۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳

دبیر دوسالانه کاریکاتور:

کشتی تایتانیک هم به ایران آمد/خارجی‌ها به چه خرافاتی باور دارند

کشتی تایتانیک هم به ایران آمد/خارجی‌ها به چه خرافاتی باور دارند

دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور ضمن ارائه آمار دوسالانه دهم، از ورود کشتی تایتانیک به عنوان یکی از نمادهای خرافی بدشانسی بین‌المللی به جشنواره امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور و دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور در مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه کاریکاتور که شب گذشته، نهم تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد گفت: دهمين دوسالانه بين المللي کاريکاتور تهران گرچه با تاخير برگزار شد، اما با توجه به جايگاه  ارزنده اين جشنواره در دنيا تلاش شد تا عليرغم از دست دادن زمان، کيفيت ارائه آن لطمه نبيند.

وی افزود: اين دوسالانه در حال حاضر يکي از معتبرترين رويدادهاي هنري ايران و جهان محسوب مي‌شود که در دنياي کاريکاتور، بعد از دو دهه برگزاري آن، به خوبي شناخته شده و زمينه‌ساز رشد کمي و کيفي کاريکاتور در ايران شده است. هنرمندان ايراني از اين رهگذر در تعاملي بين المللي و در رقابتي پرشور قرار مي‌گيرند.

دبیر دوسالانه به ارائه آمار پرداخت و گفت: در اين دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان با 3200 اثر بوديم که سهم هنرمندان ايراني در اين بين 1726 اثر از 484 نفر بود، در عين حال حضور پر تعداد هنرمندان کشورهاي مختلف در اين دوره حائز اهميت است. ترکيه با 56 هنرمند، برزيل با 46 هنرمند و اندونزي با 43 هنرمند بيشترين تعداد هنرمندان را بعد از ايران داشتند.

وی ادامه داد: با نگاهي اجمالي به آمار اين دوسالانه درمي‌يابيم که اين دوسالانه تا چه حد در رشد و گسترش کاريکاتور در ايران نقش داشته است. به عنوان مثال در اولين دوسالانه کاريکاتور تهران تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی 111 نفر با 130 اثربود و شرکت‌کنندگان خارجی 231 نفر با 1140 اثر از 43 کشور دنيا را شامل مي‌شدند. اين در حالي است که بدانيم در حال حاضر سهم هنرمندان ايراني از جوايز معنبر جهاني به طور متوسط دو جايزه در هر هفته است.

شجاعی‌طباطبایی به بخش‌های مختلف این دوسالانه اشاره کرد و گفت: دوسالانه کاريکاتور تهران در دهمين دوره خود در پنج بخش برگزار شد، در اين دوره بخش طراحي کاراکتر با موضوع "گربه ايراني" اضافه شد. علت اضافه شدن اين بخش ميان رشته، توجه به هنرمندان عرصه انيميشن، کميک استريپ و بازي‌هاي رايانه‌اي بود که در جشنواره‌هايي نظير پويانمايي يا تصويرسازي از آنها غفلت شده است. در بخش موضوعي عنوان "خرافه پرستي" براي اولين بار در جهان کاريکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکري در اين بخش آن را نسبت به دوره هاي پيشين متمايز مي‌کرد.

وی اشتراکات مردم دنیا در مورد خرافه‌پرستی را یکی از موضاعاتی دانست که در این دوسالانه نمود پیدا کرده و توضیح داد: مردم نقاط مختلف دنيا باورهاي خرافي يا ضد آن را در مضاميني مشترک  قبول دارند. موضوعات خرافي همچون رد نشدن از زیر نردبان، اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه، اعتقاد به شگون شبدر چهارپر و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهاي ديگري همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بدشانسی و یا کف‌بینی، فال‌گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.

دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران کاریکاتور را هنری نامید که رسانه‌ای بی‌رقیب در دنیاست و در پایان گفت: کاریکاتور که با بيش از 150 مسابقه سالانه و دو سالانه در جهان مطرح است، نقشی پيام‌رسان دارد که توانسته معاني ژرف و مفاهيم گسترده‌اي را در نقوش طنزآميز و گويا در معرض ديد انسان معاصر قرار دهد. در اين رهگذر توجه جدي به اين مسئله و به اين پديده در قالب دوسالانه بين المللي کاريکاتور تهران بسيار مهم و ارزنده است.

کد خبر 2087311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha