۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳

اندیشکده آمریکایی؛

تعامل فرهنگی، کلید بهبود روابط ایران-آمریکا

تعامل فرهنگی، کلید بهبود روابط ایران-آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد، افزایش مراودات فرهنگی آمریکا-ایران می تواند بستری برای روابط بهتر میان دو کشور فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی اقدامات فرهنگی را زمینه ساز از بین رفتن جو کنونی دانسته است.

در جدیدترین مقاله منتشر شده شورای آتلانتیک در واشنگتن، آمریکا باید از طرق مختلف با مردم ایران تبادل فرهنگی برقرار کند و از فرصت مناسب به وجود آمده با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری استفاده کند تا به یک دهه جنگ سرد میان دو طرف پایان دهد.

در بخشی از این مطلب که توسط "گروه کاری ایران" و با تایید هر دو حزب عمده آمریکا تهیه شده، آمده است: "تبادل فرهنگی و دانشگاهی میان آمریکا و ایران هزینه کمی دارد ولی سرمایه گذاری ارزشمندی برای عادی سازی روابط میان دو کشور می تواند باشد."

جاسمین رامسی در مطلب خود در سایت IPS می نویسد که شورا که شامل متخصصین امنیت ملی آمریکا است پیشنهادات دیگری همجون ایحاد یک گروه کاری غیر دولتی یا شبهه دولتی"با عضویت نمایندگان دانشگاهی، هنری، ورزشی، حرفه ای، علمی و فن‎آوری طرفین" و یک دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران شد.

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا از سال 1979 تا 2011

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا از سال 1979 تا 2011

رضا اصلان، یکی از اعضای ارشد شورا در مصاحبه با IPS گفت: "هنگامی که درباره کشورهایی همچون آمریکا و ایران صحبت می کنیم که ارتباطات دیپلماتیک ندارند، "دیپلماسی مردم با مردم" [عمومی] تنها راه ممکن است."

تردید درباره دیپلماسی فرهنگی

فریده فرهی استاد دانشگاه هاوایی نیز در این زمینه به IPS گفت: "بله، دیپلماسی فرهنگی مناسب است و پیش از این نیز در زمان ریاست جمهوری خاتمی نتایج قابل قبولی داشته است."

وی افزود: "اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط متفاوت بود. آمریکا [در آن زمان] هنوز سیستم سبعانه تحریم ها را تکمیل نکرده بود. در نتیجه هر گونه تبادل فرهنگی بسیار دشوار است و منوط به مجوز از "دفتر نظارت بر دارایی های خارجی" وزارت خزانه داری آمریکا است."

شورا اذعان کرد که انجام برنامه های تبادل میان ایران و آمریکا با توجه به نداشتن ارتباط دیپلماتیک، "چالش برانگیز است" و اجرای موفقیت آمیز آن را بسیار دشوار دانسته است.

پرداختن به خصومت

در بخش دیگری اشاره شده است که اقدامات خصمانه باعث تشدید دشمنی میان دولت ایران و آمریکایی شده است و دو طرف همدیگر را در این زمینه مقصر می دانند. مباحث فوق در رسانه ها نیز انعکاس کامل دارد.

اصلان به IPS گفت: "در طرف آمریکایی، رسانه جنبه تجاری دارد... همچون نمایش های تلویزیونی، تنها دغدغه رسانه ها حدقه چشم است که نسبت به مسائل جنسی، خشونت، ترس و ترور، جذب می شوند. در حال حاضر ایران را به عنوان هراس انگیزترین موجود معرفی می کنند و در این زمینه انتظار تغییر نباید داشت."

وی افزود: "در حالی که دیپلماسی عمومی کاملاً حیاتی است و تنها ابزاری است که داریم، این سوال پیچیده وجود دارد که آیا خواهد توانست انگاره رسانه های بزرگ را درباره دو کشور تغییر دهد یا نه."

فرهی نیز در این زمینه می گوید: "اگر واشنگتن نگرش کلی خود را نسبت به ایران تغییر ندهد، تهران با سوء ظن به تبادل فرهنگی برخورد خواهند کرد و حامیان قدرتمندِ آمریکایی اعمال تحریم نیز تاثیر منفی بر آن خواهند گذاشت.

کد خبر 2089026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha