۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

به بهانه 21 تیرماه/

یک روز بدون کیسه های نایلونی در همدان/ تولید روزانه 800 گرم زباله توسط هر شهروند

یک روز بدون کیسه های نایلونی در همدان/ تولید روزانه 800 گرم زباله توسط هر شهروند

همدان – خبرگزاری مهر: 21 تیر شهروندان همدانی برای نخستین‌بار خرید بدون کیسه نایلونی و بدون ظروف یک‌بارمصرف پلیمری را در چهار بازارچه میدان میوه و تره بار شهرداری همدان تجربه می‌کنند که مدیریت شهری با این اقدام نخستین گام به سوی حذف کیسه نایلونی و ظروف یک‌بار مصرف پلیمری را برداشته است، با این امید که با مشارکت شهروندان به‌تدریج حذف این ظروف از چرخه خرید نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در 24 ساعت از شبانه روز اگر مردم دنیا، سه و نیم میلیون تن زباله می‌سازند، سهم ایران 40 هزار تن است که همدان نیز سهمی از زباله سازی ایران را داراست.

28 درصد از پسماند‌های شهری را پلاستیک تشکیل می‌دهد

آمارهای داخلی نشان می‌دهد در کشور ما 28 درصد از پسماند‌های شهری را پلاستیک تشکیل می‌دهد که این در شرایطی است که اگر هر خانواده خود را موظف کند تا در طول هفته فقط یک کیسه نایلونی کمتر استفاده کند، آن وقت چیزی حدود 816 میلیون کیسه پلاستیکی در سال خود به خود به صورت معجزه آسایی از این چرخه حذف می‌شود.

متاسفانه با اینکه کارشناسان و متخصصان بارها درباره مضرات مصرف کالاهای یک‌بار مصرف و نایلونی هشدار داده‌اند، ولی زندگی ماشینی امروز و شاید گاهی راحت طلبی افراد می‌تواند عاملی برای ادامه این نوع از مصرف‌گرایی باشد و افراد آگاهانه و با اطلاع از اثرات سوءمصرف این گونه کالاها کماکان به مصرف آن ادامه می‌دهند.

فرایند مصرف با توجه به فرهنگ عمومی تغییر پیدا کرده است

در حال حاضر فرایند مصرف با توجه به فرهنگ عمومی تغییر پیدا کرده است به گونه‌ای که حرکت مصرف به سمت استفاده از ظروف یکبار مصرف است.

آنچه مسلم است اینکه زباله های یکی از مهمترین عوامل آلودگی محیط زیست هستند که زندگی همه موجودات زنده را به خطر می اندازند اما برخی زباله ها مانند نایلکس های پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیری در کوتاه مدت بیش از دیگر زباله ها برای طبیعت مضر است به همین منظور روز 21 تیر از سوی شهرداری کلان شهرها روز بدون نایلکس معرفی شده که همدان نیز بعنوان یکی از این کلان شهرها امسال برنامه هایی را برای این روز تدارک دیده است.

طرح"روز بدون نایلکس" امسال برای نخستین بار در همدان اجرا می شود

در همین خصوص مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح"روز بدون نایلکس" امسال برای نخستین بار در همدان اجرا می شود، گفت: یک تکه پلاستیک بیش از صدها سال طول می کشد تا تجزیه شود.

بابک آزاد با اشاره به اینکه در خصوص مسئله استفاده از نایلکس آموزش هایی انجام شده است، ادامه داد: از طریق پیام کوتاه به شهروندان در این رابطه اطلاع رسانی شده است.

گنجنامه از وجود نایلکس پاکسازی می شود

وی با بیان اینکه نایلکس ها خطرات زیست محیطی فراوانی دارند، بیان کرد: فردا و در روز 21 تیرماه امسال مناطق گردشگری مانند گنجنامه از وجود نایلکس پاکسازی می شود.

وی عنوان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر با کمبود منابع روبه‌رو هستیم، مصرف زیاد نه تنها باعث اتمام منابع می‌شود، بلکه از طرفی دیگر محلی برای دفن زباله باقی نمی‌ماند. بنابراین فرایند بازیافت نه تنها در حفظ منابع مهم است، بلکه باعث حفظ محیط زیست نیز می‌شود.

روزانه 300 تا 350 تن زباله در همدان دفن می شود

وی افزود: روزانه به طور میانگین 300 تا 350 تن زباله در همدان دفن می شود که زباله خانگی است.

وی همچنین گفت: به طور میانگین روزانه 700 سرویس 10 تنی نیز در همدان زباله خاک و ضایعات ساختمانی است.

آزاد گفت: روزانه به طور میانگین هر شهروند 800 گرم زباله تولید می کند که بخشی از این مقدار بازیافت میشود.

کارشناس فنی سازمان بازیافت شهرداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روز 21 تیر روز بدون نایلکس نامگذاری شده است، ادامه داد: امروزه زباله های پلاستیکی یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی جهان به شمار می روند.

تجزیه کیسه های پلاستیکی حداقل 400 سال طول می کشد

خداکرمی با بیان اینکه کیسه های پلاستیکی به دلیل ارزان، بادوام، سبک، کاربردی و بهداشتی بودن برای حمل مواد غذایی در بین مردم محبوبیت زیادی دارد، عنوان کرد: تجزیه کیسه های پلاستیکی حداقل 400 سال طول می کشد و هیچکس آنقدر عمر نمی کند که تجزیه پلاستیک ها را ببیند.

وی با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که به مدد بهره مندی از نعمت خدادادی نفت سالانه مقادیر زیادی پلاستیک تولید می کند، اظهار داشت: باید از محیط زیست محافظت کنیم تا نسل آینده نیز بتوانند از نعمت های خدا استفاده کنند.

هرخانوار همدانی روزانه یک کیسه پلاستیک کمتر مصرف کند دو تن زباله کمتر تولید می شود

کارشناس فنی سازمان بازیافت شهرداری همدان با بیان اینکه اگر هرخانوار همدانی روزانه یک کیسه پلاستیک کمتر مصرف کند از تولید دو تن زباله پلاستیکی جلوگیری می شود، افزود: با میزان نفت استفاده شده برای تولید یک کیسه پلاستیکی می توان یک خودرو را 115 متر حرکت داد و با 14 کیسه پلاستیکی می توان یک و نیم کیلو متر رانندگی کرد.

خداکرمی با اشاره به اینکه 90 درصد زباله های موجود در اقیانوس ها زباله های پلاستیکی هستند، اضافه کرد: کیسه های پلاستیکی موجب خفگی و کشته شدن هزاران پستاندار و پرنده می شود.

کیسه های پلاستیکی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند

وی با بیان اینکه کیسه های پلاستیکی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند، ادامه داد: شهروندان باید با این موضوع آشنا شوند که می توانند به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی در خرید روزانه از کیسه های پارچه ای و چندبار مصرف استفاده کنند.

کارشناس فنی سازمان بازیافت شهرداری همدان با بیان اینکه حدود 32 درصد از زباله های دنیا مواد پلاستیکی هستند، بیان کرد: کیسه های پلاستیکی 7 درصد حجم زباله های پلاستیکی را در دنیا تشکیل می دهد.

اقداماتی در راستای کاهش استفاده از نایلکس انجام شده است

خدا کرمی با اشاره به اینکه تاکنون اقداماتی در راستای کاهش استفاده از نایلکس انجام شده است، ادامه داد: گردهمایی دانش آموزان در پارک بانوان همدان از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: به دانش آموزان آموزش داده شد که چگونه از کیسه های غیر پلاستیکی استفاده کنند و در این رابطه نیز به خانواده های خود نیز اطلاع رسانی کنند.

خداکرمی با بیان اینکه باید کیسه های زباله بازیافت شود، ادامه داد: تحویل کیسه های پلاستیکی انباشته شده به غرفه های بازیافت گزینه بسیار بهتری در مقایسه با دور انداختن آنها است.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه‌ و‌ تره‌بار شهرداري‌ همدان نیز از فعاليت بيش از چهار بازارچه ميوه‌ و‌ تره‌بار در روز بدون نايلکس خبر داد.

روز بدون نايلکس با برنامه‌هاي از پيش تعيين شده‌اي برگزار مي‌شود

محمد قدیمی با بيان اينکه روز بدون نايلکس با برنامه‌هاي از پيش تعيين شده‌اي برگزار مي‌شود، گفت: برنامه‌هايی از سوي اين سازمان براي شهروندان در نظر گرفته شده تا در ترويج فرهنگ عدم استفاده از نايلکس بتوانيم سمت و سوي مناسبي را انتخاب کنيم.

وي در اين باره ادامه داد: اين موضوع باعث مي‌شود تا شهروندان در استفاده کردن از نايلکس دقت نظر بيشتري داشته باشند.

باید فرزندانمان را با راههای عدم توليد پسماند آشنا کنیم

قدیمی اضافه کرد:همچنين با اجرای اين برنامه‌ها مي‌توانيم فرزندانمان را نيز با اين فرهنگ و عدم توليد پسماند آشنا کنيم.

وی به ظرفيت سازي بالاي سازمان ميادين ميوه‌ و‌ تره‌بار در اطلاع‌رساني و پرداختن به اين موضوع اشاره کرد و افزود: روز بدون نایلکس، به منظور ارتقا سطح آگاهی شهروندان با چگونگی تفکیک زباله های نایلکسی و کاهش مصرف ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف برگزار می شود.

اما آنچه مسلم است اینکه کیسه‌های نایلونی چنان در زندگی امروزی رسوخ پیدا کرده است که به نظر می‌رسد به راحتی نمی‌توانیم از آن خلاصی پیدا کنیم، زیرا این کیسه‌ها از موادی تهیه شده است که قابل بازگشت به طبیعت نیست و آثار مخربی روی محیط زیست می‌گذارد و علاوه بر آن رفته‌رفته همه محیط زندگی‌مان به زباله دان بزرگ نایلون تبدیل خواهد شد و جالب تر آنکه روز به روز خلاقیت در تولید کالاهای نایلونی و یکبار مصرف افزایش پیدا کرده است و شاهد سفره‌های یکبار مصرف، قاشق و چنگال یکبار مصرف هستیم.

اما باید توجه داشت که بازیافت اگرچه قابلیت بازگرداندن زباله به چرخه مصرف را دارد، اما زباله را از این چرخه حذف نمی‌کند.

کد خبر 2094913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha