۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۰

"دی سایت" بررسی کرد:

اردوغان ارزیابی واقعی از وقایع کشورش ندارد/ گزینه های پیش روی نخست وزیرو عواقب آن

اردوغان ارزیابی واقعی از وقایع کشورش ندارد/ گزینه های پیش روی نخست وزیرو عواقب آن

یک نشریه آلمانی با تاکید بر اینکه اردوغان با سیاستهای خود در قبال معترضان، صلح اجتماعی را به بازی گرفته، به بررسی گزینه های پیش روی وی و عواقب آن پرداخت و تصریح کرد که نخست وزیر چاره ای جز قرار گرفتن در مسیر دموکراسی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت"، در تحلیلی به بررسی تحولات اخیر ترکیه و گزینه های پیش روی اردوغان در چنین شرایطی پرداخت و نوشت: رجب طیب اردوغان، جامعه ترکیه را گرفتار شکاف و دودستگی کرد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اختلافات سیاسی اخیر در ترکیه، حتی اگر ظاهرا تشدید خشونتها در این کشور وجود نداشته باشد برطرف نمی شود. یک ارزیابی واقعی وقایع از طرف دولت ترکیه و توافق با مخالفان پیش بینی نمی شود. اردوغان همچنان اعتراضات گسترده در کشورش را اقدامی سازماندهی شده از طرف خارج ارزیابی کرده و از اقدامات خشونت بار پلیس این کشور علیه معترضان دفاع می کند.

دولت ترکیه به جای اینکه به جنبشهای مخالف توجه کرده و بار دیگر در مسیر دموکراسی قرار گرفته و به درخواست مخالفان و اقلیت ها اهمیت دهد، به فکر کنترل شدیدتر مطبوعات بوده و خبرنگاران را تحت فشار قرار می دهد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد، با وجود اینکه هنوز اکثریت مردم ترکیه حامی اردوغان هستند، اما سبک رهبری وی در حزب عدالت و توسعه دیگر مسئله ای بلامنازع نیست. انتقادهای زیادی نه تنها از نمایندگان حزب عدالت و توسعه بلکه از طرف معاون و رئیس جمهوری ترکیه به وی وارد می شود.

"عبدالله گل"، رئیس جمهوری ترکیه این انتقاد را وارد می کند که خشونتهای پلیس علیه معترضانT اعتبار ترکیه را که در طول 10سال و با تلاش فراوان به دست آورده بود خراب کرد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه چنین شرایطی می تواند برای اردوغان کشنده باشد، همچنین تصریح کرد که وی با سبک سیاسی اش که جامعه را دچار دو دستگی کرده و مدیریت بد بحران خودT نه تنها اعتبار خود و صلح اجتماعی را به بازی گرفته، بلکه به قدرت نرم ترکیه نیز آسیب جدی وارد کرده است.

"دی سایت" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: اردوغان در برابر دو گزینه قرار دارد، اول پیشبرد سیاستهای فعلی که در ادامه به تشدید شکاف در جامعه منجر می شود. دوم ادامه روند دموکراسی و در پیش گرفتن مذاکرات با گروههای مخالف.

در اولین راهکار، خطر ناپایداریهای سیاسی وتقویت ساختارهای دیکتاتوری و همچنین کاهش اعتماد به سیاست و اقتصاد ترکیه در بین کشورها و سرمایه گذاران شریک این کشور وجود دارد. توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اروپا، کاهش توریسم، تقویت مسائل کردها و تنش با کشورهای همسایه از عواقب دیگر در پیش گرفتن گزینه اول است.

از طرفی اگر اردوغان راهکار دوم و گفتگو با مخالفان را در پیش گیرد، این مسئله می تواند اعتبار وی در بین گروههای محافظه کار و ناسیونالیستی را از بین ببرد. از طرفی این مسئله جای شک دارد که آیا با توجه به خشونتهایی که اردوغان اخیرا علیه گروههای مخالف به کار برده است، می تواند در مذاکرات برنده شود. با این همه اردغان چاره دیگری جز قرار گرفتن دوباره در مسیر دموکراسی ندارد.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: اگر اردوغان به سیستهای جبهه گیری خود در مقابل مخالفان ادامه دهد، قدرتش کاهش خواهد یافت.

کد خبر 2094845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha