۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۲

آیت الله مکارم شیرازی:

اصلی ترین عقاید اسلام متعلق به شیعه است/ مبلغان به مشکلات جوانان توجه کنند

اصلی ترین عقاید اسلام متعلق به شیعه است/ مبلغان به مشکلات جوانان توجه کنند

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه وهابیت به دنبال شیعه هراسی است، گفت: باید دروغ هایی که وهابیت از شیعه به خورد جهان می‌دهد را خنثی کرد تا دنیا بداند که اصلی ترین عقاید اسلام متعلق به شیعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر شنبه در آستانه ماه مبارک رمضان در جمع نخبگان تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی سخنانی با تأکید بر اینکه شناسایی نخبگان تبلیغ و ایجاد تشکلی برای آنان اقدام بسیار خوبی است، عنوان کرد: مهمترین سرمایه یک جامعه نیروی انسانی است و در میان نیروی انسانی نخبگان جزء نیروهای برتر هستند که اگر از این نیروها استفاده شود همه مشکلات قابل حل است.

وی در ادامه به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و ابراز داشت: در زمان جنگ جهانی دوم، آلمان و ژاپن بیشترین ویرانی را متحمل شدند اما به علت وجود نیروی انسانی کارآمد به سرعت توانستند ویرانی‌ها را ترمیم کرده و در حال حاضر حرف اول را در اقتصاد جهان بزنند.

استاد برجسته حوزه در ادامه به تاریخ جاهلیت اشاره و بیان کرد: در آن زمان نیز جاهلیت در سراسر عربستان حاکم بود اما در میان این جاهلیت و عقب ماندگی یک مدیر قوی مانند پیامبر اسلام(ص) مدیریت را بر عهده گرفت و در مدت کوتاهی توانست جاهلیت را از بین برده و اسلام را به شرق و غرب دنیا ارسال کند.

توجه به برنامه‌های جمعی و پرهیز از موازی کاری

وی در ادامه به بیان توصیه‌هایی به نخبگان حوزوی پرداخت و با اشاره به اینکه برنامه‌های فردی نمی‌تواند تاثرگذار باشد، عنوان کرد: در همه حال باید به برنامه‌های جمعی توجه کرد زیرا این برنامه‌های جمعی هستند که تاثیر دو چندان خواهند داشت.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر عدم انجام کارهای موازی در امر تبلیغ تأکید کرد و ابراز داشت: برخی مواقع بر اثر عدم اطلاع رسانی کارهای تکراری صورت می‌گیرد که باید از این امر اجتناب کرد.

وی اولویت بندی در کارها را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: باید اتاق فکری وجود داشته باشد تا اولویت‌های جامعه و روز را مشخص و سپس این اولویت‌ها ابلاغ شود.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به مسائل اعتقادی و بیان آن بر روی منابر از اولویت‌های مبلغان باشد، گفت: مسائل اعتقادی از جمله مسائل زیربنایی و مهم است که باید بدان توجه ویژه شود.

وی در ادامه به شیعه ستیزی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: وهابیت تکفیری از گسترش شیعه وحشت دارد و سعی به شیعه هراسی کرده و مهمترین ابزار آنها هم دروغ است.

آیت الله مکارم با تاکید بر اینکه آنها سعی دارند با دروغ اعتقادات شیعیان و برخی از اعمال آنان را زیر سئوال ببرند عنوان داشت: صدا و سیما، خطبا و مبلغان باید در این زمینه فعالیت کرده و تا دروغ و تهمت‌های آنان را از بین ببرند تا همه دنیا متوجه شوند که اصلی ترین عقاید اسلام متعلق به شیعه است.

پرهیز از اختلاف و تندروی

وی در ادامه با تاکید براینکه در منابر و خطبه‌ها از تندروی‌ها برهیز شود، عنوان کرد: برخی از تندوری‌ها باعث افزایش آزار و اذیت شیعیان و موجبات خوشحالی دشمنان شده که در این زمینه مبلغان باید تلاش کنند از ایجاد برخی از اختلافات و تندورها جلوگیری کنند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، بر توجه طلاب به مسئله خطابه نیز اشاره کرد و گفت: باید در خطاب‌ها از آیات و روایات نیز استفاده شود و افراد برجسته حوزه نیز به آن اهتمام داشته باشند.

وی به کتاب "ره توشه" اشاره کرد و بیان کرد: خطبا باید اتاق فکری داشته باشند و محتوای لازم را تهیه و در اختیار روحانیان در مناسبت‌های تبلیغی قرار دهند.

توجه به مشکلات جوانان

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: طلاب باید در منبر از ادبیات پر جاذبه استفاده کنند و همچنین به امور و مسائل و مشکلات جوانان توجه داشته باشند.

وی در ادامه بر لزوم انسجام بین مبلغان به منظور تاثیرگذاری بیشتر تاکید کرد و گفت: یکی از طرق ایجاد انسجام، افزون بر برگزاری این گونه نشست‌ها و همایش‌ها، تهیه نشریه‌ای برای تحقق این امر است.

مرجع تقلید شیعیان در پایان تاکید کرد: امروز گوش شنوا برای شنیدن پیام اهل بیت(ع) در دنیا فراوان است، امروز مردم از مادی گرایی خسته شده و رو به معنویت آورده‌اند و در میان مذاهب اسلامی آنچه می‌تواند جامعه را اشباع کند مکتب حیات بخش اهل بیت(ع) است.

 

کد خبر 2091022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha