۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸

رونمایی از «ماه‌گرفته‌ها» ـ2/

«ماه گرفته‌ها» نه تاریخ رسمی بلکه تاریخ مردم ایران است

«ماه گرفته‌ها» نه تاریخ رسمی بلکه تاریخ مردم ایران است

سیروس سعدوندیان مورخ گفت: به یقین رسیده‌ام که «ماه گرفته‌ها» نه فقط تاریخ دارد که دقیقاً تاریخ این دیار است البته نه آن تاریخ رسمی بلکه تاریخ مردم ایران.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از کتاب «ماه گرفته‌ها»‌ نوشته شرمین نادری عصر روز جمعه 14 تیرماه با حضور جمعی از چهره‌های ادبی و هنری مانند نجف دریابندری نویسنده و مترجم، محمد زهرایی مدیر نشر کارنامه، بزرگمهر حسین‌پور کاریکاتوریست، محسن آزرم نویسنده و منتقد ادبی، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر نشر آمه (ناشر کتاب) در محل این موسسه انتشاراتی در تهران برگزار شد.

سیروس سعدوندیان، مورخ در سخنانی با عنوان «ماه‌گرفتگی‌های تاریخ ما و روزگار گذشته» گفت: من حدود چهار دهه و چند سالی است که در کار خوانش و تحقیق و نگارش تاریخ سرزمینم هستم و به یقین رسیده‌ام که «ماه گرفته‌ها» نه فقط تاریخ دارد که دقیقاً تاریخ این دیار است البته نه آن تاریخ رسمی که در کتاب‌های رسمی می‌خوانیم بلکه تاریخ مردم ایران.

وی افزود: من همه آنچه را که خوانده‌ام و یافته‌ام سرشار از این غرایب و عجایب است. اینجا (ایران) دیار اسطوره‌های کهن و دیار مرثیه در مرگ جانگدار جوانمردان است. تاریخ مردم اینجا و همین لایه شوم تاریخ بارها و بارها تکرار شده است و هر منبعی غیر از منابع رسمی را ورق بزنید، به وسعت اتفاقاتی که در کتاب هست، می‌رسید.

این مورخ اضافه کرد: من و شاید خیلی از ماها به گونه‌ای در عمر خود ماه گرفته‌ایم آن هم در دیاری که دیرسالی است، ماهش هم گرفته است. کار شرمین نادری به گمان من، سویه دیگری از تاریخ این سرزمین است؛ سویه‌ای که من چهل و اندی سال است که آن را پی گرفته‌ام.

در ادامه این برنامه بزرگمهر حسین‌پور کاریکاتوریست که قرار بود پیرامون شباهت نویسنده (شرمین نادری) با خود کتاب و قصه آن سخن بگوید، در حالی که چند بار اعلام کرد آمادگی سخنرانی ندارد، در پاسخ به اصرار نویسنده این کتاب، چند جمله‌ای سخن گفت که البته همین چند جمله هم چند بار به خاطر خنده‌های بلند او قطع شد.

او ابتدا در سخنانی که تعجب برخی از حاضران را به دنبال داشت، گفت: «به نظر من کتاب خواندن کار بیهوده‌ای است و کسانی که کتاب می‌خوانند، کسانی هستند که اغلب بیکار‌اند و کسانی هم که کتاب می‌نویسند، از کتابخوان‌ها بیکارتراند!» و سپس اضافه کرد: «خارج از شوخی هم این را بگویم که شرمین نادری در کتاب «ماه گرفته‌ها» صادق است. او پر از جادوگری و جادو است و کتابش هم تحقیقی درباره قصه‌های شیرین زندگی‌مان است».

محسن آزرم روزنامه‌نگار و منتقد سینما هم در این برنامه گفت: جذابیت «ماه گرفته‌ها» برای من این است که به سبک و سیاق افسانه‌ها نوشته شده و این در حالی است که سال‌هاست رمان‌ها را به سبک افسانه‌ها نمی‌نویسند. «ماه گرفته‌ها» خودش یک افسانه تازه خلق کرده است. واقعیتش این است که من دو افسانه بیشتر نخوانده‌ام که واقعاً افسانه بوده باشند؛ یکی «خسرو خوبان» رضا دانشور و دیگری «ماه‌گرفته‌ها».

این منتقد ادبی و سینمایی افزود: در این کتاب اساساً بحث بر سر این است که خرافات چی هست و چی نیست؟ در واقع از دید «ما»ی نوعی که به خرافه باور داریم، خرافه، خرافه نیست ولی از دید کسان دیگری که باوری به این مسئله ندارند، خرافه، خرافه است.

آزرم ادامه داد: اهمیت «ماه گرفته‌ها این است که داستان آن در یک مقطعی تاریخی خیلی مهم اتفاق می‌افتد. اساساً نوشتن درباره دوره‌های تاریخی مهم، خیلی سخت است و آن هم اگر به صورت افسانه نوشته شود. امروزه کم پیش می‌آید کسی خودش را با افسانه‌ها مشغول کند و ما هر چه به تاریخ نگاه کنیم، بیشتر خودمان را می‌شناسیم. تاریخ را باید از این نظر که مردم در آن بیشتر حضور داشته باشند، بخوانیم و از این منظر، «ماه گرفته‌ها» یک استثنا است.

در پایان این برنامه از کتاب «ماه گرفته‌ها» و همچنین کیک تولد آن رونمایی شد. «ماه گرفته‌ها» روایت چند نسل از یک خانواده‎ قدیمی است؛ خانواده‌ای بزرگ و پر زاد و ولد و پرقصه که همگی در حیاط خانه‌ای بزرگ در شهر «ش‌» زندگی می‌کنند و مثل درختی تناور هر روز شاخه‌ای پر از برگ و میوه بار می‌آورند و میوه‌شان اتفاقاً گاهی تلخ است و روزگارشان به زعم خودشان پر از نفرین و ترس و نامرادی. هر چه می‌گذرد، روزگارشان در همین سیاهی شب‌ها و کم‌نوری روزهاشان، یکی‌شان اما از این بخت بد می‌گریزد، آن یکی به کل انکارش می‌کند و یکی دیگر خودش را زیر کتاب‌های خطی و نوشته‌های قدیمی غرق می‌کند، بلکه به پاسخی برسد و یکی دیگر هر روز به جنگی می‌رود به امید اینکه آخرین روز زندگی‌اش باشد آن روز و خلاص. این کتاب 296 صفحه‌ای چندی پیش در شمارگان 1500 نسخه و قیمت 16 هزار تومان از سوی نشر آمه منتشر شد.

کد خبر 2090703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha