۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸

مهر گزارش می دهد؛

چالدران میزبان 5 هزار نفر از ارامنه دنیا/ آیین مذهبی در قره کلیسا برگزار می شود

چالدران میزبان 5 هزار نفر از ارامنه دنیا/ آیین مذهبی در قره کلیسا برگزار می شود

ارومیه – خبرگزاری مهر: هر سال در هفته آخر تير و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس است، گروه کثيري از ارامنه ايران و جهان براي زيارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آيين هاي کليسايي از اقصي نقاط عالم به چالدران سفر مي کنند و ضمن انجام آيين هاي مذهبي از قبيل عشاي رباني، غسل تعميد و ذبح قرباني بين سه تا پنج روز در اين مکان اقامت مي کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است. این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار طاطائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرنهای هفتم و دوازدهم میلادی بر می گردد.

اهميت و قداست خاص اين کليسا موجب شده که همه ساله بسیاری از ارامنه از دورترين نقاط عالم به شهرستان چالدران سفرکرده و در آيين مذهبي ای که به مناسبت سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح(ع) در این کلیسا برگزار می شود و یکی از مهمترين آيين هاي جهان مسيحيت است شرکت کنند.

برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به اثبات می رساند.

امسال 5 هزار نفر از ارامنه دنیا در مراسم مذهبی قره کلیسای چالدران شرکت می کنند

فرماندا چالدران با اعلام این خبر در نشست هماهنگی برگزاری این مراسم افزود: همه ساله به مناسبت سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) قره کلیسای چالدران میزبان بسیاری از ارامنه ایران و دنیا است که امسال نیز این بنای تاریخی جهانی میزبان افزون بر 5 هزار نفر از ارامنه خواهد بود.

احمدرضا قلی پور با بیان اینکه امسال مراسم مذهبی قره کلیسا از 13 تیر ماه شروع و تا پانزدهم تیر ادامه خواهد یافت افزود: در این مدت بازدید از این بنای تاریخی برای گردشگران داخلی مقدور نخواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان هم از راه اندازی نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی استان در محوطه قره کلیسای چالدران خبر داد و گفت: این نمایشگاه در طول برگزاری مراسم مذهبی ارامنه دایر است.

جعفر دوالفقاری ادامه داد: امسال در جهت رفاه حال گردشگران داخلی وخارجی و زائران مذهبی قره کلیسا کمپ گردشگری در کنار این بنای تاریخی با صرف اعتبار بالغ بر یک میلیارد ریال احداث شده است.

روبیک جانانه رئیس شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان با اشاره به زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و قدردانی از مسئولان دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت حفظ حقوق اقلیت های مذهبی ایران اجرای خوب برنامه های سالیانه مذهبی قره کلیسا را نمونه ای زیبا از رعایت حقوق اقلیت ها عنوان کرد.

قره کليسا؛ قديمي ترين کليساي جهان و نماد همزيستي اديان

کليساي طاطائوس يا به زبان محلي قره کليسا نهمين اثر کشور در رديف آثار جهاني است. این کلیسا اولين کليساي جهان بود که توسط حواريون عيسي مسيح(ع) بر مقبره طادي مقدس و سه هزار و 500 نفر از پيروان اين دين در زمان اشکانيان در چالدران بنا شد.

در سال43 ميلادي دو شخص به نامهاي طاطائوس و بارتقيموس براي ترويج آيين مسيحيت وارد شمال غربي ايران مي شوند، در آن زمان اشکانيان در ايران حکومت مي کردند و بسياري از مردم زرتشتي بودند و بسياري نيز به آيين مهر روي آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسيح به اين آيين در ايران سه هزار و 500 نفر مسيحيت را مي پذيرند که از جمله آنان سانتروک يا سنادوک پادشاه ارمنيان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتي کوتاه، پادشاه از ايمان به مسيح روي گردان مي شود و دستور مي هد که تمام افرادي که به اين دين روي آورده اند را بکشند و حتي ساندوک دخترش را نيز در اين راستا از دم تيغ مي گذراند.

بيش از دو قرن بعد در سال 301 ميلادي و در زمان حکمراني تيرداد پادشاه اشکاني تبار ارمنستان، آيين مسيحيت دين رسمي اين کشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن کلمه شهيد نزد مسيحيان در سده هاي سه تا شش ميلادي قره کليسا با استفاده از سنگهاي سفيد و سياه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگهاي فراواني که در منطقه روي مي دهد کليسا دچار آسيبهاي فراواني شده و از جمله پس از حمله چنگيز مغول در سال 1230ميلادي به اين مناطق، بيشتر قسمتهاي کليسا تخريب مي شود ولي بعدها در زمان فرمانروايي هلاکو خان، کليسا توسط خواجه نصيرالدين توسي دوباره بنا مي شود.

بنابر باور مسيحيان ارمني نژاد؛ کليساي طاطائوس نخستين کليسايي است که توسط مبشرين مسيح در دنيا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تير و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس است، مراسم خاصي در اين کليسا برپا مي دارند.

کد خبر 2085963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha