در اولین سال دوره 5 ساله/

تدوین دانشنامه‌ قصه‌های ایرانی آغاز شد

تدوین دانشنامه‌ قصه‌های ایرانی آغاز شد

تدوین دانشنامه قصه‌های ایرانی توسط محققان و پژوهشگران ادبیات و فرهنگ عامه در مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراحل تحقیق و گردآوری را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر سال 91 خبرگزاری مهر خبری با عنوان «دایرة‌المعارف قصه‌های ایرانی با حضور وکیلیان و قنواتی تدوین می‌شود» در خروجی خود قرار داد. زمان درج این خبر، مربوط به زمان فراهم کردن امکانات و دعوت نیروهای انسانی به این کار بود و امروز این طرح وارد فاز عملیاتی خود شده است.

پروژه مذکور که دانشنامه قصه‌های ایرانی نام دارد، قرار است طی 5 سال به ثمر برسد. این طرح دارای 3 مشاور خارجی و 10 مشاور داخلی است که همان‌طور که در خبر قبلی مهر اشاره شده بود، سیداحمد وکیلیان و محمد جعفری قنواتی، دو تن از کارشناسان اصلی آن هستند.

از موارد مهم در تهیه این مجموعه، روایت‌بندی و کدگذاری قصه‌ها براساس رویکرد جهانی است. در نتیجه قصه‌های ایرانی نیز دارای شناسه‌ای مشخص خواهند بود. به همین خاطر سعی خواهد شد تا برای جمع‌آوری و تحقیق درباره داستان‌های هر استان کشور، رابط‌های مشخصی با مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی همکاری داشته باشند.

سال اول این طرح، به جمع‌آوری و روایت‌نویسی قصه‌های شفاهی اختصاص دارد و در این مدت 8 هزار روایت شفاهی گردآوری و تدوین خواهند شد. به همین ترتیب در سال دوم، روایت‌های کتبی جمع‌آوری می‌شوند که تعدادشان مانند گروه اول، حدود 8 هزار روایت تخمین زده می‌شود. سال سوم فعالیت روی این پروژه به مدخل‌نویسی اختصاص دارد و سال چهارم فعالیت روی آن نیز به کدگذاری خواهد گذاشت. سال پنجم و آخر این دانشنامه نیز به تدوین نهایی اختصاص خواهد داشت.

فعالیت‌های مقدماتی تدوین این دانشنامه از شهریورماه سال 91 آغاز شد، اما عملیاتی شدن آن، ابتدای سال 92 صورت گرفت. به این ترتیب پایان سال جاری، مصادف با پایان فعالیت اولین سال و گردآوری قصه‌ها و روایت‌های شفاهی خواهد بود. در حال حاضر محققان و پژوهشگران مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی گردآوری 8 هزار روایت شفاهی قصه‌های ایرانی متمرکز هستند و مسئولان طرح پیشروی آن را مناسب و امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 2081940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha