۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۲

گزارش خبري مهر/

كردستاني ها پرچمدار دوستي با محيط زيست/ موج وداع با شكار در استان ادامه دارد

كردستاني ها پرچمدار دوستي با محيط زيست/ موج وداع با شكار در استان ادامه دارد

سنندج – خبرگزاری مهر: دوستي و آشتي مردم استان كردستان با محيط زيست كه از سال گذشته و از شهرستان سروآباد با شكستن تفنگ و قفس آغاز شده بود اين روزها به سراسر استان رسيده و حتي در مواردي مردم متخلفان حوزه محيط زيست را در اين استان شناسايي و تحويل مراجع قضايي مي شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، آشتي و دوستي كردستاني ها با محيط زيست از سال گذشته و با حركت شكارچي سروآبادي آغاز شد و اين روزها موج ادامه دار اين حركت ديگر نقاط كردستان را نيز در بر گرفته است.

این حرکت اجتماعی از آنجا آغاز شد که از بهمن ماه سال گذشته "احمد عزیزی" تفنگ خود را در مقابل دوربین رسانه ها شکست و پیام دوستی با طبیعت و حمایت از وحوش را به جای شکار آنها به تمامی شکارچیان داد.

احمد عزیزی در این حرکت نمادین كه با حضور مردم و شماري از دوستداران محيط زيست صورت گرفت، عنوان كرد: انسانی که حیوانات را می ‌کشد بخشی از انسان بودنش را از دست می ‌دهد.

این حرکت شكارچي سروآبادي، تلنگری برای سایر شکارچیان کردستان شد و آنها به خود آمدند و با شکستن تفنگ ها و قفس هایشان پرنده های صید شده را رها کردند و به جمع دوستداران طبیعت پیوستند.

طی دو ماه گذشته بیش از 150 شکارچی کردستانی پس از حضور در برنامه های مختلف و ابراز ندامت از شکار به جمع همیاران محیط زیست پیوستند و امروز بازوی کمکی اداره كل حفاظت از محیط زیست در استان كردستان هستند.

هر چند این موج و حرکت اجتماعی مناطق کردنشین دو استان کرمانشاه و آذربایجان غربی را نیز در برگرفت اما هنوز دیگر نقاط کشور با این حرکت همراهی نکرده اند و شاهد رها سازی پرندگان و شکستن قفس ها در استان های دیگر کشور نیستیم.

این حرکت مهم اجتماعی نه تنها از سوي دوستداران محيط زيست كه حتي از سوي سازمان هاي مردم نهاد، شبكه هاي اجتماعي و ساير اقشار نيز مورد حمايت قرار گرفته است.

رها سازی بیش از 1000 جاندار در زیستگاه ها

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط  زیست کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ایجاد موجی از پشیمانی در میان شکارچیان و تاثیر آن در افزایش رها سازی جانداران، اظهار داشت: هزار و 500 جاندار از سال گذشته تاکنون با هماهنگی اداره كل حفاظت از محیط زیست در زیستگاه ها رها سازی شده و صدها شکارچی در منطقه از شکار نادم شده اند.

طیب محمودی افزود: طی دو ماه گذشته بیش از 150 شکارچی کردستانی پس از حضور در برنامه های مختلف و ابراز ندامت از شکار به جمع همیاران محیط زیست پیوستند و امروز بازوی کمکی اداره كل حفاظت از محیط زیست اين استان هستند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سنندج هم از ارتقای آگاهی های مردم منطقه درباره تاثیرات منفی شکار بر حیات وحش خبر داد و بیان کرد: هفته گذشته دو شکارچی متخلف که به قصد شکار کبک به روستای "دول بند خلیفه ترخان" در اطراف سنندج رفته بودند توسط مردم دستگیر و به پاسگاه انتظامی منطقه تحویل داده شدند که این نشان دهنده حمایت جدی مردم از محیط زیست است.

امید باتوبه در ادامه سخنان خود ضمن تقدير از مشاركت و همكاري مردم براي حفاظت محيط زيست یادآور شد: حفاظت از محیط زیست و حیاط وحش یک وظیفه عمومی است و مشارکت آحاد جامعه در ارتقای محیط زیست و حمایت از آن می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

هر چند كه طي يك سال اخير اقدامات قابل توجهي براي حفاظت از محيط زيست در استان كردستان صورت گرفته است ولي بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مسئولان محيط زيست كردستان، در حال حاضر حدود 50 هزار قبضه سلاح مجاز و غیر مجاز در استان کردستان وجود دارد که به یک تهدید برای محیط زیست این استان تبدیل شده است.

19 گونه جانوری در معرض انقراض

مدیرکل محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت حیات وحش اين استان بيان كرد: 19 گونه جانوری و 130 گونه گیاهی در استان کردستان در معرض خطر انقراض قرار دارند که شکار، قاچاق آنها و تخریب محیط زیست از دلایل این خطر است.

ناصح قادری اظهار داشت: میش مرغ، عقاب طلایی، کرکس، سار صورتی، پری شاهرخ، هما، کل، بز، خرس قهوه ای، سمندر و اکثر گربه سانان از جمله سیاه گوش و پلنگ برخی گونه های در معرض خطر استان کردستان هستند.

تنوع اقلیمى و آب و هوایى، توپوگرافى، منابع سرشار آب‌ هاى سطحى و پوشش گیاهى مناسب، زمینه‌ هاى زیست انواع وحوش و پرندگان بومى، مهاجر و همچنین انواع آبزیان را در استان کردستان فراهم کرده که این موهبتی برای این استان است و باید از آن حمایت کرد.

اکنون که موج پشیمانی از شکار در استان کردستان و برخی استان های کشور به تبعیت از کردستان شکل گرفته این فرصتی کم نظیر است تا مسئولان و رسانه ها هم با حمایت از آن و آگاه سازی جامعه شرایطی را فراهم کنند تا جمعیت ناچیز گونه های جانوری کشور که باقی مانده اند نفسی راحت بکشند و به حیات ارزشمند خود در چرخه زیست محیطی ادامه دهند .

شکارچیان پیشین و دوستداران امروز محیط زیست کردستان تجلیل می شوند

مدیر کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به اقدام قابل تقدير مردم استان به ويژه شكارچيان در راستاي دوستي با محيط زيست گفت: در راستای حمایت از شکارچیان نادم شکارچیان پیشین کردستانی که امروز به همیاران محیط زیست تبدیل شده اند در قالب همایش تجلیل از فعالان محیط  زیست، اين افراد نيز مورد تقدیر قرار می گیرند.

ناصح قادری افزود: تقدیر و ارج نهادن این حرکت می تواند در گسترش و تدوام آن نقش داشته باشد و به همين دليل انتظار مي رود كه نه تنها اداره كل محيط زيست استان، بلكه ساير ادارات و حتي خود مردم نيز از اين افراد تقدير كنند.

با توجه به راه اندازي اين موج، مردم و كارشناسان حوزه محيط زيست امیدوارند با تداوم حرکت خود جوش مردمی در کنار گذاشتن شکار، معدوم کردن ادوات شکار، تحویل و رها سازی پرندگان، استان کردستان به سوی سرزمینی عاری از شکار و تخلف زیست محیطی و استانی پاک در این زمینه تبدیل شود.

.............

گزارش؛ سرور احمدي

کد خبر 2308275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha