۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

معرفی نامزدهای دریافت گرانقیمت ترین جوایز ادبی استرالیا

معرفی نامزدهای دریافت گرانقیمت ترین جوایز ادبی استرالیا

جایزه ادبی نخست وزیر استرالیا با معرفی نامزدهای بخش نهایی اش توسط جولیا گیلارد نخست وزیر و تونی بورک وزیر فرهنگ، مهم ترین رقابت ادبی این کشور را وارد مرحله نهایی خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از استرالین، این جایزه ادبی که مثل هر سال به صورت مجزا در بخش‌های داستانی، غیرداستانی، شعر، تاریخ استرالیا و داستان کودکان و نوجوانان اهدا می‌شود، از گرانترین جوایز ادبی استرالیا و جهان است که در چند سالی که از تاریخ اهدای آن می‌گذرد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

این جایزه که در هر بخش به برنده خود 80 هزار دلار اهدا می‌کند، امسال نامزدهای مهمی را از میان آثار منتش شده در استرالیا معرفی کرده است. در بخش شعر شاید پرامیدترین شاعر جنیفر میدن برای مجموعه «نیتروژن مایع» باشد که به عنون یکی از سه شاعر نامزد دریافت جایزه 60 هزار دلاری گریفین کانادا انتخاب شد اما آن رقابت را هفته پیش به شاعری فلسطینی واگذار کرد.

در بخش رمان نیز کری تیفانی که با کتاب «دوستی پرندگان» به عنوان برنده جایزه استلا انتخاب شد، یکی از امیدواران به دریافت این جایزه است. اما در همین بخش رمان «سوال های سفر» نوشته میشله دو کرتسر نوسنده سریلانکایی-استرالیایی نیز به عنوان کاندیدا حضور دارد که سه روز پیش به عنوان برنده جایزه مایلز فرانکلین استرالیا انتخاب شد. ضمن این که یکی دیگر از مدعیان دریافت جایزه امسال کتاب «شیمی اشک‌ها» نوشته پیتر کری است. این نویسنده تاکنون دو بار جایزه بوکر را به خانه برده و این کتاب او امسال توجه زیادی را برانگیخته است.

جوایز نخست وزیر استرالیا در مجموع 595 هزار دلار بدون پرداخت مالیات، به برندگان خود اهدا می‌کند و  جایزه بخش ادبیات آن گرانترین جایزه‌ای است که در استرالیا به یک اثر ادبی تعلق می‌گیرد. هر یک از راه یافتگان به بخش نهایی یک جایزه 5 هزار دلاری که به تنهایی برابر ارزش برخی از جوایز ادبی است، دریافت می‌کنند.

امسال در 5 بخش هر یک 5 نامزد و در بخش ادبیات داستانی کودک که از دو سال پیش به این رقابت ها افزوده شد، چهار نفر نامزد دریافت جایزه شده اند.

کد خبر 2081526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha