۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۳

یک سیاستمدار اتریشی بررسی کرد؛

اسنودن، توپ بازی سیاست خارجی پوتین/ دلایل مواضع متغیر مسکو در قبال افشاگر

اسنودن، توپ بازی سیاست خارجی پوتین/ دلایل مواضع متغیر مسکو در قبال افشاگر

یک سیاستمدار اتریشی به بررسی دلایل مواضع متغیر پوتین در قبال "ادوارد اسنودن" پرداخته و افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا را به عنوان توپ بازی سیاست خارجی رئیس جمهوری روسیه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گرهارد منگوت"، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه اینسبروک اتریش در گفتگو با روزنامه استاندارد به بررسی دلایل مواضع متغیر پوتین در قبال "ادوارد اسنودن"، افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا پرداخت و نوشت: این مسئله به سختی قابل تصور است که اسنودن بدون آگاهی و موافقت دولت روسیه به مسکو آمده باشد، اما من احتمال این را بسیار بالا می دانم که سازمانهای روسی یک خروج هر چه سریعتر اسنودن از روسیه و انتقال وی به اکواردور را در نظر داشتند.

وی افزود: اخیرا اسنودن مجبور شده است، به دلیل اینکه آمریکا مدارک سفر وی را نا معتبر اعلام کرده و کشورهایی که او از آنها تقاضای پناهندگی کرده را تحت فشار قرار داده است، در روسیه بماند.

این سیاستمدار اتریشی در ادامه خاطر نشان کرد اسنودن، بر خلاف خواست روسیه به عنوان یک زندانی در مسکو باقی مانده است. مسکو بسیار علاقه مند به این است که این افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا، کشورش را ترک کند، اما وی را اخراج نخواهد کرد، بلکه تلاش می کند یک کشور مطمئن برای پناهندگی او پیدا کند.

"گرهارد منگوت" در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد: بعد از اینکه اسنودن بر خلاف خواست رهبری روسیه در این کشور باقی ماند، مسکو تلاش کرد حداقل استفاده محدودی از این شرایط کند. رهبری روسیه از این واقعه استفاده کرد تا آمریکا را که خود را به عنوان مهد دموکراسی و حقوق بشر نشان داده بود، بی اعتبار کند. همزمان، مسکو در جریان این واقعه، بار دیگر بر این مسئله تاکید کرد که یک کشور مستقل است که اجازه نمی دهد تحت فشار کشورهای دیگر قرار گیرد. اقامت اعلام نشده و طولانی مدت اسنودن در مسکو، برای رهبری روسیه همچنین این را ممکن کرد تا انتقادات خود علیه دولت آمریکا را به موضوع اصلی مطبوعات تبدیل کرده و به این ترتیب به اعتبار ایالات متحده آسیب جدی وارد کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: اخیرا همچنین این مسئله را نباید رد کرد که بین اسنودن و مقامات روسی گفتگوهایی که حاوی اطلاعات مفیدی برای این کشور بوده وجود داشته است.

این کارشناس اتریشی در ادامه گفت: پوتین به عنوان افسر سابق سرویس اطلاعات شوروی سابق(" ک گ ب")، به ندرت علاقه ای به اسنودن دارد. پوتین، وی را بیشتر به عنوان یک خائن به کشورش می بیند. رئیس جمهوری روسیه، حالا به این مسئله اشاره کرده است که مناسبات با آمریکا مهم تر از ادامه اختلافات با این کشور بر سر اسنودن است. هدف اصلی پوتین این است که دیدار دو جانبه خود با اوباما در روسیه در ماه سپتامبر را به خطر نیاندازد.

وی افزود: پوتین ظاهرا نشان می دهد که در برابر این مسئله "ادوارد اسنودن" مردد است، اما این طور نیست. پوتین می خواهد این تصور را به وجود آورد که از حضور اسنودن در کشورش عصبانی بوده و هیچ علاقه ای به اینکه به وی پناهندگی بدهد ندارد. وی می خواهد این گونه نشان دهد که با ماجراهای مربوط به اسنودن هیچ ربطی نداشته و در این زمینه نقشی ایفا نمی کند.

این سیاستمدار اتریشی در ادامه اظهار داشت: اما حقیقت این است که مسکو در موضع اعلام شده خود، مبنی بر اینکه اسنودن را به آمریکا تحویل نمی دهد، ثابت قدم است و حالا با اعطای پناهندگی موقت به مدت یک سال به وی حاضر است تا راه حلی به نفع اسنودن را برای این ماجرا پیدا کند. افشاگر اطلاعاتی آمریکا نمی خواهد مدت طولانی در روسیه بماند و به دنبال یک پرواز مطمئن به سمت ونزوئلا می گردد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکثر روسها موضع قدرتمند پوتین در سیاست خارجی، که در برابر هیچ فشاری حتی فشارهای آمریکا سر خم نمی کند را مثبت ارزیابی می کنند، همچنین گفت: پوتین از چنین شرایطی استفاده می کند.    

کد خبر 2099723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha