۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۷:۵۷

گزارش خبری/

گرمای شدید هوا و کمبود آب در بوشهر/ لزوم افزایش بهره‌مندی استان از منابع متعدد آبی استان‌های همجوار

گرمای شدید هوا و کمبود آب در بوشهر/ لزوم افزایش بهره‌مندی استان از منابع متعدد آبی استان‌های همجوار

بوشهر - خبرگزاری مهر: استان بوشهر در این فصل گرمای شدید هوا را تجربه می‌کند و کمبود آب و بعضا قطعی آب باعث می‌شود تا مشکلاتی برای مردم ایجاد شود و با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم، این مشکلات شدیدتر می‌شود. استان‌های همسایه استان بوشهر از منابع آبی متعددی برخوردار هستند که می‌طلبد با استفاده از این منابع و ایجاد و افزایش تخصیص آب از خطوط انتقال، آب مورد نیاز استان بوشهر تامین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر از استان‌های گرم کشور است و تعداد بالای ماه‌های گرم در مناطق جنوبی کشور باعث می‌شود تا میزان مصرف آب در این استان‌ها به نسبت میانگین کشوری بیشتر باشد و نیاز به تامین آب بیشتر احساس شود.

اغلب آب مصرفی در استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود و مردم نیز باید با مدیریت بهینه بر آب دریافتی خود از ان به بهترین شکل استفاده کنند و با دوری از اسراف و زیاده‌روی در مصرف، زمینه را برای استفاده دیگران از این آب نیز فراهم سازند.

بارندگی در استان بوشهر سیلابی است و تراکم روی خاک حتی در صورت بارندگی با ارقام بالاتر از متوسط یک دوره ترسالی نیز انتظار نیست که آب‌های زیرزمینی بهبود یابد و بسیاری از منابع زیرزمینی آب استان بوشهر با افت شدید روبرو شده است.

برخی از دشت‌های استان بوشهر با پدیده شوری روبرو شده‌اند و آب زیر زمینی آنها به هیچ وجه قابل شرب نیست. تغییر کیفی آب در دشت‌های خورموج، گناوه، دالکی و شبانکاره به حدی به شوری رسیده است که برخی از کشاورزان اقدام به نصب آب شیرین کن روی چاه ها کرده‌اند.

استان‌های همجوار بوشهر از منابع آبی متعددی برخوردار هستند و می‌توان با استفاده از این منابع و ایجاد و تقویت خطوط انتقال، آب مورد نیاز استان بوشهر را تامین کرد.

روستاهای ساحلی دشتی با کمبود اب مواجه است

فرماندار دشتی گفت: آب مورد نیاز روستاهای ساحلی دشتی 306 متر مکعب در شبانه روز است که هم اکنون با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند و مسئولان باید برای آبرسانی به روستاهای کبگان، گلستان ولاور ساحلی تدابیر لازم را به کار گیرند.

سید علی هاشمی افزود: با توجه به فصل تابستان، شدت گرمی هوا ، داشتن شغل سخت صیادی و لزوم استحمام مکرر در این منطقه مسوولان آب و فاضلاب باید درتامین آب این روستاها همت و تلاش خود را مضاعف کنند

وی اضافه کرد: در دو ماه گذشته با اعزام 455 تانکر آب به این روستا ها آبرسانی شده است. آب مورد نیاز این سه روستا 306 متر مکعب در شبانه روز است که هم اکنون 11 درصد آن از طریق خط انتقال و مابقی با تانکر سیار تامین می شود

فرماندار دشتی اضافه کرد: برای شتاب بخشی در ساخت مخزن و تاسیات خط انتقال آب این منطقه به طول 10 کیلومتر27 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با به پایان رسیدن این پروژه مشکل آب این روستاها حل خواهد شد.

امام جمعه کاکی از وضعیت توزیع نامطلوب آب آشامیدنی در روستاهای مرزی ساحلی بخش کاکی انتقاد کرد و افزود: مردم روستاهای ساحلی بخش کاکی شدیدا با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند و مدت‌هاست از این مشکل رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام محمد محمدی در ادامه با اشاره به کمبود شدید آب آشامیدنی در روستاهای مرزی ساحلی بخش کاکی ابراز داشت: بسیار متاسفم که مرزنشینان غیور ما سنگربانان خلیج همیشه فارس امروز از داشتن آب آشامیدنی هم محروم باشند.

وی افزود: چندین ماه است که مشکل آب آشامیدنی مردم روستاهای لاور ساحلی، گلستان و کبگان را رنج می‌دهد و مسئولین شهرستان دشتی باید توجه بیشتری به این محرومین کنند.

لزوم افزایش سهم استان از تخصیص آب خط آبرسانی خلیج فارس

استاندار بوشهر با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان بوشهر خاطرنشان ساخت: 11 درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق حلقه چاه های موجود تامین می شود و اولویت نخست برداشت آب از منابع زیرزمینی در فصل تابستان باید به آب شرب اختصاص یابد.

فریدون حسنوند اضافه کرد: تامین آب برای استان بوشهر که 90درصد منابع آب شرب آن در استان های همجوار است همواره حایز اهمیت است و فصل تابستان این ضرورت دوچندان می شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: در کنار اقدام های مسئولان برای برون رفت از وضعیت موجود مشارکت مردم در استفاده بهینه از این مایه حیاتی نیز گذر از دوره خشسکالی را تسهیل خواهد کرد.

حسنوند افزود: ذخایر آب در استان‌های همجوار استان بوشهر متعدد است برهمین اساس مسئولان وزارت نیرو باید سهم این استان از تخصیص آب خط آبرسانی خلیج فارس را افزایش دهند.

استاندار بوشهر یادآورشد: فرمانداران نیز باید با ظرفیت سازی مخازن ذخیره و تامین تانکر برای آبرسانی سیار، شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی این استان را در انجام رسالت خود یاری دهند.

وی گفت: قطع آب مشترکان در فصل تابستان به هیچ وجه نباید در دستور کار قرار گیرد و برای قانونمند کردن مشترکان غیرمجاز نیز باید زمینه سازی مناسب انجام شود.

شور شدن برخی از دشت‌های استان بوشهر/ غیراستفاده بودن سفره‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: خشکسالی های ۸ ساله در کنار وابستگی شدید استان به تهیه آب شرب از استان های مجاور سبب شده است که ۲ سال از برنامه ظرفیت سازی تامین آب در استان بوشهرعقب باشیم.

شاهپور رجایی اظهار کرد: شور شدن برخی از دشت های استان بوشهر و تاثیر گسترده پدیده خشکسالی بر این دشت ها سبب شده که  آب زیر زمینی آنها قابل شرب نباشد.

وی افزود: باتوجه به این که بارندگی در استان بوشهر سیلابی است تراکم روی خاک حتی در صورت بارندگی با ارقام بالاتر از متوسط یک دوره پر باران نیزسبب نمی شود که آب های زیرزمینی بهبود یابد.

رجایی تصریح کرد:دشت های بوشکان، طلحه و فاریاب شهرستان دشتستان به همراه مناطق وسیعی از شهرستان جم  با افت 130 و 135 سانتی متری سطح ایستابی آب منابع زیرزمینی روبه رو شده اند که عملا هر گونه برداشت آب شیرین از این دشت ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی بیان کرد: این تغییرات در این مناطق در کنار دشت های شهرستان های خورموج، گناوه و دالکی و شبانکاره دشتستان  به گونه ای از مرز شوری گذشته است که تعدادی از کشاورزان اقدام به نصب آب شیرین کن بروی چاه ها کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهربا اعلام این که یکی از اساسی ترین روش ها برای حفظ منابع موجود مدیریت مصرف سرانه آب است گفت: میزان آب تامین شده سالانه در این استان109 میلیون متر مکعب است که با احتساب سرانه320 لیتر تولید آب برای مناطق روستایی و 319 لیتر و برای شهرها، بخش قابل توجهی ازاین آب به دست مردم به دلیل فرسودگی شبکه انتقال و پرت آب نمی رسد.

وی با اشاره به 109 میلیون متر مکعب میزان آب مورد نیاز مردم استان بوشهر در سال 90  پیش بینی کرد:در سال 1410 استان بوشهر به 174میلیون متر مکعب و در سال 1425 به 234 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که باید از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از هرگونه بحران اندیشه شود.

حل مشکلات کم آبی در برخی از شهرها با اجاره چاه کشاورزان

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: هم اینک 750 هزار نفر از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان بوشهر در شهرها و برخی از روستاهای این استان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری هستند که  نیاز مصرفی آب مشترکان تحت پوشش این شرکت 175هزارو 327 مترمکعب در روز است که 90درصد این مقدار از استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.

محمد پور یوسفی اضافه کرد:  برای مقابله با بحران کم آبی، افزایش تولید و کاهش هدر رفت آب در این استان تخصیص 252 میلیارد و750 میلیون ریال اعتبار ضروری است که این میزان اعتبار برای حفر، اجازه، تجهیز و کف شکنی چاه‌ها، اجرای خط انتقال، اصلاح و بازسازی شبکه، شناسایی انشعاب‌های پرمصرف، تعویض کنتورهای فرسوده، فرهنگ‌سازی، جداسازی آب شرب و فضای سبز مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه 340 کیلومتر شبکه های توزیع آب استان بوشهر نیاز به بازسازی دارد، خاطرنشان ساخت: بیش از سه هزار کیلومتر طول شبکه توزیع آب استان بوشهر است که به دلیل قدمت دارای فرسودگی بالاست و با اصلاح شبکه آب در قالب حفر و اجاره چاه ها سه هزارو 690 متر مکعب آب در روز افزایش تولید خواهیم داشت.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به این که سرانه مصرف آب در استان نسبت به دیگر نقاط کشور بالاست افزود: یکی از دلایل افزایش سرانه مصرف آب شرایط خاص آب و هوایی و افزایش ماه های گرم نسبت به دیگر نقاط کشور و مصرف بی رویه برخی از مشترکان است که می توان با رعایت الگوی مصرف برخی از مشکلات کمبود آب استان را برطرف کرد.

وی گفت: با توجه به مشکلات کم آبی در برخی از شهرها از جمله تنگ ارم و بوشکان با اجاره چاه کشاوران منطقه برای برطرف کردن مشکل تدبیر شده است.

استفاده از منابع آبی استان‌های همجوار/ لزوم صرفه‌جویی بیشتر

با توجه به اینکه استان بوشهر منابع آبی چندانی را در اختیار ندارد، می‌طلبد که این کمبود با بهره‌مندی هر چه بیشتر استان بوشهر از منابع آبی متعدد موجود در استان‌های همجوار تامین شود.

بسیاری از خطوط انتقال آب استان بوشهر به علت سن بالای این خطوط دچار مشکل هستند و هدر رفت بالایی در این خطوط موجود است؛ می‌طلبد که نسبت به ترمیم و اصلاح این خطوط اقدامات لازم صورت بگیرد تا آبی که به استان بوشهر اختصاص می‌یابد به محل مصرف رسیده و هدررفت کمتری را شاهد باشیم.

نکته دیگری که باید به جد مورد توجه قرار بگیرد، موضوع صرفه‌جویی است که همه مردم استان بوشهر باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

با توجه به مشکلات فراوانی که در تامین آب مورد نیاز استان بوشهر وجود دارد، صرفه‌جویی می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع آبی شده و زمینه استفاده از این آب‌ها را برای دیگران نیز فراهم سازد.

جداسازی آب شرب و آب مورد نیاز برای آبیاری و کشاورزی نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا هزینه‌های کمتری برای تامین آب شرب بر استان تحمیل شود.

البته روش‌های جدید استحصال اب شرب و کشاورزی از آب دریا نیز با توجه به همسایگی استان با خلیج فارس می‌تواند راهکاری باشد که در صورت مقرون به صرفه بودن، مورد استفاده قرار بگیرد.

گزارش: سعید رضائی

کد خبر 2099408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha