۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰

رئیس جمهوری آلمان مطرح کرد:

جاسوسی اطلاعاتی آمریکا خطری جدی برای آزادی انسانهاست

جاسوسی اطلاعاتی آمریکا خطری جدی برای آزادی انسانهاست

رئیس جمهوری آلمان به شدت از جاسوسی اطلاعاتی آمریکا ابراز نگرانی کرده و آن را خطری جدی برای آزادی انسانها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، "یوآخیم گاوک"، رئیس جمهوری آلمان در گفتگو با روزنامه آلمانی "پاسایر نویه پرسه " به شدت از جاسوسی اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا ابراز نگرانی کرده و آن را خطر و آسیبی برای آزادی عنوان کرد.

وی همچنین درباره شنود تلفنها و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ایمیلها ابراز نگرانی کرده و اظهار داشت که ترس از این جاسوسی ها احساس آزادی را محدود می کند و به این ترتیب این خطر به وجود می آید که آزادی بشر آسیب ببیند. ما یک دولت مشروعه دموکراتیک هستیم که قانون اساسی در آن اعتبار دارد و آزادی از جمله موارد این قانون اساسی است.

"گاوک" در عین حال خاطر نشان کرد که البته دولت باید برای اینکه امنیت را تضمین و از شهروندان در برابر ترور حمایت کند، بعضی وقتها آزادی را محدود کند. با این حال ما نباید این مسئله را از نظر دور نگه داریم که در قانون اساسی ما، حق خود مختاری و آزادی اطلاعاتی به عنوان بخشی از قوانین شخصی عمومی و عزت انسانی مطرح است.

وی همچنین اعلام کرد که برای یک زندگی منطبق با قوانین شرافت انسانی و آزادی اطلاعاتی، همچنین آگاهی شهروندان در این باره که تحت کدام شرایط و توسط چه کسی، کدام اطلاعات و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد لازم است.

گاوک همچنین به "ادوارد اسنودن"، افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا ادای احترام کرده و اظهار داشت حتی کسانی که در آژانسهای امنیتی کار می کنند (مانند اسنودن)، افراد مستقل هستند که حق پشیمانی و تصمیم گیری را   دارند؛ اگر چه آنها بر اساس قرارداد باید اطلاعات آژانس را محرمانه نگه دارند. اگر آنها به دلایل وجدانی، اطلاعاتی که در اختیار دارند، افشا کنند این اقدامی قابل احترام است.

وی همچنین خواستار بحث و گفتگوهای انتقادی با واشنگتن درباره مسئله جاسوسی اطلاعاتی شده و خاطر نشان کرد که ما باید حتی با دوستان آمریکایی خود آشکارا و شایسته سخن گفته و از آنها انتقاد کنیم.

کد خبر 2104538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha