۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳

قادري:

مرگ زریوار تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم کردستان است

مرگ زریوار تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم کردستان است

سنندج - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: متاسفانه مرگ درياچه زریوار و بي تفاوتي نسبت به آن تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم اين استان به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصح قادری ظهر پنج شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی کردستان اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام گرفته شرایط زریوار بحرانی است و نیازمند برنامه ریزی جامع و عملی است.

وی با اشاره به این مطلب که ثبت دریاچه زریوار به عنوان تالاب بین المللی رامسر باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: با جذب اعتبارات ملی و بین المللی می توان زمینه را برای حفظ و احیاء دوباره آن احیا کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: با نابودی دریاچه زریوار بسیاری از شاخص ها و پتانسیل های استان از بین می رود و این امر می تواند تا حد زیادی درعدم روند توسعه همه جانبه استان نقش بسزایی ایفا کند.

قادری با بیان این مطلب که در حال حاضر میانگین حجم آب زریوار 40 میلیون متر مکعب، مساحت پهنه آبی 896 هکتار و مساحت محدوده حفاظت شده سه هزار و 293 هکتار است، یادآور شد: وجود 30 گونه پستاندار، بیشتر از 98 گونه پرنده مهاجر و گونه های مختلف ماهی در این دریاچه نشانه بگر بودن آن در منطقه است.

وی ادامه داد: در بحث مدیریت زیست بومی معقبول ترین اکوسیستم تالاب ها و دریاچه ها هستند و باید به دنبال گره زدن معیشت مردم با نگهداری از درياچه زریوار باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تدوین ساز و کار مشارکتی فراگیر جامع و مانع با پذیرش حقوق و برخورداری از توسعه و پاسخگویی به نیازهای متعاغلدل و متناسب، مطالعات هر سازمان متناسب با رسالت آن و بار گزاری های متناسب با ظرفیت و برد اكولوژیک منطقه از جمله برنامه های های است که انتظار می رود در یکپارچه سازی زریوار در قالب مدیریت واحد اجرایی شود.

قادری با بیان این مطلب که مطالبات سازمان ها با حفاظت از دریاچه زریوار همسو نیست، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مدیریت واحدی در دریاچه زریوار نداریم و هر سازمانی بر اساس رسالت خود به دنبال بهره برداری است.

وی افزود: ورود پساب کشاورزی و صنعتی، ورود فاظلاب های روستایی، عدم جلب مشارکت ذینفان و نهادهای مردمی ساکن، خارج و داخل اکوسیستم، تغیر کاربری اراضی تالاب به کشاورزی، رشد خزنده شهر و بافتهای مسکونی به سمت تالاب و آتش زدن نیزارها همگی عواملی است که دست به دست هم داده تا زریوار روند نابودی را پیش بگیرد.

مدیر کل محیط زیست کردستان بیان کرد: انجام هر گونه فعالیت حفاظتی از زریوار به دلیل گستره تقاضا بالای مردم و ادارات غیر ممکن است و به همین دلیل تصویب براي راه اندازي و آغاز به كار کارگروه مدیریت واحد زریوار ضروری است.

قادری یادآور شد: اختصاص اعتبارات ملی به پاکسازی و لایروبی تالاب ها، شناسایی پتانسیل های حوضه تالاب، برگزاری کارگاه مدیریت یکپارچه در نیمه اول در جوار تالاب، تهیه و جمع آوری اطلاعات پایه از جمله اقدامات بلند مدتی در خصوص اجرای طرح مدیریت یکپارچه زیست بومی است، که تاکنون انجام شده است.

وی ادامه داد: هدف از این پروژه حراست از دریاچه زریوار و ثبت آن در تالاب بین المللی دریاچه رامسر است و انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب، تعامل دستگاه های اجرایی و مشارکت همه جانبه مردم دریاچه زریوار را از نابودی نجات دهیم.

کد خبر 2215864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha