۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۸:۵۸

یک روزنامه آلمانی گزارش داد:

سایه سنگین جاسوسی آمریکا از اروپا بر مناسبات دوستانه دو سوی آتلانتیک

سایه سنگین جاسوسی آمریکا از اروپا بر مناسبات دوستانه دو سوی آتلانتیک

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از تیرگی مناسبات دو سوی آتلانتیک در سایه انتشار گزارشهایی درباره جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از سازمانها و موسسات اروپایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روند شای" در گزارشی نوشت: مناسبت دوستانه دو سوی آتلانتیک در حال حاضر از رسواییهای مربوط به جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از کشورهای اروپایی رنج می برد.
در ادامه آمده است:  حدود دو هفته بعد از دیدار رئیس جمهوری آمریکا از برلین مناسبات آمریکا- آلمان به یکی از بدترین و عمیق ترین وضعیتهای خود رسیده است. صدر اعظم آلمان بعد از منتشر شدن گزارشهایی مربوط به برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت آلمان و موسسات و سازمانهای اروپایی موضع محتاطانه دیپلماتیک خود در برابر واشنگتن را کنار گذاشت.
سخنگوی دولت آلمان در واکنش به انتشار چنین گزارشهایی اظهار داشت که جاسوسی از دوستان اقدامی غیر قابل قبول است؛ ما دیگر در دوران جنگ سرد نیستیم. دولت آلمان از چنین عملیات جاسوسی از طرف آمریکا بسیار شگفت زده شده است. آمریکا حالا باید تلاش کند تا بار دیگر اعتماد متحد خود(اروپا) را جلب کند.
در همین راستا سفیر آمریکا در بروکسل برای دادن توضیحات احضار شده است. وزیر کشور آلمان نیز اعلام کرده است که اگر گزارشات مربوط به جاسوسی آمریکا از اروپا تایید شود واشنگتن باید برای چنین اقدامی عذر خواهی کند.
کمیسر قضایی اتحادیه اروپا نیز به دلیل انتشار گزارشات جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از اروپا مسئله قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده را که قرار بود در روزهای آینده در این باره مذاکراتی بین طرفین انجام  شود را زیر سوال قرار داده و اظهار داشت که ما نمی توانیم درباره یک بازار تجارت آزاد بزرگ دو سوی آتلانتیک با هم مذاکره کنیم در حالی که این ظن وجود دارد که شریک ما از دفاتر رهبران شرکت کننده ما در این مذاکرات جاسوسی می کند.
در دولت ائتلافی آلمان نیز حدس و گمانهایی در این باره زده می شود مبنی بر اینکه هدف آمریکا از چنین اقدامی نه جلوگیری از حملات تروریستی بلکه جاسوسی اقتصادی بوده است.
یکی از کارشناسان اقتصادی حزب سوسیال مسیحی آلمان در این باره اظهار داشته است که اتحادیه اروپا حامی تروریستها نیست، اما یک رقیب قدرتمند آمریکا در بازارهای جهانی است. نمایندگان دولت ائتلافی در آلمان از لطمه خوردن شدید مناسبات دو سوی آتلانتیک در سایه جاسوسی آمریکا از اروپا خبر داده اند.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز دستور بررسی سریع  ایمنی همه دفاتر و سازمانهای اروپایی را صادر کرده است.
"روپرشت پولنز"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی در پارلمان آلمان نیز در واکنش به انتشار گزارشهای جاسوسی آمریکا از اروپا خواستار انعقاد یک قرارداد حفاظت داده ها بین آمریکا و اتحادیه اروپا شده و تصریح کرد که چنین اقدامی ضروری بوده و باید سریعا در این باره مذاکراتی انجام شود. در این قرارداد باید استانداردها برای استفاده از اطلاعات و داده های شخصی و مکانیسم کنترل آنها نوشته شود.
وی افزود: تعادل بین مسائل امنیتی و آزادی شهروندان باید رعایت شود. درباره رعایت کردن این تعادل نباید سازمانهای امنیتی تصمیم گیری کنند. این مسئله ای مربوط به نمایندگان منتخب ملتهاست. این طور به نظر می رسد که در آمریکا سازمانهای امنیتی سکان این مسئله را به دست گرفته اند.
"پولنز" همچنین درخواست کرده است که در مذاکرات با آمریکا نرمی در برابر "ادوارد اسنودن"، افشاگر اطلاعات محرمانه ایالات متحده درخواست شود. وی تصریح کرد که ما همچنین باید در این باره با آمریکا صحبت کنیم که آیا همه انتقادها علیه "اسنودن" قابل توجیه است.
"یورگن تریتین"، رئیس حزب سبزها در آلمان نیز اظهار داشته است که اسنودن به اروپا خدمت بزرگی کرده است و به همین دلیل باید حمایت شود. قبول پناهندگی وی در آلمان باید مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که آمریکا خواهان تحویل اسنودن به این کشور می باشد.  

کد خبر 2088761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha