شکست مذاکرات روسیه و آمریکا برای تعیین تاریخ کنفرانس ژنو 2

شکست مذاکرات روسیه و آمریکا برای تعیین تاریخ کنفرانس ژنو 2

نشست نمایندگان آمریکا و روسیه برای تعیین تاریخی جهت برگزاری کنفرانس ژنو2 که در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شد بدون رسیدن به نتیجه ای خاص به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مذاکرات نمایدگان روسیه و امریکا برای تعیین زمان و شرایط مذاکرات ژنو 2 که دیروز سه شنبه در ژنو برگزار شد راه به جایی نبرد.

مواردی که موجب شد تا این دو کشور به توافق نرسند موضوعاتی همچون تاریخ برگزاری نشست و همچنین این مورد که چه کسی باید در ژنو 2 شرک کند، بودند.

در این میان "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان حکومت سوریه را به نسل کشی متهم کرده و البته در این رابطه اتهاماتی را نیز متوجه ایران کرد.

این در حالی است که در بحران دو ساله سوریه حمایت عربستان و قطر از تروریست های خارجی و اعزام آنها به سوریه یکی از دلایل اصلی ادامه دار شدن بحران و وارد شدن آن به جنگ های قومی بوده است.

در نشست روز گذشته ژنو، "اخضر الابراهیمی" نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه، "میخائیل بوگدانوف" و "گنادی گاتیلوف" معاونان وزیر خارجه روسیه حضور داشتند و از جانب آمریکا نیز "رابرت فورد" سفیر این کشور در سوریه و "وندی شرمان" معان وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، به ژنو آمده بودند.

به ترتیب از سمت راست : گنادی گاتیلوف، وندی شرمان، اخضر الابراهیمی، میخائیل بوگدانوف و رابرت فورد

نشست روز گذشته در حالی به نتیجه نرسید که در ماه گذشته میلادی روسیه و امریکا برنامه هایی را برای برگزاری این نشست اعلام کرده بودند اما بعد از آن روابط آنها وارد تنش شد و با رقم خوردن پیروزی های متعدد به نفع ارتش سوریه این تنش ها بیشتر شد. در این میان تصمیم آمریکا برای ارسال سلاح به شورشیان سوری و مخالفت پوتین برای دست کشیدن از حمایت اسدموجب شد تا این تنش ها بیشتر شوند.

در همین رابطه قرار است ظرف روزهای آینده "جان کری" وزیر خارجه آمریکا و "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند.

به گزارش مهر، دلیل آنکه امریکا و روسیه در نشست دیروز در مورد زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 به نتیجه نرسیدند آن است که در شرایط فعلی جبهه غرب و کشورهای عربی که حامی شورشیان سوری هستند مایل به برگزاری این کنفرانس نیستند.

دلیل این مخالفت آن است که هم اکنون اوضاع به سود حکومت سوریه است و موفقیت های ارتش این کشور علیه شورشیان موجب شده تا مخالفین و حامیان خارجی آنها در موضع ضعف قرار بگیرند و از همین رو در شرایطی که بشار اسد در موضع قدرت قرار دارد شورشیان و حامیان آنها مایل به مذاکره با دمشق هستند.

نکته دیگر موضوع شرکت یا عدم شرکت ایران در این کنفرانس است. برخی کشورهای غربی و عربی با حضور تهران در این نشت مخالف هستند اما روسیه و سوریه بر حضور جمهوری اسلامی در این نشست تاکید دارند.

 

کد خبر 2084353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha