۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۶

طباطبايي خبر داد:

مرمت قرآن‌های پوستی منسوب به دستخط مبارک ائمه اطهار (ع) در مشهد

مرمت قرآن‌های پوستی منسوب به دستخط مبارک ائمه اطهار (ع)  در مشهد

مشهد - خبرگزاري مهر: معاون اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت 19 برگ پوستی قرآن مربوط به قرن نخست هجری قمری خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، علی طباطبائی اظهار كرد: این قرآن‌ها منسوب به دستخط مبارک ائمه معصومین(ع) بوده است، که طی سال گذشته مرمت شده‌اند.

معاون اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: در کنار مرمت این قرآن‌ها621 سند قدیمی که پنج مورد آن مربوط به اسناد طوماری بسیار نفیس بود، نیز مرمت شد.

طباطبائي از آسیب‌شناسی هفت هزار و 455 مورد در اداره حفاظت و مرمت طی سال گذشته خبر داد و گفت: این آسیب‌شناسی‌ها شامل هفت هزار و 316 مورد آسیب‌شناسی نسخ خطی،54 مورد شیئي موزه‌ای، 40مورد نسخه چاپ سنگی و 45 مورد سند بوده است.

وي افزود: طی سال گذشته اداره حفاظت و مرمت105 مورد آزمایش شامل 100 مورد الیاف شناسی و پنج مورد فن‌شناسی آثار موزه‌ای را انجام داده است.

معاون اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص برگ‌های قرآن‌های پوستی افزود: برگ‌های پوستی قرآن‌های ذکر شده برگه های متفرقه‌ای است که در طول زمان توسط اشخاص عادی ودر مکان‌هایی که شرایط محیطی مناسبی نداشته‌اند نگهداری و سپس به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی اهداء شده و یا توسط سازمان خریداری شده ‌بودند، لذا مرمت و بازسازی آن‌ها سخت و زمانبر بود.

 طباطبائي گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی با بیش از هزار سال قدمت و دارا بودن بیش از 16 هزار و پانصد قرآن و جزوات قرآنی نفیس خطی از قرون اولیه اسلامی تا قرن سیزدهم هجری قمری به عنوان قدیمی ترین گنجینه قرآن های نفیس خطی در ایران و خاورمیانه محسوب می شود.

 

کد خبر 2083574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha