۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۸:۳۳

آقایی:

ورزش قدرت جامعه را در ابعاد مختلف افزایش می دهد

ورزش قدرت جامعه را در ابعاد مختلف افزایش می دهد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ورزش قدرت جامعه را در ابعاد مختلف تقویت می کند.

 به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدمهدی آقایی ظهر چهارشنبه در اولین گردهمایی یک روزه آموزشی مربیان ورزشی که در تالار بعثت کرمانشاه برگزار شد، گفت: ورزش مهمترین موضوع در هر کشور است که از زمان های دور مورد توجه قرار داشته است.

وی افزود: توجه به امر ورزش یعنی توجه جدی به امر سلامتی است و مردم در هر کشوری سالمت باشند، مطئنا دارای قدرت بیشتری در ابعاد مختلف از جمله زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و به خصوص در بحث دفاعی و نظامی دارای قدرت بیشتری خواهند بود.

وی ادامه داد: توجه به ورزش در کشور ایران میان ملل جهان قدمت چندهزار ساله دارد و در این میان استان کرمانشاه تنها استانی است که از اصالت تاریخی در زمینه ورزش برخوردار است.

آقایی با بیان اینکه وقتی از فرهنگ ورزشی سخن به میان می آید، یک سلسله نکات اخلاقی و تربیتی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: بحث فرهنگ یک بحث سطحی نیست و دارای مباحث مختلفی از جمله مباحث روان شناسی، جامعه شناسی، اخلاقی بوده که مرتبط با مقوله فرهنگ است و متاسفانه در عصر جدید مقوله فرهنکی در امر ورزش در حاشیه قرار گرفته است.

وی افزود: بحث فرهنگ در امر ورزش از جمله مواردی است که دین اسلام تاکید فراوانی به آن دارد و در ملل واعصار گذشته ملاک قدرت بوده و از ورزش برای تقویت جسم و روح درجهت حفاظت از کیان کشور و دفاع از مظلوم در برابر ظالمان مورد استفاده می شد.

وی ادامه داد: علی رغم تاکیدات فراوانی که به امر فرهنگی در ورزش شده ولی دیده می شود که در ساختارها و ساز و کار ورزش در شرایط امروزی تنها نگاه المپیکی است که هدف ارتقاء ارزش های انسانی نیست بلکه در جهان هدف کسب رتبه های برتر است.

 آقایی، مهمترین بعد در ورزش را بعد اخلاقی دانست و گفت: مهارت های ادراکی دارای پیچدگی و دقت فراوانی است و هماهنگی بین عضله و عصب را می طلبد.

وی افزود: ورزش به عنوان یک مفهوم مهارت حرکتی دارای زیرمجموعه  اخلاقی، ارزشی، جسمی و انسانی است که باید به محرک جسمی و روحی تبدیل شود و هدف نهایی ورزش انسان سازی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: برای رسیدن به قله های موفقیت باید شیوه های کنونی را تغییر دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، محور حرکت در ورزش را  رقابت، هنجار، قانون، تربیت، هنر، انگیزه و مهارت دانست و گفت: ارتباط دو بعد روحی و جسمی داشته که  دارای ارزش فراوانی در ورزش است و توجه منحصر به بعد جسمی در انسان دارای ارزش نیست زیرا ثابت شده قدرت جسمی در حالت معمولی در حیوانات بسیار  بیشتر از قدرت ورزشی در انسان است.

آقایی در پایان تصریح کرد: آنچه که انسان را از بعد جسمی با حیوانات مجزا می کند پرداختن همزمان به بعد روحی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه مدرس حوزه و دانشگاه، پرداختن به اخلاق و فرهنگ را در کنار پرورش جسم در ورزش از ضروریات دانست.

حجت الاسلام سید محسن حسینی گفت: در امر فرهنگ در ورزش توجه به مسائل اخلاقی باید در اولویت توجه قرارگیرد.

وی افزود: مربیان ورزشی باید درتعلیمات خود درامر ورزش به فلسفه مربی محوری دقت نظرداشته  باشند.

حسینی ادامه داد: بالاترین هدف درامر ورزش توجه به مسائل اخلاقی بوده  و ارتقاء و پرورش موضوع ارزش های انسانی که از مهمترین  مسائل است در آموزش های ورزش باید مد نظر قرار گیرد.

وی، تربیت جسمی را جدا از بحث ورزش دانست وگفت: تربیت بدنی تنها پرورش جسم پرداخته ولی ورزش داری ابعادمختلف ازجمله توجه به مسائل فرهنگی، اخلاقی، ارزش های انسانی بوده که در تعالیم دینی به آن تاکید شده،است.

مدرس حوزه و دانشگاه در کرمانشاه تاکید کرد: هدف واقعی درعرصه ورزش پرورش جسم و روح همزمان با هم است وتنهاپرداختن به یک جسم نشان ازعدم رسیدن به هدف اصلی درورزش است.

حسینی خاطر نشان کرد: مربیان ورزشی باید شیوه مربی گری صحیح را سر لوح کار خود قرار داده وباید بدانند که جوانان و نوجوانان دارای پتانسیل فراوانی هستند وپذیرش آموزش تعلیم دلسوزانه دارند.

وی افزود:  باید در امر ورزش به سمتی پیش برویم از اهداف کوچک به اهداف نهایی که همان درک خلقت انسان است برسیم.

کد خبر 2084759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha