۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۲

گزارش سالانه‌ صلیب سرخ:

میلیون ها نیازمند در سراسر جهان کمک های فوری دریافت کردند

میلیون ها نیازمند در سراسر جهان کمک های فوری دریافت کردند

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد در 2012 به نیازهای فوری میلیون ها نفر از ساحل عاج تا افغانستان و از سوریه تا کلمبیا پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، بسیاری از شرایط اضطراری و بحران‌های طولانی مدتی که این سازمان نسبت به آنها واکنش نشان داده کماکان در 2013 نیز زندگی افراد را تهدید می‌کنند. "پیتر مائورر" رئیس کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در جریان ارائه‌ گزارش سالانه‌ سازمان طی یک نشست خبری در ژنو گفت: برای کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ این یک الزام بشردوستانه است که از آسیب‌پذیرترین افراد جهان حمایت نموده و به آن‌ها کمک کند، چه در یمن باشند و سومالی، افغانستان و چه دیگر محیط‌های پیچیده، متنوع و خطرناکی که ما در آن‌ها فعالیت می‌کنیم.

به گفته وی رهیافت بی‌طرف، بی‌غرض و مستقل کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در قبال فعالیت‌های بشردوستانه برای تضمین پذیرش فراگیر فعالیت‌های این کمیته ضروری‌ بوده و به نوبه‌ خود امکان می‌دهد تا به نیازمندترین اقشار دسترسی پیدا کرده و به آنان کمک کند. این رهیافت به صلیب سرخ کمک کرده تا در سال 2012 به مکان‌هایی دسترسی یابد که پیش از آن قابل دسترس نبودند، مانند سوریه که کمک‌رسانی به قربانیان جنگ در هر دو منطقه‌ تحت کنترل دولت و گروه‌های مخالف انجام شده است.

در جایی دیگر بحران پیش‌بینی نشده‌ مالی موجب وقفه در ارائه‌ خدمات پایه شده و افراد بسیاری را به فرار از خانه مجبور کرده است. مردم مالی به خصوص مردم شمال کشور به شدت نسبت به کمبود فراگیر غذا در بحبوحه‌ جنگ آسیب‌پذیر شده‌اند. در میانمار خشونت‌های بین‌ قومی که از 2012 آغاز شد زندگی هزاران نفر را نابود کرده است. در سودان جنوبی، جایی که کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در 2012 بر میزان فعالیت‌های خود افزود، خشونت‌های جاری در شمال کشور از میزان دسترسی مردم به مراقبت‌های درمانی محدودی که داشتند باز هم کاسته است. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در این کشورها و کشورهای دیگری که در آنها در پاسخ به  نیازهای روزافزون، حوزه‌ گسترده‌ای از کمک‌ها را ارائه می‌دهد، بر میزان حضور خود افزوده است.

مائورر افزود: بحران‌های انسانی مانند آنچه در سوریه رخ داده است معمولا منجر به تلاش برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی می‌شود، اما در عمل شاهد طولانی‌تر شدن درگیری‌هایی هستیم که فشار بیشتری بر جمعیت غیرنظامی این کشورها می‌آورند. در همین حال تأمین بودجه برای فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که در رابطه با تراژدی‌های فراموش‌شده‌ جهان در دستورکار داریم مشکل‌تر شده است، مانند مشکلات جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و سومالی. بحران جهانی اقتصادی نیز اثر قابل درکی از خود به‌جای گذارده اما ما نباید مسئولیت مشترک خود را در قبال مردمی که از پیامدهای این قبیل شرایط اضطراری مزمن در رنجند به بوته‌ فراموشی بسپاریم.

به گفته مائورر پس از 2003 و 2005، سال 2012 از نظر امنیتی یکی از مشکل‌آفرین‌ترین سال‌ها برای کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بوده است. یکی از کارکنان این سازمان در پاکستان ربوده شد و به قتل رسید، یکی دیگر نیز در یمن کشته شد و حوادث امنیتی مهمی در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو،‌ لیبی، سومالی و دیگر نقاط جهان به وقوع پیوست. وی همچنین گفت: شرایط جمعیت‌های ملی هم بهتر از ما نبوده است. مثلا در سوریه تعدادی از اعضای هلال احمر سوریه در سال گذشته جان خود را از دست دادند. این قبیل حوادث، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و شرکای کاری این سازمان را بر آن داشت تا در ملاحظات ایمنی خود بازنگری نمایند. در برخی کشورها نیز  لازم شد تا در برخی فعالیت‌های کلیدی تغییراتی اعمال شود.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ کوشش کرد تا در راستای افزایش ایمنی در روند ارائه‌ مراقبت‌های درمانی بی‌غرض و کارآمد در جریان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط اضطراری،اطلاع رسانی نماید. در بسیاری از کشورها، فقدان امنیت و کثرت ایست‌های بازرسی باعث شده که مناطق خاصی از مراقبت‌های درمانی محروم بمانند و تأخیرهایی را ایجاد کرده که احتمال زنده ماندن افرادی را که برای درمان اضطراری باید به سرعت به تأسیسات درمانی منتقل شوند کاهش داده است.

بر این اساس هزینه ها ی صلیب سرخ در 2012 به بیش از 1 میلیارد فرانک سوئیس (کمی بیشتر از 1/1 میلیارد دلار آمریکا، یا 875 میلیون یورو) بالغ شد. افغانستان با مبلغی معادل 86 میلیون فرانک (حدود 4/92 میلیون دلار یا 6/71 میلیون یورو) محل اجرای بزرگترین پروژه از نظر مالی بود و عملیات سوریه با بودجه‌ای معادل 6/38 میلیون فرانک (بیش از 41 میلیون دلار یا 5/31 میلیون یورو) اجرا شد. عملیات کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در عراق، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی،  اسرائیل و مناطق اشغالی،‌ سودان، سودان جنوبی و کلمبیا در کنار واکنش سازمان در قبال بحران‌های ناشی از بهار عربی و نیز شرایط رو به وخامت در ساحل عاج، همگی جزو بزرگترین و در عین حال پیچیده‌ترین عملیات سازمان در 2012 بوده‌اند.

کد خبر 2086096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha