۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۸:۲۵

علیرضا جهانبخش:

انتخاب نشدنم بعنوان پدیده لیگ تعجب آور بود/ افسوس شکست برابر کره را می‌خوریم

انتخاب نشدنم بعنوان پدیده لیگ تعجب آور بود/ افسوس شکست برابر کره را می‌خوریم

لژیونر جوان فوتبال ایران که اخیرا به لیگ هلند پیوسته است از این که به عنوان پدیده لیگ برتر در فصل گذشته انتخاب نشد، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جهانبخش در پایان فصل گذشته با توجه به بازی‌هایی که در تیم جوانان ایران انجام داده بود توانست چشم استعدادیاب‌های اروپایی را به خود جلب کند و در نهایت پیشنهاد NEC را پذیرفت تا در سرزمین لاله‌های نارنجی به فوتبال خود ادامه دهد. او در گفت و گویی با سایت اختصاصی وحید هاشمیان از انتخاب نشدنش به عنوان پدیده لیگ اظهار شگفتی می‌کند.

* از ناکامی در تیم جوانان در راه صعود به جام جهانی شروع کنیم. درباره آن رقابت‌ها و حذف ناباورانه ایران به مربیگری اکبر محمدی توضیح می‌دهید؟
- حدود دو سال روی آن تیم کار شده بود و زحمات زیادی توسط مربیان، فدراسیون و بازیکنان کشیده شد تا موفق شویم. همین الان هم صحبت‌های خوبی درباره تیم جوانان و بازیکنانش می‌شود و این نشان دهنده عملکرد خوب‌مان است. به نظرم یکی از بهترین تیم‌های جوانان ایران بعد از انقلاب به حساب می‌آمدیم. مسابقات مقدماتی آسیا را در تهران و با آوراژ گلی فوق‌العاده به پایان رساندیم و به مرحله نهایی رسیدیم.

در بازی‌های آسیایی خیلی آماده بودیم و در مرحله مقدماتی اش این مسئله را به خوبی نشان دادیم و با شایستگی از گروه‌مان که فوق‌العاده سخت بود، بالا آمدیم. در مرحله تک حذفی و مقابل کره‌ای به دلیل کم تجربگی و اتفاقاتی که افتاد حذف شدیم. اینقدر از پیروزی‌مان مطمئن بودیم که شرایط سخت و همه چیز برعکس شد. با پیروزی مقابل کره‌جنوبی سرنوشت فوتبال و بازیکنان‌مان تغییر می‌کرد اما اکنون فقط می‌توانیم افسوس آن را بخوریم.

* فقط کم تجربگی و مشکلات کادرفنی باعث عدم نتیجه گیری‌تان شد؟
- خوشبختانه این بازی‌ها برای ما تبعات مثبت زیادی هم داشت. از این نظر که بازیکنان آن تیم در فصل گذشته توانستند در تیم‌های خود جایگاه خوبی را به دست بیاورند و حتی من و سردار آزمون از آن تیم به لیگ‌های اروپایی راه پیدا کردیم. با بازی‌هایی که آن تیم انجام داد بها دادن به جوانان سرلوحه مربیان لیگی ما هم قرار گرفت و از این نظر دستاورد بزرگی برای ما بود. حالا آن را می‌گذاریم پای قسمت یا اتفاقات. اما از شایستگی‌های آن تیم مطمئنا چیزی کم نمی‌شود.

* البته رقبایتان هم ضعیف نبودند. 3 تیمی که از آسیا به جام جهانی راه پیدا کردند مدعیان این جام بودند و به مراحل بالا هم راه پیدا کردند.
- در اینکه کیفیت مسابقات آسیایی جوانان و زیر 19سال بالاست شکی نیست. عراق به جمع 4 تیم رفت و ازبکستان جزو 8 تیم شد و کره‌جنوبی به مرحله بالاتر رفت. این نشان دهنده سطح بالای بازی‌هاست. همه ایران را با توجه به صعودش از گروه مرگ مرحله مقدماتی، تیم شگفتی‌ساز می‌دانستند. با رفتن به جام جهانی شرایط بازیکنان از نظر لژیونر شدن خیلی بهتر از حال حاضر می‌شد و حتی در لیگ اعتماد بیشتری به آنها می‌شد.

* پرونده تیم جوانان بسته شد اما چقدر امیدوارید همان تیم در رده امیدها بتواند حسرت ایران را برای حضور در المپیک آینده را بعد از چهار دهه به پایان برساند؟
- انشااله همینطور خواهد شد. به نظرم ادغامی از آن تیم و تیم ملی زیر 22 سال که با نظر کی‌روش و زیر نظر علی منصوریان فعالیت می‌کند، می‌تواند به مسابقات المپیک راه پیدا کند. با ادغام تیم‌های پایه‌های ایران که آقای علی دوستی هم فعالیت خوبی کرده‌اند، می‌توانیم بعد از چهار دهه حسرت ایران را پایان بدهیم. این نسل خیلی خوبی است که می تواند آینده فوتبال ایران را بسازد.

* فصل پیش یکی از پدیده‌های لیگ بودی. از بازی‌هایی که انجام دادی راضی بودی؟
- برنامه‌ای که برای سال گذشته‌ام داشتم به خوبی پیش رفت. اگر بازی با کره جنوبی را فاکتور بگیریم شرایط دقیقا دلخواهم بود. در رده باشگاهی هر چند صد در صد ایده‌آل نبود اما زیاد هم بد نبود و کاملا راضی ام. دوست داشتم فصل را خوب شروع کنم و در تیم جوانان و امید تاثیرگزار باشم. شرایط تقریبا مناسب بود و در برخی اوقات مشکلاتی هم داشتیم اما توانستیم داماش را در رتبه خوبی حفظ کنیم. در حال حاضر در ابتدای راه فوتبالی‌ام هستم و راه طولانی در پیش دارم. کمک و حمایت همبازیان، مربیان و کسانی که با مشورت مناسب راه درست را پیش رویم قرار دادند تا اینجای کار خیلی تاثیرگذار بود و امیدوارم همین روند رو به رشد را ادامه دهم.

* لیگ ایران از نظر ستاره و بازیکن تاثیرگذار مسن است. فکر می‌کنی نسل تو چه زمانی بتواند از امثال علی کریمی، مهدی رحمتی، جواد نکونام، مجتبی جباری و ... پیشی بگیرد و فوتبال ایران را به سلطه خود در بیاورید؟
- خدا را شکر جوانگرایی خوبی در لیگ شاهد هستیم که اگر با برنامه‌ریزی مناسبی همراه باشد می‌تواند آینده فوتبال ایران را تضمین کند. با توجه به شنیده‌هایم قرار است تیم ملی ایران در جام جهانی از نفرات جوان تشکیل شود. امیدوارم این اتفاق بیفتد چون از نظر فنی به سطح لیگ، تیم ملی و شکوفایی جوانان کمک می‌کند.

* برسیم به بحث لژیونر شدنت. تو از ترکیه و فرانسه هم پیشنهاد داشتی، چرا لیگ هلند؟
- پیشنهاداتی خوبی داشتم. حتی از روسیه و تیم روبین‌کازان، اما با مشورت‌های دوستانم به این نتیجه رسیدم که فوتبال هلند را انتخاب کنم. در هلند با توجه به اینکه به فوتبال آکادمیک و پایه‌ای نگاه ویژه‌ای دارند می‌توانم موفق‌تر شوم. زمانی که به هلند رفتم شرایط تیم و امکانات باشگاه‌شان را دیدم و با این تفاسیر همه چیز برای پیشرفتم کاملا مهیاست.

* اما تیم NEC خیلی جوان است و نمی‌توان موفقیتی برای آنها در لیگ هلند متصور بود. فکر نمی‌کنی تصمیم اشتباهی گرفته باشی؟
- اتفاقا این مسئله یکی از دلایلی بود که پیشنهاد این تیم را پذیرفتم. "NEC  نیمیخن" هر ساله تیم جوانی را روانه مسابقات می‌کند و سرمایه گذاری خوبی انجام می‌دهد. در سال‌های گذشته هم توانسته‌اند در میانه‌های جدول جای بگیرند. تا الان موفق نشده‌ام با آنها تمرین کنم اما با توجه به اخباری که گرفته‌ام تیم قوی‌تری نسبت به فصول گذشته بسته‌اند. یک مهاجم خوب از اشتوتگارت، یک مدافع از لورکوزن جذب کرده‌اند و یکی از بهترین گلرهای آنها که در فصل گذشته در آژاکس بازی می‌کرد را به تیم برگردانده‌اند. امیدوارم در این فصل شرایط مناسب باشد و بتوانیم نتایج خوبی کسب کنیم.

* لیگ هلند و تیم NEC با توجه به حرفه‌ای بودنش مطمئنا غیبت تو را تحمل نمی‌کند و باید انتظار نیمکت‌نشینی و حتی سکونشینی را داشته باشی. این مسئله نگرانت نمی‌کند؟
- تا یک تاریخ مشخصی من دنبال گذرنامه‌ام بودم که در فرصت داده شده توانستم مشکلم را حل کنم. قطعا این تاخیر باعث نگرانی‌ام شده. اگر می‌توانستم خیلی زود به تیم اضافه شوم می‌توانستم به خوبی جا بیافتم و شرایط بهتری داشته باشم.

* مشکل ویزای کارت برای حضور در هلند حل شد؟
- خوشبختانه با مدیرفنی تیم در ارتباط هستم. این مشکل آنهاست و باید حل کنند. کشور هلند خیلی سخت می‌گیرد و همین مسئله باعث طولانی شدن کارهایم شد. متاسفانه برطرف شدن مشکلم دست باشگاه نبود و دولت این کشور باید ویزای کارم را تایید می‌کرد. با توجه به ایمیلی که روز گذشته به دستم رسید می توانم امیدوار باشم که امروز به سمت هلند پرواز کنم و کارم را شروع کنم. جای نگرانی وجود ندارد و با صحبت‌هایی که با مربی و مدیرفنی تیم در این رابطه انجام داده‌ام امیدوارم بتوانم خیلی زود به شرایط آرمانی برسم.

* در فصلی که گذشت علی‌رغم عملکرد خوبی که داشتی نتوانستی نظر کی‌روش را جلب کنی. حالا که لژیونر شده‌ای می‌توانی یکی از نفرات او در تیم ملی باشی؟
- من هم مانند همه فوتبالیست ها آرزویم پوشیدن پیراهن تیم ملی است. در سال گذشته هم بعد از بازی‌هایی که همراه تیم ملی جوانان و امید و حتی داماش انجام دادم امیدوار بودم بتوانم در لیست کی‌روش قرار بگیرم اما موفق نشدم. تلاش زیادی کردم و انگیزه فوق‌العاده‌ای داشتم اما متاسفانه موفق نشدم. انگیزه‌ام از انتخاب لیگ هلند این است که بتوانم نظر کی‌روش را به خودم جلب کنم. با توجه به شناختی که در این مدت از کی‌روش به دست آورده‌ایم به نظرم نگاه او به بازیکنانی که در خارج از ایران هستند بهتر است و این انگیزه‌ام را بیشتر می‌کند. برای اینکه موفق شوم فوتبالم را در خارج از کشور ادامه بدهم به دنبال تحصیل در هلند هستم و مدارکم را تحویل دانشگاه این کشور داده و ثبت نام کرده‌ام.

* به نظرت بهتر نبود در فصلی که در آستانه رقابت‌های جام جهانی هستیم در لیگ برتر می ماندی و با این تفاسیر بیشتر در چشم کی‌روش بودی؟
- در مشورت‌هایی که با دوستانم کردم این مسئله هم وجود داشت اما این هدف و انتخابی بود که می‌خواستم در آستانه 19 سالگی‌ام داشته باشم. این هدف باعث می‌شود تلاش بیشتری برای موفقیت‌های بیشتر داشته باشم. یکی از اهدافم این است که در خیلی زود به ترکیب اصلی NEC و در نهایت به تیم ملی برسم. می‌توانستم لیگ ایران را هم برای ادامه فوتبالم انتخاب کنم اما شاید این شانس در آینده‌ام برایم به وجود نمی‌آمد. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و با حضور در تیم ملی، در جام جهانی برزیل باشم.

* همه از انتخاب نشدن تو به عنوان پدیده لیگ دوازدهم شگفت زده هستند. خودت انتظار این اتفاق را داشتی؟
- همانطور که گفتم از ابتدای فصل هدف خاصی را دنبال می‌کردم. تمام تلاشم را کردم که موثر باشم. از نگاه تمام کارشناسانی که من را انتخاب کرده بودند تشکر می‌کنم اما در انتخاب جدیدی که فدراسیون فوتبال انجام داد نام من قرار نداشت. سعید عزت‌اللهی بازیکن خوبی است که در تیم ملی نوجوانان عملکرد خوبی داشته. اما برایم جای تعجب داشت که انتخاب نشدم و در نهایت به این تصمیم احترام می‌گذارم. قطعا آینده از آن جوانان است و من و دیگر جوانان ایرانی هم جزیی از آن هستیم.

کد خبر 2097994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha