۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۷

تبرکی عنوان کرد:

لزوم ثبت جهانی بندر سیراف/ راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی سیراف

لزوم ثبت جهانی بندر سیراف/ راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی سیراف

بوشهر - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان کنگان گفت: مجموعه فرمانداری کنگان عزم خود را برای ثبت جهانی بندر سیراف به کار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس تبرکی ظهر پنجشنبه در بازدید مسئولان از بندر تاریخی سیراف اظهار داشت: بندر سیراف تنها مربوط به شهرستان کنگان نیست بلکه یک میراث ملی و بین‌المللی است و از همین رو تلاش ما فراهم کردن اقدامات لازم برای ثبت جهانی این اثر است.

فرماندار کنگان با اشاره به اهمیت بالای بندر سیراف گفت: مجموعه باستانی بندر سیراف دارای آثار تاریخی متعدد از دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی تا دوره قاجاریه است و سیر تحولات تاریخی از روزگار باستان تا امروز در این مجموعه قابل مشاهده است.

تبرکی با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت بندر سیراف و تلاش برای ثبت تاریخی آن، افزود: همه وظیفه داریم نسبت به معرفی آثار مهم تاریخی و فرهنگی این منطقه اهتمام ورزیم

وی خاطر نشان کرد: عزم مسئولان میراث فرهنگی برای راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی بندر سیراف جدی است و امیدوار هستیم در زمان کوتاهی این مهم محقق شود.

تبرکی از ثبت جهانی بندر سیراف خبر داد و تصریح کرد: مجموعه فرمانداری کنگان عزم خود را برای ثبت جهانی بندر سیراف با همراهی و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و با مشارکت دستگاه‌های ذیربط به کار می‌بندد.

وی افزود: شهر سیراف از شهرهای تاریخی و مهم استان است و این بندر در گذشته از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و در واقع مرکز تجارت و دریانوردی بوده است.

تشکیل کارگروه تخصصی ثبت جهانی بندر باستانی سیراف

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر نیز اظهار داشت: سیراف زمانی از بندرهای اصلی ایران و خاورمیانه و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده و بازرگانان سیرافی به دوردست‌های آسیا و آفریقا سفر دریایی می‌کردند.

غلامحسین زارعی تصریح کرد: آنچه از سیراف بازمانده، حفره‌های سنگی کنده شده بر شیب تبه‌های سنگی است که گویا بعد از اسلام به‌عنوان قبر نیز استفاده شده‌اند.

وی ابراز داشت: سیراف پررونق‌ترین بندر کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشته است.

زارعی با بیان اینکه همه اشیای تاریخی کشف شده در سیراف به این بندر منتقل می‌شوند اظهار داشت: کار گروه ثبت جهانی سیراف کار خود را آغاز کرده و هماهنگی‌های لازم برای انتقال همه اشیای تاریخی و فرهنگی کشف شده در سیراف به این بندر انجام شده است.

وی بر لزوم ثبت جهانی بندر سیراف تاکید کرد و یادآور شد: کارگروه تخصصی ثبت جهانی بندر باستانی سیراف با عضویت کارشناسان خبره اداره کل میراث فرهنگی در تخصص‌های باستان‌شناسی، تاریخ، مرمت، معماری و امور حقوقی تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: تعیین و آزادسازی حریم آثار و تملک زمین‌های واقع در عرصه و حریم این آثار مسئله‌ای مهم است که توسط مسئولان به طور جدی پیگیری شده است.

زارعی گفت: بر اساس فازبندی‌های سازمان تاکنون مطالعات باستان‌شناسی، پژوهشی، مرمتی و ساماندهی آثار تاریخی دره لیر و قلعه نصوری انجام گرفته ولی با توجه به تعدد و وسعت آثار تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

کد خبر 2090067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha