۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۵

میزگرد بررسی مشکلات کاغذ ـ2/

دفاع قاطع قبادی و مشروط قدیانی از سیاست دادن یارانه کتاب به مصرف کننده

دفاع قاطع قبادی و مشروط قدیانی از سیاست دادن یارانه کتاب به مصرف کننده

در حالی که مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از سیاست سوق دادن یارانه بخش فرهنگ از تولید کننده به مصرف کننده دفاع می‌کند، رئیس اتحادیه ناشران اجرای این سیاست را در زمان خودش درست می‌داند، اما می‌گوید که باید بررسی کرد که مدیران تا چه اندازه در عمل به نص قانون مربوطه به اجرای این سیاست موفق بوده‌اند؟

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و  ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی» صبح امروز شنبه 22 تیر ماه با حضور همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کارگروه کاغذ، حمید قبادی مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور، ابوالفضل روغنی مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و علی اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

چرا سندیکای تولیدکنندگان کاغذ عضو کارگروه کاغذ نیست؟!

سیدطاهر شبیری گفت: حرف اصلی من این است که وزارت ارشاد کارشناس امر کاغذ نیست و نمی بایست در این حوزه دخالت می کرد و دخالت بکند. سوال من این است که چرا ما به عنوان سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا در کارگروه کاغذ وزارت ارشاد عضو نیستیم؟

امیرزاده در پاسخ به این سوال شبیری گفت: کسانی که در کارگروه کاغذ عضو هستند همگی از صنف کاغذ هستند.

همچنین ابوالفضل روغنی مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در دفاع از اظهارات دبیر سندیکای تولید کاغذ و مقوای کشور گفت: روز دومی که آقای حسینی به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شده بود، گذرش به کارخانه چوب و کاغذ مازندران افتاد اما آقای وزیر حتی حاضر نشد وارد این کارخانه شود تا ما بتوانیم مشکلات خود را با ایشان در میان بگذاریم. ما درد خودمان را به چه کسی بگوییم؟

وی در ادامه با تقسیم بندی کاغذ به سه نوع کاغذ با عمر کوتاه، کاغذ عادی و کاغذ ارزشمند گفت: برای کالایی مثل روزنامه دلیلی ندارد که از کاغذ با کیفیت بالا استفاده شود. این در هیچ کجای جهان هم روال نیست. اما برای کتب ارزشمند باید از کاغذهای مرصع و با گراماژ بالا استفاده کرد اما همین جا هم این را بگویم که ما این نوع کاغذ را در کشور تولید نمی کنیم.

گله مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران از نبود حمایت از تولید کاغذ در کشور

روغنی ادامه داد: در کشور ما امکان تولید حداقل 150 هزار تن کاغذ مکانیکال برای چاپ کتابهای عادی وجود دارد اما مسئله این است که چرا از این خط تولید حمایت نمی شود؟ در بحث کاغذ روزنامه هم ما توان تولید 50 هزار تن کاغذ مناسب روزنامه را داریم. گویی که دوستان معاونت مطبوعاتی نیاز مطبوعات کشور را 70 هزار تن عنوان می کنند، اما چرا از همین خط تولید 50 هزار تنی هم حمایت نمی شود تا به سطحی بالاتر برسیم؟

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران همچنین با اشاره به مشکلات مطبوعات در یک سال گذشته گفت: ما حاضر شدیم بر اساس یک قیمتی که به ما تعیین تکلیف شده بود و فقط برای این که مشکل مطبوعات حل شود، سقف تولید خود را افزایش دهیم و خوب است دوستان این را هم بدانند که تمام ارزی را که ما برای این کار گرفته ایم ارز آزاد بوده است.

روغنی همچنین از این که وزارت آموزش و پرورش که سال گذشته تولید کتابهای پایه ششم را به کارخانه چوب و کاغذ مازندران واگذار کرده بود، امسال این مسئله را به یک شرکت خارجی سپرده است، گلایه کرد و گفت: همه این ها در حالی است که ما این کتابها را 30 درصد ارزان تر از شرکت خارجی تولید می کردیم. دوستان وزارت آموزش و پرورش به ما گلایه می کنند که کاغذ شما کیفیت ندارد. من اولا از آن ها می پرسم که بگویند کیفیت یعنی چه؟ آیا کیفیت به معنی این است که از کاغذهای شیمیایی برای تولید کتابهای پایه ششم استفاده بشود کما این که در کاغذهای تولید خارج این اتفاق افتاده است؟!

انتقاد رئیس اتحادیه ناشران از کارخانه چوب و کاغذ مازندران به دلیل «ندادن کاغذ به ناشران با وجود دریافت پول»

در ادامه این بحث نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازنداران را خطاب قرار داد و از او پرسید: چرا شما به قراردادی که با شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران منعقد کرده اید، پایبند نیستید؟ شما متعهد شده اید که در ازای پولی که از این شرکت دریافت کرده اید به این شرکت و نتیجتا به ناشران عضو آن کاغذ بدهید اما تا الان به تعهداتتان عمل نکرده اید.

روغنی با بیان این که چنین چیزی امکان ندارد در عین حال یادآور شد: استثنا در هر حرکتی بزرگی وجود دارد.

دفاع قاطع مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی از سیاست سوق دادن یارانه از تولیدکننده به مصرف کننده

در ادامه این جلسه حمید قبادی، مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت کاغذ به عنوان یک کالای استراتژیک برای عرصه صنعت و فرهنگ، موضوع سوق دادن یارانه کاغذ به سمت مصرف کننده را در سال 85 یادآور شد.

وی گفت: آن زمان ما با مسئله تحریم به شکل جدی مواجه شدیم طوری که تولید کننده خارجی که بخشی از پول مربوط به سفارش کاغذ را از سفارش دهنده ایرانی دریافت کرده بود جلوی ارسال کاغذ ایرانی را گرفت. در سال 90 و 91 هم مشکلات زیادی برای کاغذ ایجاد شد که البته هیچ کدام با آن مشکل سال های 85 و 86 قابل مقایسه نیست ولی من می خواهم این را بگویم که یک خطر بالقوه همواره بحث کاغذ و به تبع آن حوزه فرهنگ را تهدید می کند.

قبادی کاغذ را یک مزیت نسبی در عرصه صنعت عنوان کرد و گفت: ما هنوز هم می بینیم که کشورهای بزرگ تولید کننده کاغذ همچنان به تولید کاغذ ادامه می دهند این دلیلش استراتژیک بودن کالای کاغذ است. ما هم در کشور نه تنها می توانیم به نیاز داخلی پاسخ دهیم، بلکه می توانیم دو برابر این کاغذ را تولید کنیم اما برای عملی شدن این جمله هم باید عمر نوح داشت هم پول زیاد.

مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان این که در صورت فعال شدن تنها 3 کارخانه تولید کننده کاغذ در کشور، نیاز داخلی برآورده خواهد شد گفت: متاسفانه تعامل جدی میان بخش تولید و بخش مصرف کاغذ وجود ندارد به عنوان مثال در سال 91 برای اولین بار فرصت خوبی برای یک تفاهم جدی میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان کاغذ فراهم شد که البته به نتیجه نرسید.

کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی در بحث عرضه کاغذ و قیمت آن

قبادی همچنین وارد کنندگان را حلقه مفقوده بحث کاغذ توصیف کرد و گفت: با توجه به این که کاغذ یک کالای قابل قاچاق نیست و می توان آن را به صورت عینی رصد کرد و همچنین این مسئله که انبار های کاغذ در تهران و سراسر کشور تعداد قابل ملاحظه ای نیست، می بایست بیش از این بر بحث ورود و قیمت گذاری آن در بازار نظارت کرد.

وی در توضیحی در این خصوص گفت: بر اساس دلار 3300 تومانی هر بند کاغذ 86 هزار تومان درمی‌آید ولی می بینیم که این کاغذ در بازار 80 هزار تومان فروخته می شود. همچنین بر اساس دلار 2500 تومانی قیمت هر بند کاغذ 70 هزار تومان می شود اما باز هم همان 80 هزار تومان فروخته می شود دلیل این مسئله را باید در نبود نظارت بر قیمت جست و جو کرد.

مشاور سابق امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه از سیاست سوق دادن یارانه بخش فرهنگ از تولید کننده به مصرف کننده که در دوره فعالیت وی در چند سال گذشته اجرا شده است، دفاع کرد و گفت: من خودم نیز در ابتدا از مخالفین این سیاست بودم اما نتیجه این سیاست و آرامشی که در بحث کاغذ بوجود آمد، ما را متقاعد کرد که از آن دفاع کنیم.

دفاع مشروط نادر قدیانی از سیاست سوق دادن یارانه کتاب به مصرف کننده آن

در ادامه این نشست همایون امیرزاده مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد از برگزاری جلسه با محمد رضا فرزین رئیس صندوق توسعه ملی برای فراهم کردن زمینه ارائه تسهیلات بانکی به چاپ خانه داران و ناشران در روزهای گذشته و تشکیل کارگروهی به همین جهت خبرداد و ابراز امیدواری کرد: این مذاکرات و جلسات نتایج خوبی برای جامعه مصرف کننده کاغذ به دنبال داشته باشد و از همین طریق بتوان تسهیلاتی را برای کارخانه های تولید کاغذ قائل شد.

در این جلسه همچنین نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ارزیابی اش از سیاست تغییر قشر استفاده کننده از یارانه بخش فرهنگ و سوق دادن این بودجه ها از تولید کننده به مصرف کننده در طول دولت های نهم و دهم، به افزایش تعداد ناشران به حدود 11 هزار مورد در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با این حال 90 درصد کتابها همچنان توسط 400 تا 500 ناشر چاپ می شود.

وی ادامه داد: قطعا این سیاست یعنی حمایت از مصرف کننده به جای تولید کننده یک سیاست درست بوده است اما این که مدیران تا چه اندازه در عمل به نص قانون مربوطه به آن موفق بوده اند قابل بحث است.

کد خبر 2095902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha