گرفته و اتمام ترجمه و طرح مطالعاتی تا پایان سال جاری زریوار به عنوان تالاب بین المللی زریوار ثبت می شود.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل بالایی زریوار و لزوم بهره برداري از اين ظرفيت ويژه در استان كردستان افزود: خوشبختانه این دریاچه بستر گونه های زیاد جانوری و گیاهی است که باید با کنترل و نظارت این بستر همچنان محفوظ از هر گونه آسیبی بماند.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: در آمار سرشماری زمستانه به جز گونه های بومی و غیر بومی 60 گونه پرنده مهاجر نیز به این دریاچه مهاجرت می کنند.

محمودی بیان کرد: متاسفانه خشکسالی، ورود فاضلاب های روستایی به آب دریاچه و حرکت خزنده شهر از طرف جنوب به داخل دریاچه عوامل تهدیدی برای دریاچه هستند که انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب و اجرای کارهای مد نظر در آینده نزدیک شاهد حذف عوامل تهدید از تالاب بین المللی استان باشیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه پروژه ای به نام بسته شدن مرز و حریم تالاب در دست اقدام است که در 26 کیلومتري تالاب 716 نقطه به ارتفاع 12.92 متر شناسایی و بررسی شده که در آینده نزدیک اجرایی می شود.

معاون نظارت و پایش محیط  زیست کردستان ادامه داد: همچنین حدود 800 کیلومتر غیر از 716 کیلومتر پایه های بتنی برای جلوگیری از حرکت خزنده شهر احداث می شود.

محمودی گفت: تدوین برنامه زیست بومی تالاب زریوار از دیگر پروژه های احیاء زریوار و نگهداری از گونه های جانوری و گیاهی دریاچه است که با تعیین مشاور در آینده نزدیک شروع به کار می کند.

وی اظهار داشت: با توجه به همسو بودن حوزه آبريز با زریوار تمامی آورد رسوب قزل جسو در فصل بارندگی به زریوار ریخته می شود و اثرات نامطلوبی دارد که با بررسی و مطالعات استانی در آینده نزدیک مانع از ورود آورد رسوب ها به زریوار می شویم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان افزود: نیزارها اکوسیستم زنده دریاچه است و اگر لایه روبی شود اکوسیستم دریاچه از بین می رود و باید با بررسی های مطالعاتی مانع از افزایش نیزارها در سطح دریاچه باشیم.

محمودی بیان کرد: متاسفانه آب راه های روستای درتفه نیز یکی دیگر از مشکلات محیط زیست در بحث زیوار است که بسیاری از فضولات حیوانی این روستا که حاوی بسیاری از رسوبات شیمایی و مضر است به دریاچه ریخته می شود و باید در کمترین زمان ممکن

محمودی گفت: انتظار می رود با برنامه ریزی و اجرایی پروژه های احیاء زریوار در آینده نزدیک شاهد شکوفایی و توسعه این تالاب بین المللی در سطح جهان باشیم.

کد خبر 2080519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha