۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۵۷

ازهاري:

پتانسیل های موجود در درياچه زریوار مريوان باید حفظ شود

پتانسیل های موجود در درياچه زریوار مريوان باید حفظ شود

سنندج - خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت: زریوار پتانسیل های بالایی دارد که می تواند در توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد و باید با برنامه ریزی مناسب این ظرفیت ها حفظ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان ازهاری ظهر پنج شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار داشت: در سال 89 در اولین سفر دولت به عنوان تصویب تالاب بین المللی زریوار وعده های داده شد که متاسفانه تاکنون اين مهم اجرایی نشده است.

وی افزود: اگر زریوار به عنوان تالاب بین المللی ثبت شود يک سری اعتبارات ملی و بین المللی را به خود اختصاص می دهد که می تواند در توسعه و پاکسازی دریاچه نقش بسزایی را ایفا کند و به همين دليل لازم است كه اين مهم به صورت ويژه در دستور كار قرار گيرد.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان بیان کرد: در اختصاص اعتبارات به پروژه عظیم محدودیت‌هایی وجود دارد ولی اگر ثبت آن به عنوان تالاب انجام شود، ضمن تخصيص اعتبارات ملي زمينه براي حفظ و بهره برداري از آن فراهم مي شود.

ازهاری یادآور شد: باید ظرفیت‌های گردشگری و زیست ‌محیطی دریاچه زریوار در مطالعات دیده شود و مشاوری جامع‌ نگر روی ظرفیت های موجود زریوار در استان مطالعه کند.

وی ادامه داد: زریوار باید با دو موضوع نگاه شود یکی پتانسیل و ظرفیت گردشگری و دیگری حفظ وضعيت موجود است.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت: در حال حاضر 30 هکتار زمين در راستاي ايجاد و راه اندازي شهرک صنعتی در مریوان مشخص شده است که باید با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن موقعیت ها ی زریوار این طرح اجرایی شود.

مرگ تدریجی دریاچه زریوار

ازهاری اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت یکپارچه شاهد مرگ تدریجی درياچه زریوار و رشد بی رویه نیزارها هستیم و ساماندهي این امر برنامه ریزی مناسبي را می طلبد.

وی افزود: جمع آوری فاضلاب های روستایی، افتتاح تاسیسات فضلاب مریوان، خریداری دستگاه های ویژه لایروبی و اختصاص اعتبارات استانی از جمله اقداماتی بوده که در حوزه حراست از زریوار انجام شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان در بخش پاياني سخنان خود در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان كردستان بیان کرد: انتظار می رود با تشکیل کمیته مدیریت واحد زریوار زمینه احیای دوباره این دریاچه فراهم شود تا بتوانيم از ظرفيت هاي آن به بهترين شكل ممكن بهره برداري كنيم.

 

کد خبر 2215832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha