۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹

با حضور مراجع تقلید:

مراسم بزرگداشت علامه حسن شحاته در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت علامه حسن شحاته در قم برگزار شد

قم - خبرگزاری مهر: مراسم گرامیداشت علامه شیخ حسن شحاته، از عالمان شیعه مصری که در حمله وحشیانه عده‌ای از سلفی‌های تندرو در نیمه شعبان به شهادت رسید، در حسینه شهداء قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت علامه شیخ حسن شحاته شامگاه دوشنبه از سوی مرکز پژوهش‌های اعتقادی با حضور آیات عظام سید محمد علوی گرگانی و جعفر سبحانی، حجت الاسلام والمسلمین جواد شهرستانی مسئول دفتر آیت الله سیستانی در قم، آیت الله ابراهیم امینی و آیت الله رضا استادی ائمه جمعه قم، آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه، کرمرضا پیریایی استاندار قم و همچنین اساتید و طلاب حوزه علمیه، طلاب خارجی جامعه المصطفی العالمیه و اقشار مختلف مردم  در حسینیه شهدای قم برگزار شد.

حجت الاسلام فضیل ریال جزایری از اساتید حوزه علمیه در این مراسم در سخنانی که به زبان عربی ایراد کرد، با اشاره به محدودیت‌های شیعیان در برخی از کشورهای اسلامی و عربی اظهار داشت: در کشورهای عربی، ناصری‌ها، کمونیست‌ها و سکولارها به عقائد شیعیان کاری نداشتند و دغدغه آنها اداره جامعه بود اما امروز شیعیان با محدودیت‌های بسیاری در بیان عقاید خود مواجه هستند.

وی افزود: مشکلی که امروز ما شیعیان با آن مواجه هستیم این است که افرادی با نام و نشان اسلام با شیعیان مقابله و برخورد های شدید می کنند.

مشروعیت سیاسی عامل شیعه هراسی

حجت الاسلام فضیل ریال با طرح این سئوال که بعد از بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی چرا از شیعیان هراس دارند؟ ادامه داد: اولین عامل هراس از شیعیان این است که جهان تسنن بعد از بیداری اسلامی با مشکل مشروعیت سیاسی مواجه است، مشروعیت شیعیان عمیق و الهی است و تا زمانی که این مکتب وجود دارد آنها مواجه با مشکل مشروعیت اند.

وی تأکید کرد: آنها مشروعیت ضعیف و کاذب دارند به همین خاطر از شیعیان می‌ترسند و دست به جنایات تروریستی، قتل و کشتار می‌زنند و این چیزی است که در مصر اتفاق افتاد و شیخ حسن شحاته را به شهادت رساندند.

فاضل جزایری تصریح کرد: این فاجعه آن قدر تاسف بار بود که یکی از سکولارهای مصر در واکنش به این اتفاق گفت که ما به قرون وسطی برگشتیم و نباید کسی را به خاطر اعتقادش کشت.

سخنران این مراسم عنوان کرد: دومین عاملی که باعث می‌شود با شیعیان در کشورهای مختلف برخورد شود این است که شیعیان علم دارند و آنها جاهل هستند از علم ما ترس دارند. من در جلسه ای از یکی از علمای وهابی پرسیدم که شما چرا ما را تکفیر می‌کنید؟ وی در پاسخ گفت: به خاطر جاه و جهل شما را تکفیر می‌کنیم.

این استاد حوزه علمیه، در بیان راهکارهای مقابله با وهابیت و دشمنان شیعه گفت: باید بر حق ثابت قدم باشیم هرچند کشته شویم و به اخلاق اسلامی پایبند و ملتزم باشیم.

مرکز پژوهش‌های اعتقادی که در زمینه مستبصرین فعالیت می‌کند، از مراکز پژوهشی وابسته به دفتر آیت الله سیستانی است که در ایران تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی اداره می‌شود.

زندگی نامه علامه شیخ حسن شحاته

علامه شیخ حسن شحاته یکی از شیعیان بزرگ مصر در روز نیمه شعبان در حین برگزاری مراسم میلاد حضرت مهدی به همراه جمعی از یارانش مورد جمله جریان‌های تکفیری قرار گرفت و به شهادت رسید.

شیخ حسن شحاته در سال ۱۹۴۶ در خانواده‌ای «حنفی» مذهب در استان «الشرقیه» مصر به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۶ در سن ۳۰ سالگی به مذهب تشییع درآمد.

شحاته فارغ التحصیل مرکز «القراءات» بود و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته «علوم قرآنی» را از این مرکز دریافت کرد.

اولین خطبه نماز جمعه خود را در حالی‌که بیش از ۱۳ سال نداشت، در مسجد روستایش خواند و خواندن خطبه‌های نماز را هنگام ادای خدمت سربازی در نیروهای مسلح مصر نیز ادامه داد و مسئول توجیه و بالا بردن روحیه نیروهای یگان مهندسی ارتش مصر در سال ۱۹۷۳ و گوینده رادیو و تلویزیون بود. به این ترتیب شیخ شحاته در خانواده‌ای دوستدار اهل بیت علیهم السلام رشد یافت.

آنگونه که خود شحاته می‌گفت، پدرش درباره شخصیت «امیر المؤمنین على بن ابى‌طالب (ع)» برای وی بسیار سخن می‌گفت و به شیخ حسن می‌گفت: فرزندم، امیر المومنین (ع) مهمترین حامى اسلام بود. هنگامی‌که حضرت علی(ع) در کنار پیامبر(ص) بود، هیچ‌گاه کسی جرات نمی‌کرد، به آن حضرت آزاری برساند.

شحاته خود می‌گوید: بیست را با اهل تصوف سپری کرده و تنها نتیجه‌ای که از آنها گرفته این بوده که آنها در میان خود به شاخه‌های متعددی تقسیم شدند که وهابی‌ها یکی از آنها هستند که چهره اسلام را تحریف کرده و مبانی اعتقادی خود را براین اندیشه باطل بنا کردند که هیچ یک از ائمه را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها فرد مورد قبول نزد آنها «ابن تیمیه» است که حتی بیش از پیامبر(ص) او را گرامی می‌دارند.

شیخ حسن شحاته طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به  مذهب تشییع گروید، با این حال در این مدت نیز همواره مدافع اهل تسنن بود، اگرچه دشمنانش وی را متهم به ناسزا گفتن به صحابه و عایشه می‌کردند.

وی در دوره حکومت سه دهه‌ای «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری مخلوع مصر سه سال در زندان به سرمی‌برد و از سفر به خارج از مصر منع شده بود.

مطبوعات و رسانه‌های مصر وی را از بزرگ‌ترین شیوخ این کشور و بحث برانگیزترین آنها در مصر می‌دانستند و او را «علامه شیخ حسن احمد شحاته» می‌نامیدند که از شیوخ و علمای الازهر و امام جماعت یکی از بزرگ‌ترین مساجد قاهره و برگزار کننده مجموعه برنامه‌های «العلم» در رادیو و تلویزیون و مساجد مصر بود.

مردم مصر او را به عنوان امام جماعت مسجدی می‌شناختند که در نزدیکی سفارت اسرائیل در قاهره قرار داشت و روزهای جمعه برای شنیدن خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی‌هایش به این مسجد هجوم می‌آوردند تا سخنان وی درباره برحق بودن اهل بیت و وفاداریش به ولایت آنها را بشنوند و شیخ را همواره منادی حق و حقیقت می‌دانستند و از آنجا که وی همواره رسوا کننده رژیم صهیونیستی بود و علیه آنها سخن می‌گفت، نماز جمعه وی همواره با اتخاذ تدابیر شدید همراه بود.

دانش آموزان بسیاری توسط شیخ شحادته در الازهر پرورش یافتند که از جمله آنها می‌توان به «شیخ طنطاوی» اشاره کرد.

شیخ حسن شحاته در مصر از جمله مهمترین دشمنان وهابیت به شمار می‌آمد که در هرجا منبر سخنرانی داشت، غیر ممکن بود، ماهیت واقعی وهابی‌ها و وهابیت را برملا نکند، به همین دلیل در سال ۱۹۹۶ توسط دستگاه‌های امنیتی مصر و در واقع به شکایت گروه‌های وهابی مصری دستگیر و تنها به اتهام اعلام ولایت علی ابن ابیطالب و ترویج تشییع در مصر راهی زندان شد تا قدر و ارزش شیخ بیش از پیش نزد مردم مصر افزایش یابد. شیخ پس از خروج از زندان از هرگونه سخن گفتن و اظهار نظر در رسانه‌های جمعی منع شد. این موجب شد تا وی از منبر برای برملا کردن ماهیت واقعی نظام مبارک و آنچه در زندان بر وی گذشته استفاده کند.

کد خبر 2088282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha