۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

حجت الاسلام یعقوبی:

پرداخت زکات موجب بالندگی و رشد معنوی انسان می شود

پرداخت زکات موجب بالندگی و رشد معنوی انسان می شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: رئیس شورای زکات خراسان شمالی گفت: پرداخت زکات موجب بالندگی، برکت و رشد معنوی جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در نشست شورای زکات خراسان شمالی افزود: پرداخت زکات علاوه بر رشد معنوی وتقویت روح و روان انسان، موجب برکت و فزونی می شود؛ چرا که خداوند متعال جایگزین کردن بخشی از مال انسان را که به عنوان زکات پرداخت می شود، ضمانت کرده است.

وی اظهارداشت: گذشتن انسان از بخشی از مال خود، او را از وابستگی های دنیوی جدا کرده و روح  او را در جهت کسب کمالات بیشتر، هدایت می کند.

حجت الاسلام یعقوبی در بخش دیگر سخنان خود در باره جلوگیری از نفوذ آسیب های احتمالی در جمع آوری زکات بیان داشت: عاملان زکات مراقب باشند تا زکات جمع آوری شده،زکات واقعی باشد و با تخلفات احتمالی نیز در این زمینه برخورد شود تا قداست این فریضه خدشه دار نشود

.

رئیس شورای زکات خراسان شمالی افزود: در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای ساماندهی پرداخت و جمع آوری زکات در کشور و استان انجام شده، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه باید با تقویت اعتقادات دینی مردم و تشویق آنان، زمینه پرداخت زکات در جامعه  ترویج شود گفت: متاسفانه در وضعیت کنونی تنها یک پنجم از میزان زکاتی که باید در این استان جمع آوری شود، توسط مردم پرداخت می شود.

قائم مقام شورای زکات خراسان شمالی نیز در این نشست، پرداخت زکات را نیازمند شرایط و ابزاری دانست که بتواند پرداخت زکات توسط مردم را، تسهیل کند.

محمود احمدی بیغش با اشاره به کاهش نزولات آسمانی افزود: کاهش نزولات آسمانی و همچنین کاهش منابع آبهای زیرزمینی، تاثیر زیادی در میزان درآمد روستاییان و کشاورزان داشته که باید از طرق مختلف زمینه حمایت از کشاورزان فراهم شود

.

استاندار خراسان شمالی افزود: دولت در حد توان، با پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان درعرصه کشاورزی توانسته است از کشاورزان حمایت خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اداره امور خمس، زکات و وقف باید به مردم واگذار و جمع آوری آن از  زیر مجموعه دولت خارج شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست با گلایه از کمبود اعتبار برای نگهداری خانه های عالم افزود:  به رغم اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در ساخت و راه اندازی خانه های عالم و خانه های قرآن مشکلی ندارد اما نگهداری این مکان های فرهنگی نیازمند اعتبارات مورد نیاز است.

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا خواستار تعیین ردیف بودجه برای نگهداری خانه های عالم و خانه های قرآن شد.

به گفته وی نگهداری و بهسازی خانه های عالم در خراسان شمالی نیازمند 600 میلیون ریال اعتبار است.

مدیر کل کمیته امداد خراسان شمالی نیز در این نشست بر نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه تاکید کرد و گفت: تلاش دست اندرکاران امر زکات و تبیین فرهنگ زکات در جامعه باعث شده است که مردم خود به سراغ عاملان زکات رفته و زکاتشان را پرداخت می کنند.

امان الله حسین پور افزود: بر اساس روال سالهای گذشته 30 درصد از زکات جمع آوری شده در روستاها برای مسائل عمرانی و فرهنگی همان روستا هزینه و مابقی آن صرف پروژه های عام المنفعه می شود.

دبیر شورای زکات خراسان شمالی افزود: نیکوکاران استان در  سال90، 21 میلیارد و 240 میلیون ریال و در سال گذشته 26 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند.

وی ادامه داد: از محل زکات جمع آوری شده توسط کشاورزان استان، 800 پروژه عام المنفعه در روستاهای استان اجرایی شد.

کد خبر 2091048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha