۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۹

در پاسخ به مهر مطرح شد؛

تغییر مدیریت در پروژه دانشنامه فرهنگ مردم با تصمیم شورای عالی بوده است

تغییر مدیریت در پروژه دانشنامه فرهنگ مردم با تصمیم شورای عالی بوده است

معاون پژوهشی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی درباره تغییری که سال‌گذشته در سطح مدیریتی دانشنامه فرهنگ مردم رخ داد، گفت: خانم معصومه ابراهیمی برای مرحله اول این دانشنامه انتخاب شد و در سمت مدیریت اجرایی مدتی کار را پیش برد، اما بعد از مدتی با تصمیم شورای عالی این دانشنامه از این سمت برکنار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از دانشنامه فرهنگ مردم ایران پیش از ظهر امروز سه شنبه 18 تیر با حضور کاظم موسوی بجنوردی مدیر مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، سیدصادق سجادی معاون پژوهشی این مرکز، محمد جعفری قنواتی و اصغر کریمی به عنوان سرویراستااران این دانشنامه در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

سیدصادق سجادی معاون پژوهشی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در قسمتی از این برنامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره یادداشتی با عنوان («یک محقق: طراح و مجری واقعی دانشنامه فرهنگ مردم من هستم») که معصومه ابراهیمی ویراستار ارشد این دانشنامه چندی پیش در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد گفت: مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی دایره المعارف بزرگ اسلامی بر شخص و فرد قائم نیست و هیچ یک از پروژه‌هایی که در این مرکز انجام می‌شود فردی نیست همه دوستانی که در مرکز هستند یا دیگر حضور ندارند و سابقه همکاری طولانی با پروژه‌های متعدد را دارند معتقدند که کار فردی انجام نداده اند.

وی افزود: همه پروژه‌ها در چارچوب قوانین و ضوابطی که در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به تصویب رسیده و وارد مرحله اجرایی شده، انجام می‌شود. ده‌ها پروژه وجود دارد که در دست انجام هستند که ابتدا در شورای عالی علمی تصویب شده و سپس وارد مرحله اجرایی می‌شود. هیچ فردی نمی‌تواند مدعی شود که در این مرکز طرحی را آغاز کرده و آن را به نیمه یا پایان رسانده است. حداکثر این است که در شورای عالی علمی و کمیته‌هایی که تشکیل می‌شود، یک فرد برای مسائل اجرایی انتخاب می‌شود.

معاون علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: خانم معصومه ابراهیمی برای مرحله اول این دانشنامه انتخاب شده اند و در سمت مدیریت اجرایی مدتی کار را پیش بردند. همانطور که اشاره کردم کار دانشنامه‌ها ابدا متکی بر یک فرد پیش نمی‌رود و برای تدوینشان از شورای علمی استفاده می‌شود. یک تن می‌تواند کارهای اجرایی را انجام بدهد اما کار در این مرکز متکی بر شورای ویراستاران است. اگر خانم ابراهیمی دعوی مدیریت علمی کردند، دعوی بی بنیانی است. ایشان برای کارهای اجرایی انتخاب شده اند و در زمانی که در سمت مدیریت اجرایی پروژه بودند کارها را پیش بردند. من به خاطر وظیفه‌ای که در مرکز دارم موظفم تمام پروژه‌ها را بررسی و بر آن‌ها نظارت کنم. در طول مدیریت اجرایی خانم ابراهیمی برای بسیاری از مقالات نوشتم «ملاحظاتی بشود»، «فلان مطلب حذف بشود» و مطالبی از این دست.

سجادی ادامه داد: هر مرکزی می‌تواند به دلایلی تصمیمات مدیریتی بگیرد و مدیر اجرایی را تغییر دهد. با تصمیم شورای عالی، سرویراستای و کمیته‌های تخصصی علمی تصمیم بر این شد که خانم ابراهیمی در مقطعی، دیگر توانایی مدیریت اجرایی پروژه را ندارد.

در ادامه سخنان سجادی، بجنوردی گفت: شورای علمی دانشنامه فرهنگ مردم از 24 استاد تشکیل شده است و هیئت عالی مشاوران این پروژه پیش از این متشکل از 10 استاد بود و حالا با حضور 11 استاد تشکیل جلسه می‌دهد. زنده یاد استاد افشار و عنایت الله رضا از مشاوران این پروژه بودند. به نظرم اگر جوانی ادعایی کند که صحت ندارد کار درستی انجام نداده. خانم ابراهیمی مدیر اجرایی بود و بابت زحماتش هم حق الزحمه خوبی دریافت کرده است. به نظر می‌رسد سزاوار نبود که ایشان مسئله رفتنش از این پروژه را رسانه‌ای کند. در این مرکز در طول 30 سال گذشته مدیران زیادی تغییر کرده اند. نظر من این است که عدم آشنایی برخی رسانه‌ها با این مجموعه باعث شده که تفسیر درستی از این مسئله نشود.

قنواتی نیز در پایان این جلسه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تعداد مداخل جلد اول این دانشنامه گفت: این کتاب 400 مدخل از آب تا باران دارد و بیش از 100 نفر از مولف‌های داخل و خارج کشور، فصل‌های آن را نوشته اند.

این محقق گفت: امسال تصمیم داریم جلد دوم و سوم این دانشنامه را منتشر کنیم در حال حاضر جلد دوم مراحل نهایی را طی می‌کند.

کد خبر 2093626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha