۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۹:۳۷

گزارش خبری/

کودکان البرزی قصه‌های ناتمام آذر یزدی را تمام کردند/ بکتاش: ادبیات کودک به افراد خلاق نیاز دارد

کودکان البرزی قصه‌های ناتمام آذر یزدی را تمام کردند/ بکتاش: ادبیات کودک به افراد خلاق نیاز دارد

کرج - خبرگزاری مهر: بزرگداشت مرحوم مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کرج برگزار شد و کودکان البرزی قصه های ناتمام "پدر" خود را تمام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگداشت مهدی آذر یزدی و گرامی داشت روز ادبیات کودک و نوجوان با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان و مدیرعامل کانون استان و شمار زیادی از کودکان و نوجوانان علاقه مند به شعر در محل سالن همایش های شهید رضا پناهی کانون پرورش فکری در کرج برگزار شد.

صفی الله رمضانخانی مشاور مدیر عامل و مدیر کل کانون استان البرز در سخنانی ضمن اشاره به نقش مهدی آذر یزدی در ادبیات کودک، اظهار داشت: آذر یزدی حق بزرگی بر گردن ادبیات کودک و نوجوانان کشور دارد و بسیاری از کودکان با قصه های او بزرگ شدند.

وی گفت: شیوایی کلام در آثار مرحوم آذر یزدی آنچنان پررنگ بود که کودکان به سادگی با آن ارتباط برقرار می کردند و مفاهیم اخلاقی و ارزشی فراوانی به همین شیوه به کودکان و نوجوانان منتقل شد.

رمضانخانی با اشاره به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: نویسندگان و شاعران توانمند کشور به حمد الهی تاکنون آثار زیبا و خوبی را در ادبیات خلق کرده اند و امید آن داریم که از این پس نیز شاهد چاپ کتاب های مناسب در این زمینه باشیم.


 

اجرای شعر خوانی، قصه گویی، پخش کلیپ معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی، اجرای موسیقی و سرود و برگزلری مسابقه مشاعره از دیگر بخشهای این مراسم بود.

یکی از بخشهای جالب این برنامه اتمام قصه های ناتمام بود. این قصه ها بازنویسی قصه های مرحوم آذر یزدی بود که کودکان و نوجوانان این قصه ها را به انتخاب خود تمام می کردند.

کودکان و نوجوانان راضی نشوند چیزی را ساده به دست بیاورند

غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان از مدعوین ویژه برنامه امروز در مورد روز ملی ادبیات کودک و مهدی آذر یزدی اظهار داشت: شروع کننده ها و اولین ها همیشه سخت هستند و متحمل سختی های زیادی خواهند شد و مهدی آذر یزدی نیز چون اولین کسی است که برای بچه ها داستان نوشته و بازنویسی کرده بسیار کار دشواری انجام داده است.

بکتاش به زندگی پر فراز و نشیب و سخت آذر یزدی اشاره کرد و ادامه داد: اینکه روز که به نام مهدی آذزیزدی شناخته شده به عنوان روز ملی ادبیات کودک هم نامگذاری شده، امری شایسته است.

وی با بیان اینکه ادبیات کودک ونوجوان ما ادبیات نوپایی است، تاکید کرد: این ادبیات به افراد خلاق و آشنا به نیاز های کودک و نوجوان نیاز دارد؛ فردی که برای این قشر کتاب هایی بنویسند که اندیشه اش را شخم بزند و در ذهنش بذری بکارند که سرسبزی اش همیشه باقی بماند.

برای خرید دوچرخه اول خواب دوچرخه ببینید

این شاعر کودک و نوجوان از کودکان خواست راضی نشوند چیزی را راحت و ساده به دست بیاورند و تاکید کرد: حتی اگر می خواهید یک دوچرخه بخرید اول خوابش را ببینند، بعد پول هایتان را پس انداز کنید و برای تهیه آن خودتان سهیم باشید تا قدرش را بدانید و بدانید هر چیزی را که راحت به دست آوریم، آن را راحت از دست خواهیم داد.

دو کتاب از "بکتاش" تا پایان سال منتشر می شود

وی از آفرین به آفتاب، رونویسی از بهار، دعای باران (کتاب برگزیده  سال کانون و کتاب فصل ) و تا رادو خبردار(کتاب سال دفاع مقدس ) به عنوان برترین آثارش یاد کرد و گفت: دو کتاب نیز به نام های "حال غنچه خوب است" و "مورچه زحمت کش است" در دست چاپ است که انشاالله تا پایان سال 92 توسط انتشارات سوره مهر چاپ خواهد شد.

بکتاش افزود: در کتاب مورچه زحمت کش است باز هم خواسته ام به کودکان یادآوری کنم که از سختی است که انسان به موفقیت خواهد رسید.

وی در پایان صحبت هایش اظهار داشت: آدم ها همه با اندیشه شکوفا خواهند شد و هر آدمی مانند یک ساقه است که اگر در رأس آن شکوفایی نباشد، بی فایده است و هر کسی باید برای شکوفایی استعداد خودش تلاش کند و از استعدادی که خداوند به او عطا فرموده نهایت بهره را ببرد زیرا همه استعداد دارند فقط فضایی را می خواهند که آن را شکوفا کنند.

بکتاش خطاب به والدین و مربیان گفت: باید تلاش کنید استعداد بچه ها شناسایی شود و اگر بچه ای در زمینه ای توانمند است موقعیت و فضای کافی جهت شکوفا شدن استعداد برای او مهیا شود.

به گزارش مهر، مرحوم مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران در سال 1301 در يزد به دنيا آمد و کتابها فراوانی برای کودکان و نوجوانان نوشت.

"قصه‌ های خوب برای بچه ‌های خوب"، "شعر قند و عسل"، "قصه ‌های تازه از كتاب‌های كهن"، "قصه‌های پیامبران"، "مثنوی بچه خوب" و "خودآموزی عكاسی"، "تصحيح مثنوي" و ... از جمله كتاب‌های مهدی آذریزدی است كه برخی از این آثار به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه شده است.

وی در 18 تيرماه سال 1388 در بيمارستان آتيه تهران درگذشت.

کد خبر 2093918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha